Voorbeschouwing GP Eifel | Is Mercedes onvoorspelbaarheid de baas? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Eifel | Is Mercedes onvoorspelbaarheid de baas?

Voorbeschouwing GP Eifel | Is Mercedes onvoorspelbaarheid de baas?

Komend raceweekend is het alweer tijd voor de elfde raceronde van de Formule 1-kalender, namelijk de Grand Prix van de Eifel. De race op de Nürburgring is relatief kort geleden aan de kalender toegevoegd, vanwege het aangepaste seizoen door het coronavirus. Kan Red Bull het in Duitsland moeilijk maken voor Mercedes? F1Maximaal blikt vooruit op het komende raceweekend.

De Nürburgring staat vooral bekend om haar toeristische attractie van de Nordschleife, maar daar wordt sinds het nare ongeluk van Niki Lauda van 1976 niet meer op geracet. Ten zuiden van de beroemde baan ligt het Grand Prix-circuit van de Nürburgring, waarop men vanaf vrijdag sinds 2013 weer voor het eerst met Formule 1-auto's overheen zal gaan.

De Nürburgring is in veel opzichten een circuit met veel technische bochten, alhoewel er ook twee lange rechte stukken zijn, waardoor het aandeel van het motorvermogen ook zwaar weegt. Het circuit bevat veel snelle bochten; naar verwachting zullen alleen de eerste en vierde bocht in de tweede versnelling worden genomen.

Daarnaast is het stuk tussen bocht twaalf en veertien helemaal vol gas, een gedeelte waar mogelijk de tweede DRS-zone zal zijn. Op de 5,1 kilometer lange baan lijkt er dus genoeg ruimte voor inhaalacties, omdat de twee lange rechte stukken zich relatief kort na elkaar opvolgen. Dit betekent ook meteen dat auto's met meer snelheid op het rechte stuk een stuk makkelijker hun voorligger kunnen inhalen tijdens de race. De teams zullen een lastige afweging moeten maken tussen de mate van downforce en topsnelheid, omdat teveel drag van de achtervleugel dodelijk kan zijn, al helemaal met het DRS-systeem tijdens de race.

Redacteuren F1Maximaal voorspellen eenzijdig weekend

Een voorspelling maken op basis van recente uitslagen is lastig, want er werd zeven jaar geleden voor het laatst een Grand Prix gehouden op de Nürburgring. De dergelijke combinatie van technische bochten en lange rechte stukken heeft echter bewezen dat het in 2020 in het voordeel werkt van Mercedes. Zo was het team in Spanje en Groot-Brittannië oppermachtig (onder normale omstandigheden, red.).

De dominantie van Mercedes in 2020 lijkt zich ook in Duitsland voort te gaan zetten, hoewel onvoorspelbare incidenten zomaar de rangorde kunnen verschuiven. Zo kon Max Verstappen in Rusland naar een tweede plek rijden na een ietwat domme fout van Lewis Hamilton, door in de ronde naar de grid tweemaal op illegale wijze een proefstart uit te voeren. Met twee redacteuren van F1Maximaal blikken we kort vooruit. Gino Haverkamp en Rick Pasker denken allebei dat we een klassieke Grand Prix krijgen in de lijn der verwachtingen, alhoewel de laatstgenoemde hoofdredacteur nog een slag om de arm houdt.

Rick: 'De Nurburgring lijkt een wat bochtiger circuit te zijn, wat zou betekenen dat er kansen liggen voor Red Bull. Echter zie ik Mercedes er ook in Duitsland gewoon met de winst vandoor gaan, maar het kan een spannend gevecht worden tussen Verstappen en de beide Mercedessen. Er mag geen enkel foutje gemaakt worden, want dat wordt meteen afgestraft. Verstappen zal er kort op zitten.'

Gino: 'Ik verwacht dat Mercedes op de Nürburgring weer het te kloppen team zal zijn. Het totaalpakket klopt gewoon bij de Duitse renstal, dus die zie ik nergens meer echt veel inleveren. Bemoedigend voor Red Bull is dat dit circuit ze meer ligt dan Sochi. Zo zijn er minder volgas-gedeeltes, dus valt er daarop minder te verliezen. Verstappen zat er in Rusland al prima bij en derhalve verwacht ik dat hij met een mazzeltje het Mercedes nog wel eens lastig zou kunnen maken. Maar zoals gezegd: in principe zijn de Duitsers op eigen bodem de favoriet.'

Red Bull kan kater wegspoelen in Duitsland

Tot slot is de Grand Prix van de Eifel het eerste raceweekend sinds het nieuws dat Honda na 2021 uit de Formule 1 stapt. Het was een hele bittere pil voor Helmut Marko en Christian Horner, want hoe nu verder? De vraag is of er nu een bom onder het contract van Max Verstappen is komen te liggen en daarnaast heeft de Limburger meer redenen dan ooit om om zich heen te kijken, mocht hij weg kunnen doormiddel van nog onbekende clausules in zijn papierwerk. Een goed resultaat op de Nürburgring kan de sfeer rustig en optimistisch houden bij Red Bull en juist nu is dat van groot belang.

Al met al wordt het dus interessant om te zien wat de pikorde bij de Grand Prix van de Eifel zal zijn. Mercedes is doorgaans oppermachtig, maar de teams beschikken over weinig data van de baan en de kampioensdruk voor Mercedes neemt met de week toe. Sebastian Vettel blikte al even vooruit op zijn thuisrace van 2020 en onderstreept dat het raceweekend voor velen een grote puzzel zal zijn. 'Het wordt zeker een uitdaging voor de teams en voor ons als coureurs', zegt hij tegen DPA. 'Ik kijk erg uit naar hoe het weer gaat zijn in oktober', aldus de Ferrari-coureur.

VIDEO: Kijk hier mee met een rondje over de Nürburgring met Sebastian Vettel, in 2013:

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws