Voorbeschouwing GP Groot-Brittannië | Oplevend Red Bull kan Mercedes van de troon stoten Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Groot-Brittannië | Oplevend Red Bull kan Mercedes van de troon stoten

Voorbeschouwing GP Groot-Brittannië | Oplevend Red Bull kan Mercedes van de troon stoten

Komend weekend staat de Grand Prix van Groot-Brittannië, de tiende race van de 2021-kalender, op het programma. Na drie overwinningen op rij voor Max Verstappen zal titelrivaal Lewis Hamilton alles op alles zetten om zijn thuisrace te winnen. De strijd tussen de topcoureurs zal er komend weekend iets anders uitzien, want op Silverstone zien we de eerste sprintrace-kwalificatie van het seizoen. Wat staat ons te wachten dit weekend? Lees het hier in de voorbeschouwing van F1Maximaal.

Na een GP-loze week reizen de teams en coureurs af naar een van de bekendste circuits op de kalender, het Britse Circuit Silverstone. Voor veel teams zal het een thuisrace zijn, evenals voor coureurs Lando Norris, George Russell en natuurlijk voor Hamilton. Laatstgenoemde won de Britse Grand Prix het vaakst. Maar liefst zeven keer schreef hij de wedstrijd op zijn naam en ook een van de twee edities van 2020 ging naar hem.

'De thuisbasis van de Britse motorsport'

De Grand Prix van Groot-Brittannië staat al sinds het ontstaan van de Formule 1 in 1950 onafgebroken op de kalender van de koningsklasse. Vroeger werd de Grote Prijs nog afgewisseld tussen Silverstone, Aintree en Brands Hatch, maar sinds 1987 werd Silverstone gekozen als vast circuit. De bijnaam 'Home of British Motor Racing' is dan ook meer dan terecht.

Bij de coureurs is de lay-out van het circuit zeer geliefd. Silverstone kent verschillende bochten op hoge snelheid, lastige rempunten en faciliteert prima mogelijkheden voor inhaalacties. De bekendste bochten van het circuit zijn Maggotts, Becketts en Chapel, een uitdagende bochtencombinatie (links-rechts-links-rechts-links) waar de Formule 1-coureurs met meer dan 200 kilometer per uur doorheen scheuren.

Voorbeschouwing GP Groot-Brittannië | Oplevend Red Bull kan Mercedes van de troon stoten

Door Gustavo Girardelli, gecreëerd door openstreetmap-auteurs (beschikbaar onder Open Database License).

Startend vanaf de linker start-finishlijn afgebeeld op de track map gaan de coureurs eerst door een relatief traag stuk, met vijf bochten die met name aan het begin voor chaos kunnen zorgen. Gevolgd door een lang recht stuk is dit misschien wel het traagste gedeelte van het circuit, bocht 3 en 4 worden allebei in de derde versnelling genomen, met een snelheid van 120 kilometer per uur door bocht 3 en een snelheid van 90 kilometer per uur door bocht 4.

Op het rechte stuk dat daarop volgt krijgen de coureurs DRS en gaat topsnelheid voor het eerst in het relatief lange rondje een rol spelen (de DRS-detectiezonde zit vlak voor bocht 3). Sector twee bestaat begint met twee trage bochten, Brooklands en Luffield, maar in Woodcote zit men alweer in de zevende versnelling en worden topsnelheden van 280 kilometer per uur verwacht. Tot aan het tweede lange rechte stuk, na Maggotts-Becketts-Chapel komen de coureurs niet onder de 235 kilometer per uur, wat betekent dat in sector 2 topsnelheid van groot belang zal zijn. S2 bestaat voornamelijk uit hoge snelheidsbochten.

In de derde sector is het wederom een geval van topsnelheid en aerodynamische efficiëntie in snelle bochten. In Stowe zit men nog in de zesde versnelling en tikken de coureurs de 235 kilometer per uur aan, gevolgd door twee tragere bochten. De maximumsnelheid in bocht 9 is 105 kilometer per uur, wat het de op één na traagste bocht van het circuit maakt. Kortom, van de achttien knikken waar het circuit uit bestaat zijn er slechts drie écht traag, de rest wordt allemaal op hoge snelheid genomen, waarvan zes maar liefst in de achtste versnelling.

Red Bull vs. Mercedes

Kan Red Bull terugslaan op een Mercedes-circuit? Van oudsher is Silverstone een baan die juist Mercedes lekker ligt, niet verbazingwekkend gezien de hoge mate van lange rechte stukken. Tot 2020 had Mercedes op motorvermogen altijd een significant voordeel, wat betekent dat ze op de vele rechte stukken wegliepen bij de concurrentie. Red Bull kon in 2020 en 2019 wel wat goedmaken in de tragere delen, maar tegen de topsnelheid van Mercedes was niets te doen, zelfs niet met de prima snelheid die Red Bull altijd gekend heeft in snelle bochten.

Tegenwoordig lijkt er geen aspect meer te zijn waarop de Red Bull écht onder doet aan de Mercedes. In tragere bochten is de RB16B intrinsiek beter dan de W12, terwijl de verbeterde Honda-krachtbron, in combinatie met de dunne achtervleugel, een topsnelheid haalt die net zo hoog - of hoger - ligt dan die van Mercedes. Met andere woorden: op de rechte stukken hoeft Red Bull het dit jaar niet te verliezen van Mercedes, waardoor het aankomt op het bochtenwerk. Ook op de snelle en mediumsnelheid bochten zijn de teams min of meer gelijk aan elkaar.

Waar gaat het verschil dan gemaakt worden? Vermoedelijk in de eerste vrije training. Men heeft slechts één trainingssessie voorafgaand aan de kwalificatie en daarin moet een perfecte afstelling gevonden worden. Het team en de coureur die dit het beste lukt, kan in de hoge snelheidsbochten de hoogste snelheden klokken en daarmee de concurrent verschalken. Of Red Bull genoeg tijd heeft gewonnen om het doorgaans dominante Mercedes te passeren op Circuit Silverstone, moet nog blijken, maar het feit dat de Oostenrijkers de achterstand op topsnelheid weggewerkt heeft, doet vermoeden dat het spannender wordt dan ooit tevoren.

Sprintrace-format in Groot-Brittannië

Op Silverstone zien we het eerste sprintrace-weekend in de Formule 1, hiervoor verschillende sessies en de tijden ook ten opzichte van de normale gang van zaken. Op vrijdag wordt er gekwalificeerd voor de sprintrace-kwalificatie, die op zaterdag plaats zal vinden. Deze sprintrace bepaalt uiteindelijk de pikorde van de startgrid op zondag.

Tijdens de sprintrace worden er ook enkele WK-punten verdeeld. De winnaar van de sprintrace, daarmee dus ook de polesitter van de zondag-race, krijgt drie punten toegewezen, de nummer twee krijgt er twee. Wie als derde finisht krijgt één WK-puntje. Alle regels, veranderingen en details over het sprintrace-weekend vind je in dit artikel.

Gaat Hamilton terugslaan in de titelstrijd?

Hamilton zal gebrand zijn op een terugslag op zijn thuiscircuit, de zevenvoudig wereldkampioen staat 32 WK-punten achter op rivaal Verstappen. De Limburger kon de vorige drie races overtuigend op zijn naam schrijven, mede door de ontwikkelingen van de RB16B-bolide. Mercedes moest toegeven dat de Oostenrijkse renstal het betere materiaal heeft, al zijn de prestaties natuurlijk ook te danken aan de rijkunsten van Verstappen zelf.

Opgeven kennen Hamilton en Mercedes echter niet. De Britse coureur heeft een sterke geschiedenis op zijn thuiscircuit, maar liefst zeven keer won hij de Grand Prix van Groot-Brittannië. Ook Mercedes zal hun achterstand in het constructeurskampioenschap willen verkleinen, het gat tussen de Duitse renstal en Red Bull is nu 44 WK-punten.

WK-stand na de Grand Prix van Oostenrijk

Positie Coureur Punten
1 Max Verstappen 182
2 Lewis Hamilton 150
3 Sergio Perez 104
4 Lando Norris 101
5 Valtteri Bottas 92

Is de dominantie van Mercedes definitief voorbij?

Net als in iedere voorbeschouwing blikken twee redacteuren van F1Maximaal vooruit op het komende raceweekend. In deze editie zijn dat Merijn Kramer en Terrence Riepma. De heren hebben beide hun eigen mening over de sterkte van Mercedes.

Merijn: 'Ik verwacht een apart weekend eigenlijk. Natuurlijk is niet alleen de vorm anders, maar gaan we ook flink wat verschuivingen zien wat het niveau van de teams betreft. Het circuit van Silverstone is hele andere koek ten opzichte van Spielberg, ik ben daarom ook bang dat Mercedes dit weekend weer de overhand zal hebben. Verstappen zal er hard aan moeten trekken dit weekend. Ook bedeel ik wat kansen toe voor Ferrari, Carlos Sainz is absoluut een van de sterkere coureurs op de grid op het moment. Ik verwacht dat hij zijn goede vorm door zal zetten en een sterke race op P4 zal neerzetten.'

Terrence: 'Ik denk dat Red Bull en Verstappen op Silverstone opnieuw de absolute kopposities in handen zullen nemen. We hebben veel gehoord over de zogeheten 'Mercedes-banen', maar ik denk dat deze niet meer bestaan. Paul Ricard was er ook één, en toch waren ze daar niet het beste. Wat betreft de sprintrace denk ik niet dat het veel invloed zal hebben op de uitkomsten dit weekend. Ik voorspel een dubbelslag van Verstappen op zaterdag én zondag, met een poleposition op vrijdag die ik ook tot de mogelijkheden acht.'

Door: Marnik Kok en Christian Moerman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws