Voorbeschouwing GP Abu Dhabi | Verstappen heeft iets extra's nodig op Mercedes-circuit Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Abu Dhabi | Verstappen heeft iets extra's nodig op Mercedes-circuit

Voorbeschouwing GP Abu Dhabi | Verstappen heeft iets extra's nodig op Mercedes-circuit

Komend weekend is het zover: het zinderende Formule 1-seizoen van 2021 komt tot een ontknoping. Met een gelijk aantal punten zullen Max Verstappen en Lewis Hamilton vechten om de wereldtitel, maar wie van de twee is in het voordeel? In deze voorbeschouwing voor de Grand Prix van Abu Dhabi neemt F1Maximaal je mee langs alle feitjes en weetjes voor het raceweekend, zodat jij optimaal geïnformeerd bent voorafgaand aan de beslissende titelrace.

Abu Dhabi staat al sinds 2010 op de kalender en is sinds 2014 de vaste afsluiter van het Formule 1-seizoen. Vanaf 2014 heeft Mercedes telkens de winst naar zich toegetrokken, behalve vorig seizoen: toen was Verstappen de Zilverpijlen de baas. Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke, en in zijn ontwerp heeft hij de nadruk gelegd op het bevorderen van inhaalacties. Met verschillende soorten bochten en lange rechte stukken heeft het circuit niet een eenduidig karakter.

Voorbeschouwing GP Abu Dhabi | Verstappen heeft iets extra's nodig op Mercedes-circuit

De oplettende lezer merkt bij het bekijken van de track map van het 5,2 kilometer lange Yas Marina Circuit meteen dat het circuit er dit jaar anders uitziet. Er zijn namelijk veranderingen doorgevoerd aan de baan: op drie plekken is het circuit sneller en vloeiender geworden. Allereerst was er op de plek van de nieuwe bocht 5 een erg langzame knik, gevolgd door een langzame doordraaier. Daar is nu een veel snellere knik voor in de plaats gekomen.

Ook de chicane van de voormalige bochten 11, 12 en 13 is verwijderd en vervangen door een high speed bocht, op de afbeelding aangeduid als bocht 9. Tot slot zijn bocht 13 en 14 ronder gemaakt, waardoor de coureurs er met een hogere snelheid doorheen zouden moeten kunnen racen. Uiteindelijk telt het circuit in het Midden-Oosten officieel vijf bochten minder dan haar vorige versie en volgens de teams is de baan daarmee zo'n elf seconden sneller, een flink verschil dus.

Sector 2 en 3 zijn werelden van verschil

Desalniettemin is er ook veel hetzelfde gebleven. Zo begint de eerste sector met een recht stuk over start-finish, zónder DRS, een uniek element van de baan dus. Vervolgens sturen de coureurs negentig graden naar links, op weg naar de snelle bochten 2, 3 en 4. Sector 2 bestaat vooral uit veel rechte stukken en is nog veel sneller dan de tweede sector van vorig jaar. Na de nieuwe snelle bocht 5 beginnen de coureurs aan een behoorlijk lang recht stuk en na de chicane van bocht 6 en 7 is er opnieuw een lang recht stuk.

De derde sector van het circuit is veruit de meest technische, waar downforce van belang zal zijn. Een medium-speed bocht wordt afgelost door een korte, rechthoekige chicane. Hierna komt bocht 15, voor de nek van de coureurs met afstand de zwaarste bocht van allemaal. In deze bocht stuurt men namelijk in de zevende versnelling hard naar rechts, waarbij er zo'n 4,1 g gegenereerd wordt, als we de voorspellingen van het team van Mercedes mogen geloven.

Al met al is het circuit op Yas Island een flinke uitdaging voor de engineers van de Formule 1-teams, want een goede afstelling voor elkaar krijgen is lastig. Allereerst moet de balans in de auto perfect zijn, om als coureur met vertrouwen te kunnen insturen en echt te kunnen 'leunen' op de auto. Tegelijkertijd is er een balans nodig tussen downforce voor de technische derde sector en een hoge topsnelheid voor de tweede sector. Een grote achtervleugel kan killing zijn voor sector 2 en vice versa. We zullen dus ongetwijfeld een 'spreiding' zien onder teamgenoten bij de teams, waarbij het bijvoorbeeld kan zijn dat Sergio Perez een andere afstelling uitprobeert in VT1 dan Max Verstappen.

Kan Mercedes haar winstreeks doorzetten in Abu Dhabi?

De vraag die voor veel Nederlandse fans erg relevant is, is of de baan geschikt is voor de RB16B van Verstappen. Op basis van de lay-out van het circuit is de eerste gedachte dat het juist geen Red Bull-circuit is. De lange rechte stukken van sector 2 dienen een auto met veel motorvermogen en de verwachting is dan ook dat Mercedes, met Hamilton en zijn nieuwe motor in het bijzonder, hier veel tijdswinst zal boeken. Red Bull Racing moet het dus vooral hebben van een snelle laatste sector, om het verlies in sector 2 te compenseren.

Vorig jaar lukte het Red Bull voor het eerst om het motorengeweld van Mercedes te pareren in Abu Dhabi. Dat ging in de kwalificatie echter wel met het nodige geluk, want aan de sectortijden van de kwalificatiesessie vorig jaar is te zien dat Verstappen vooral profiteerde van de imperfecties van zijn concurrenten. Zo had de Nederlander in de eerste, tweede en derde sector niet de snelste tijd, maar was zijn totale ronde alsnog goed genoeg voor poleposition. Over één ronde was de Mercedes-bolide ook vorig jaar dus sneller, al kon Verstappen vanaf pole de race goed controleren. Bovendien keerde Hamilton net terug van zijn corona-infectie, een factor die mogelijk ook heeft meegespeeld destijds.

Verstappen moét voor Hamilton eindigen, of samen in de grindbak

Verstappen en Hamilton reizen naar Abu Dhabi met allebei precies 369,5 punten op zak en dat betekent dat we misschien wel één van de spannendste races ooit te zien zullen krijgen. Ondanks de gelijke stand is de Nederlandse coureur echter wel in het voordeel: omdat hij één overwinning meer heeft dan Hamilton wordt de Red Bull-coureur bij een remise wereldkampioen.

In totaal zijn er drie scenario's mogelijk waarbij Verstappen wereldkampioen wordt, namelijk:

Verstappen eindigt boven Hamilton in de race. Verstappen pakt in dit geval het kampioenschap, omdat hij dan meer punten heeft dan Hamilton, ook wanneer de Brit de snelste raceronde weet te pakken in Abu Dhabi.

Verstappen en Hamilton eindigen buiten de top tien. In dit geval halen de coureurs geen punten, ook niet wanneer zij de snelste raceronde neerzetten. Verstappen wordt hier dus kampioen, omdat hij het voordeel heeft van de extra racewinst.

Verstappen en Hamilton crashen. In het geval van een DNF voor Verstappen én Hamilton geldt hetzelfde scenario als hierboven: Verstappen wordt dan wereldkampioen. Dit betekent dat Verstappen dus in theorie 'expres' tegen Hamilton aan kan rijden om zo het kampioenschap veilig te stellen, maar het verleden leert ons dat dit de Red Bull-coureur op een diskwalificatie kan komen te staan.

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws