Verstappen wint Grand Prix van Hongarije vanaf P10, breidt voorsprong op Leclerc uit Formule 1
Formule 1

Verstappen wint Grand Prix van Hongarije vanaf P10, breidt voorsprong op Leclerc uit

Verstappen wint Grand Prix van Hongarije vanaf P10, breidt voorsprong op Leclerc uit

Max Verstappen heeft verrassend, maar toch overtuigend de Grand Prix van Hongarije gewonnen. De coureur van Red Bull Racing startte vanaf P10 en leek voorafgaand helemaal niet mee te kunnen doen om de overwinning. Desondanks reed de regerend kampioen gecontroleerd en profiteerde hij, ondanks een spin, van strategisch falen door Ferrari. Lewis Hamilton en George Russell pakken voor de tweede race op rij een dubbel podium namens Mercedes. Carlos Sainz en Charles Leclerc werden respectievelijk vierde en zesde.

Russell kwam goed weg van zijn plek, maar Sainz viel wel aan aan de buitenkant in bocht 1. De Mercedes-coureur verdedigde echter goed en behield de eerste plaats. Hamilton was ook goed weg van zijn plek en steeg naar P5. De Red Bull-auto's van Verstappen en Sergio Pérez stegen ook al snel naar de plaatsen acht en negen. In de tweede ronde was er even een virtual safety car door troep in bocht 2. Dat kwam door contact tussen Alexander Albon en Sebastian Vettel een ronde eerder.

Sainz leek bij de herstart in ronde 3 niet op te letten, omdat Russell plotseling bijna drie seconden verderop lag. Wel reed de Spanjaard her gat relatief snel dicht, met een snelste rondetijd in ronde 4. Verstappen ging uitkomend van bocht 3 voorbij aan Fernando Alonso, nadat de Alpine-coureur een foutje maakte in ronde 5. Drie ronden later ging de Nederlander ook voorbij aan Esteban Ocon in bocht 1. Pérez passeerde Alonso op knappe wijze aan de buitenkant in bocht 2 voor P8.

Verstappen en Pérez banen zich een weg naar voren

Ocon was in ronde 9 ook geen moeilijkheidje voor Pérez, die de Fransman in bocht 1 verschalkte. Het Red Bull-duo reed nu op de plaatsen zes en zeven met Hamilton, die zelf aan het jagen was op Lando Norris, als volgend doelwit. In ronde 12 passeerde Hamilton Norris voor P4 aan de binnenkant van bocht 1, terwijl Verstappen nog geen bocht later ook al voorbijging aan de McLaren-coureur. Een ronde later verloor Norris ook een plek aan Pérez.

Verstappen kwam in ronde 13 over de boordradio met beklag over problemen. Er zou iets aan de hand zijn met de koppeling, waardoor het voor de Red Bull-coureur voelde alsof hij constant last had van wielspin. Vooraan zaten de twee Ferrari's ongeveer binnen een seconde van elkaar. Reden voor Leclerc om zich af te vragen of teamgenoot Sainz niet een beetje sneller kon gaan. De Madrileen had inmiddels een achterstand van 1,4 seconde op kopman Russell.

Russell en Verstappen gingen allebei in ronde 16 naar binnen voor een bandenwissel. Allebei ruilden zij de zachte banden om voor een setje mediums. De pitstop van Russell duurde wel lang en dat was ook het geval bij de stop van Sainz een ronde later. Zo kwam de Britse Mercedes-coureur alsnog voor zijn Spaanse Ferrari-collega terecht. Leclerc ging in ronde 18 nog niet naar binnen, terwijl Pérez dit wel deed. Ook hier werden de mediums gemonteerd.

Hamilton ging in ronde 19 naar binnen en kende een goede pitstop. Toch werkte de undercut van Verstappen beter en daardoor nam de regerend wereldkampioen virtueel de vierde plaats over van zijn oud-titelrivaal. Virtueel werd realiteit toen Verstappen Ocon, die nog moest stoppen, inhaalde voor P4. In ronde 21 ging Leclerc naar binnen om de softs in te ruilen voor de mediumbanden. Russell nam de leiding weer over, terwijl Leclerc wel een positie won ten opzichte van zijn teamgenoot en zodoende steeg naar de tweede plaats.

Ricciardo met knappe inhaalactie, Leclerc naar P1

Alpine was ondertussen bezig met hun eigen wedstrijd en monteerden de harde banden aan de auto's van Ocon en Alonso. Ze hadden echter veel moeite met grip, waardoor Daniel Ricciardo optimaal kon profiteren. Hij haalde zowel Ocon als Alonso in aan de binnenkant van bocht 2 in ronde 24 en steeg zo van P11 naar P9. Leclerc was inmiddels in het DRS-venster van Russell gekomen drie ronden later.

Leclerc liet in ronde 28 van zich zien door een poging te wagen op de Mercedes-coureur aan de buitenkant van bocht 2. Russell hield echter knap stand en sneed de lijn van de Monegask af. Een ronde later had de Engelsman genoeg marge om niet eens echt te hoeven verdedigen ten opzichte van zijn 24-jargie leeftijdsgenoot. In ronde 30 ging Leclerc wederom voor de move in bocht 2, maar opnieuw hield Russell stand, al was het wel even close tussen de twee.

Drie keer is scheepsrecht, moet Leclerc hebben gedacht in ronde 30. Nog voor de eerste bocht was de Ferrari-coureur voorbij aan Russell, die geen antwoord had op het ultra late remmen van de Monegask, die nu de leiding van de race in handen had. Drie ronder later had Leclerc al een voorsprong van 2,5 seconden, terwijl het ook wat harder begon te druppelen. Sainz zat in de tussentijd in het DRS-venster van Russell, terwijl ook Verstappen naderde.

Verstappen op veel betere banden voorbij aan Leclerc, maar maakt zeldzame fout

Verstappen ging in ronde 38 naar binnen voor een nieuw set mediumbanden, waarna Russell een ronde later eveneens deed wat de Nederlander deed. Ferrari ging echter voor een heel andere strategie: zij kozen voor de harde banden voor Leclerc. Dit werkte echt totaal niet, omdat Verstappen een ronde later voorbijging aan zijn titelrivaal in bocht 1. De Ferrari-coureur had simpelweg geen grip. En toen gebeurde er in de één-na-laatste bocht iets zeldzaams: een fout van Verstappen.

De Red Bull-coureur sneed bocht 13 iets wijder aan dan normaal en toen hij gas ging geven, verloor de kampioenschapsleider de controle over zijn RB18. Leclerc nam de derde plaats van Verstappen weer over, maar niet voor lang. In ronde 45 passeerde de Limburger opnieuw zijn Monegaskische concurrent in bocht 1. Sainz ging drie ronden later naar binnen, ditmaal voor zachte banden, maar zijn pitstop was wederom langzaam. Hij zakte terug vanaf P1 naar 5, achter Russell.

Ferrari gokt en verliest, Verstappen en Red Bull profiteren

Hamilton ging aan het einde van diezelfde ronde naar binnen voor zijn laatste pitstop van de race. Mercedes haalde de mediums van de W13 af en monteerde de zachte banden. Russell reed ondertussen op de mediums veel sneller dan Leclerc en in ronde 55 was het zover: de Mercedes-coureur haalde zijn voorligger in. De harde banden van Leclerc werkten werkelijk voor geen meter. Dat besefte de 24-jarige ook en dus ging hij naar binnen voor zachte banden. Hij zakte terug naar P6, achter Pérez.

Sainz had in de laatste tien ronden niet meer de snelheid op de zachte banden, terwijl Hamilton dat nog wel had. De Mercedes-coureur haalde bijna iedere ronde wel een kleine seconde uit de voorsprong van de Ferrari voor hem en in ronde 63 ging de zevenvoudig wereldkampioen dan ook voorbij aan de enkelvoudig Grand Prix-winnaar. Dit deed hij op start-finish, nadat hij veel meer grip had uitkomend van de laatste bocht. Twee ronden later werd ook teamgenoot Russell verschalkt.

Verstappen had ondertussen een ruime voorsprong van rond de elf seconden opgebouwd. Hamilton was snel, maar niet snel genoeg. Een late virtual safety car-periode door het stilvallen van Valtteri Bottas gooide ook geen roet in het eten van Red Bull. Verstappen gaat de zomerstop dus op perfecte wijze in met een verrassende overwinning op de Hungaroring, terwijl Hamilton en Russell wederom samen op het podium staan. Niet voor de eerste keer is het malaise bij Ferrari, dat strategisch de race verloor met Sainz en Leclerc. Pérez, die vanaf P11 begon, eindigt als vijfde, voor Leclerc.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws