Max Verstappen trotseert dit seizoen nog altijd op indrukwekkend dominante wijze de circuits, maar toch weet hij zich gaandeweg zijn carrière succesvol een eigen weg te vinden tussen alle chaos door. De Nederlander staat onder andere bekend om zijn nuchtere kijk op de alsmaar groeiende hectiek binnen de Formule 1 én het commentaar op zijn succes, maar tegelijkertijd laat hij zelden iets los over zijn eigen ervaringen. In een interview met Time Magazine doet de Nederlander echter een boekje open over het begin van zijn carrière en hoe hij momenteel naar zijn eigen succes kijkt.
Het is inmiddels geen geheim meer dat Verstappen de beste papieren heeft dit seizoen, en daar maakt de Nederlander week in week uit dan ook dankbaar gebruik van. Hij verbreekt het ene na het andere record, en het behalen van een overwinning lijkt haast appeltje-eitje te zijn voor de inmiddels drievoudig wereldkampioen. Zijn dominantie zorgt voor gemengde gevoelens onder de fans, maar ook andere betrokkenen hebben zo hun eigen mening over het succes van de Nederlander. Toch mogen we niet vergeten dat zijn succes hem nooit in de schoot is geworpen.
Carrière Verstappen kwam niet uit de lucht vallen
Vader Jos Verstappen, en zelfs moeder Sophie Kumpen, hebben ervaring binnen de wereld van de motorsport, dus het racen werd hem met de paplepel ingegoten. Dat had dan ook de nodige gevolgen op zijn kindertijd. 'Al vanaf jonge leeftijd zag ik andere kinderen rondrennen en spelen, zonder dat zij dachten aan hun toekomst,' gaf Verstappen toe. 'Maar mijn vader had een ander plan, en daar moest ik me ook aan houden.' Dat zorgde wel eens voor onenigheden, benadrukte ook de Nederlander. 'Soms dacht hij dat ik lui was, dus ik had er zeker wel eens discussies en ruzie over met hem.'
In eerdere interviews sprak Verstappen bijvoorbeeld over die ene keer dat zijn vader hem achterliet bij een tankstation. Hoe vreemd het ook mag klinken, de situatie heeft Verstappen wel geholpen in zijn jacht op een stoeltje in de Formule 1. Het had uiteindelijk zo moeten zijn dat Helmut Marko, de adviseur van Red Bull Racing, enkele overwinningen van de Nederlander achter het stuur van een Formule 3-bolide opmerkte en er vervolgens een uitdaging in zag. De rest is inmiddels geschiedenis. Sommige concurrenten hadden zo hun twijfels over de loop van de carrière van Verstappen, maar zelf lag hij daar niet wakker van. 'Sommige mensen hadden er zo hun twijfels over, maar dat maakt me niet uit. Ik ben niet geïnteresseerd in de mening van anderen.'
Duel van 2021 leidde tot onbetwistbare dominantie
Het huidige hoogtepunt van de carrière van Verstappen begon in 2021, toen de Nederlander in een verhit gevecht terecht kwam met Lewis Hamilton. De Brit, die de jaren daarvoor zelf de meest dominante coureur van het veld was, kreeg voor het eerst in lange tijd concurrentie op zijn dak, en uiteindelijk ging Verstappen er met de winst vandoor. Een geheel positieve ervaring was dat echter niet, want zijn rijderstitel is nog altijd een gevoelig onderwerp voor velen. 'De FIA stond onder druk in 2021, vooral vanuit onze grootste concurrent (Mercedes, red.). Zij zeiden dat er een reden moest zijn voor ons (Verstappen en Red Bull, red.) succes, en nog een aantal andere dingen.'
Volgens Verstappen werkt het echter een stuk makkelijker: 'Hoe vaker je wint, hoe minder vrienden je overhoudt. We hebben de laatste jaren regelmatig gewonnen, dus het is niet vreemd dat we weinig vrienden overhouden.' Hamilton en Mercedes raakten de dominante positie dus kwijt aan Verstappen, maar nu melden ook andere coureurs zich met kritiek. 'Ik zou me heel erg vervelen als ik hier naar moest kijken,' gaf Kevin Magnussen bijvoorbeeld toe. Verstappen ligt namelijk het grootste deel van de tijd aan de leiding, en volgens sommigen gaat de spanning er daardoor op achteruit.
Verstappen is het echter niet eens met de kritiek. 'De NBA (basketbalcompetitie in Amerika, red.) overleefde het ook toen de Chicago Bulls domineerde. Op het moment zelf, of zelfs naderhand, zullen mensen toch altijd wel zeggen dat het fantastisch was. Als je een echte fan bent van de sport, moet je het kunnen waarderen als een team het goed doet.' Duidelijke taal van de Nederlander dus, al blijven de meningen er waarschijnlijk nog langere tijd over verdeeld.
Toekomstplannen nog onduidelijk, maar Verstappen hanteert wel voorwaarden
Ondanks zijn dominantie, die naar verwachting nog wel enkele jaren zal duren, heeft Verstappen toch al nagedacht over een eventueel einde aan zijn carrière. 'Wil ik meer dan zeven wereldtitels winnen? Ja, waarom niet? Maar zelfs als ik dat niet haal, weet ik wel dat er nog zoveel dingen bestaan buiten de Formule 1 om. Ik ben nu al heel blij met wat ik bereikt heb.' Volgens de Nederlander is het immers simpel: het één weegt niet altijd op tegen het ander. 'Op een bepaald moment moet je gaan overwegen of het succes nog wel opweegt tegen de algemene kwaliteit van het leven.'
Verstappen is in dat opzicht bovenal stellig, want hij beseft zich maar al te goed dat de huidige stand van zaken binnen de kortste keren kan veranderen. 'Ik heb nu heel erg het idee dat ik uit mijn koffer leef, of vanuit het hotel, en dat dan de hele tijd. Momenteel vind ik dat niet erg, want ik hou van racen en ik hou van winnen. Maar als je ouder wordt ontstaat ook het risico dat ik die dingen ineens een stuk minder leuk vind, en ik iets anders wil doen met het leven.'
Volgens de Nederlander speelt de huidige richting die de Formule 1 ingaat daarin ook een grote rol. 'Ik wil vooral in mijn achterhoofd houden dat de sport op de eerste plek staat, en de show en het entertainment daarna pas volgt. Voor mij is dat een heel belangrijk punt, en dat zal ook doorslaggevend zijn in mijn besluit om wel of niet te blijven.' De Formule 1 lijkt namelijk steeds vaker de ervaring van de fans en de buitenwereld voorkeur te geven, en daar heeft Verstappen zo zijn eigen mening over.
Nuchtere Verstappen voelt weinig voor entertainment-factor
Zo zorgt Netflix-serie Drive to Survive, die volledig in het teken staat van de Formule 1 én alle drama die zich binnen een seizoen afspeelt, voor een nieuwe vorm van populariteit van de sport. Verstappen koos er echter lange tijd voor om niet deel te nemen aan de opnames en de serie over het algemeen, omdat hij zelf geen voorstander is van het idee. Inmiddels levert hij hier en daar wat inbreng, maar wegens eigen voorkeur blijft het gelimiteerd. 'Ik hoef daar niet naar te kijken want ik weet toch al wat er gebeurt,' benadrukt Verstappen. 'Ik ben ook niet heel geïnteresseerd in verhalen van de concurrent over hun eigen seizoen. Ik ken mijn kant van het verhaal, en dat is voldoende.'
De Nederlander is naar eigen zeggen namelijk totaal geen people pleaser, en hij voelt er daardoor weinig voor om alles naar de zin te maken voor de fans. 'Zo zit ik totaal niet in elkaar. Ik ben wel gewoon een hele vriendelijke kerel en ik schud de fans graag de hand, maar uiteindelijk kom ik hier alleen om mijn werk te doen.' Het doet de drievoudig wereldkampioen daarom ook weinig als hij merkt dat de fans hem met minder respect behandelen. Zo wordt hij regelmatig het slachtoffer van boe-geroep, en ook in Austin gebeurde het weer toen hij op het podium verscheen.
Dat soort situaties komen in de wereld van Verstappen echter veel vaker voor, maar de Nederlander kan er nog altijd niet wakker van liggen. 'Ja, het brak echt mijn hart,' reageerde hij sarcastisch. 'Maar je moet vooral onthouden dat ik er uiteindelijk met de trofee vandoor ga. Dat is het belangrijkste.' Verstappen heeft verder dan ook niets te zeggen over de uitbarstingen van de fans. 'Nee, niet echt. Dat verdienen ze ook niet.' Zo gezegd, zo gedaan, want Verstappen gaat rustig verder met wat hij altijd al heeft gedaan: winnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties