Verslag VT2 Italië | Mercedes blijft oppermachtig, Verstappen op P3 Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 Italië | Mercedes blijft oppermachtig, Verstappen op P3

Verslag VT2 Italië | Mercedes blijft oppermachtig, Verstappen op P3

De tweede vrije training is ten einde gekomen en Lewis Hamilton is uiteindelijk de snelste coureur op het circuit met een 1:23.246 . Valtteri Bottas en Max Verstappen moesten volgen op P2 en P3. De sessie zou worden opgeschrikt door een enorm harde crash van Carlos Sainz, hij schoot in Ascari de muur in en moest nog even gecheckt worden in het medical center.

Het zou direct druk worden op het circuit. De teams bereidden zich allemaal massaal voor op de sprintkwalificatie, later vanmiddag. Veel teams kozen dan ook voor verschillende bandensets. Alle type banden waren op het circuit te vinden, veelal werden er dan ook langere stints gereden door de teams ter voorbereiding.

Het zou uiteindelijk stuivertje wisselen worden aan de top, maar Verstappen liet direct zien een sterke pace te hebben op de rode softs. Drie ronden achter elkaar pushte Verstappen zijn banden maximaal. Daarna was er al snel graining op de banden te vinden. Uiteindelijk kwam Verstappen in die stint tot een 1:23.754, daarmee was hij ruim anderhalve seconde sneller dan Hamilton.

Mercedes focust niet op snelheid

Bij Mercedes leek het erop dat het team zich flink focuste op rijden met een hoger gewicht, ofwel meer brandstof in de tank. Bottas wist geen indruk te maken en reed dan ook lang rond op de achtste positie, wel met een constante pace. Het is dus de vraag wat de strategie was van Mercedes.

Uiteindelijk zou de sessie halverwege opgeschrikt worden door een enorme crash van Carlos Sainz. Hij knalde bij Ascari vol de muur in, waardoor hij zelf ook even uit de auto moest. De Spanjaard had op de boordradio duidelijk pijn. Het aantal G-krachten dat werd gemeten was zo’n 80G á 90G. De coureur werd wel vrijgegeven door het medisch centrum op het circuit, waarschijnlijk kan de coureur alsnog starten.

Medisch heibel bij Ferrari

Uiteindelijk kwam Mercedes wel bovendrijven na de rode vlag. Duidelijk had het team een sterke pace en bleek het gat van een halve seconde reëel. Wederom werd Verstappen op een halve seconde achterstand gereden door Hamilton. Die uiteindelijk zijn snelste tijd niet bedreigd zag worden tot het einde van de sessie.

Een ander opvallend geluid eindigde de tweede en laatste vrije training. Charles Leclerc gaf namelijk bij zijn team aan dat hij moest stoppen, en dat hij het niet kon uitleggen vanuit de auto. De coureur reed vervolgens naar binnen. Het is vervolgens nog even de vraag wat er aan de hand is bij de Monegask.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws