Voorbeschouwing GP Brazilië | Opnieuw een simpele overwinning voor Verstappen? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Brazilië | Opnieuw een simpele overwinning voor Verstappen?

Voorbeschouwing GP Brazilië | Opnieuw een simpele overwinning voor Verstappen?

Komend weekend staat de Grand Prix van Brazilië op het programma, het tweede deel van de spannende triple header waar we ons in bevinden. Na een succesvolle race in Mexico gaat Max Verstappen op jacht naar een nog betere voorsprong in het klassement, maar wat zijn zijn kansen op het Autódromo José Carlos Pace, ofwel Interlagos? In deze voorbeschouwing neemt F1Maximaal je mee langs alle feiten en weetjes voor het komende raceweekend.

Dat Interlagos eigenlijk een andere officiële naam heeft, zal als een verrassing komen voor veel racefans. Het circuit wordt in de volksmond namelijk altijd Interlagos genoemd, de oorspronkelijke naam van de baan en tevens de naam van de nabijgelegen wijk. Het stokoude circuit werd al in 1940 geopend en in 1972 werd er de eerste Formule 1-race gehouden. In 1985 werd het circuit vernoemd naar de oud-coureur José Carlos Pace, die in 1977 op tragische wijze om het leven kwam bij een vliegtuigongeluk.

Het circuit van Interlagos in Brazilië
Het circuit van Interlagos in Brazilië

Buiten het feit dat er op het circuit van Interlagos tegen de klok in gereden wordt, is het een speciale baan, omdat het vrijwel uit alleen maar snelle en/of technische bochten bestaat. De eerste sector is wel de minst bochtige van de drie. De baan begint met een relatief kort recht stuk tussen de startlijn en de eerste bocht, die doorgaans in de derde versnelling wordt genomen. Vervolgens volgen er twee vloeiende, snelle bochten, waarbij bocht drie een zeer snelle bocht is naar links, waarbij de coureurs zo'n 4,5 G te verduren krijgen. Een recht stuk met DRS volgt.

De tweede sector is uiterst 'technisch' te noemen, met afwisselingen van snelle, krappe en vloeiende bochten. Met name de bochtencombinatie van bocht 6, 7, 8 en 9 is spectaculair, waarbij de coureurs al insturend moeten remmen en er doorgaans veel blokkerende voorwielen optreden. Bocht 6 is overigens het zwaarst voor de nek: daar werd in 2019 maar liefst 4,7 G gemeten. Al met al is sector 2 dus een echte uitdaging voor de coureurs, omdat er veel tijd valt te winnen (en verliezen) in de bochtencombinaties.

De derde sector is een stuk rustiger voor de Formule 1-coureurs. Na een relatief snelle haarspeldbocht (bocht 12) koersen de coureurs af op bocht 13 en 14, die allebei doorgaans volgas worden genomen. Bocht 15 vormt de officiële laatste 'knik' voor start-finish, maar eigenlijk mogen we tussen bocht 13 en 15 wel spreken van één lang recht stuk. Dat betekent ook dat de DRS-zone over start-finish de beste plek is om een voorligger in te halen, want de auto's maken door de halve bochten voor het rechte stuk al veel snelheid. Het rechte stuk over start-finish in Brazilië is in dat opzicht dan ook te vergelijken met die op Zandvoort.

Focus op downforce, sprake van ijle lucht

Door het hoge technische gehalte zullen de meeste teams kiezen voor een grote achtervleugel en een set-up die verder gefocust is op het genereren van downforce. De auto's zullen hierdoor snelheid verliezen op het rechte stuk, maar er kan enorm veel tijd worden verloren in de tweede sector. Daarbij komt dat er in Brazilië vanwege de hoogte van het circuit sprake is van 'ijle lucht', een lage luchtdichtheid. Dit betekent dat Formule 1-motoren het relatief lastig hebben om motorvermogen te genereren en dat de pk's bij de Formule 1-teams in enige mate genivelleerd worden.

Bekijk hier een ronde over het circuit van Interlagos

Verstappen breidt voorsprong uit, maar voor hoelang?

Het is nog altijd erg spannend in het WK-klassement, ook nu Verstappen in Mexico vorig weekend zijn voorsprong heeft uitgebreid. Momenteel bedraagt het verschil tussen Verstappen en Hamilton 19 punten, maar bij een uitvalbeurt van Verstappen kan die voorsprong dus weer als sneeuw voor de zon verdwijnen. Wat ook opvalt is dat Sergio Perez door zijn goede optreden in Mexico dichterbij is gekomen aan Valtteri Bottas; het verschil tussen die coureurs is na de race in Mexico-Stad nog maar 20 punten.

Bij de bookmakers is Verstappen favoriet voor de race nabij Sao Paulo en dat komt vooral omdat de RB16B heeft bewezen het goed te doen op circuits als Interlagos. Vanwege de korte maar ook vloeiende bochten heeft het circuit veel weg van Zandvoort en de baan in Mexico, twee plekken waarbij Red Bull uiterst dominant voor de dag kwam. Mercedes zal dus iets uit de hoge hoed moeten toveren om het Verstappen en co. moeilijk te maken komend raceweekend.

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws