Voorbeschouwing GP van Stiermarken | Is Hamilton de favoriet in het hol van de leeuw? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP van Stiermarken | Is Hamilton de favoriet in het hol van de leeuw?

Voorbeschouwing GP van Stiermarken | Is Hamilton de favoriet in het hol van de leeuw?

Komend weekend staat de tweede race van het enige drieluik in 2021 op het programma. In Oostenrijk gaat de Grand Prix van Stiermarken van start, waar Max Verstappen zijn tweede overwinning op rij zal proberen te halen. Maakt de Nederlander opnieuw kans om Lewis Hamilton te verschalken? Lees hier de voorbeschouwing van F1Maximaal!

Omdat zowel de achtste als de negende race van het Formule 1-seizoen in Oostenrijk worden gehouden, krijgt de eerste versie van de wedstrijd op de Red Bull Ring een andere naam. De eerste Grand Prix in Oostenrijk is vernoemd naar Stiermarken, de deelstaat waarin het circuit en de nabijgelegen stad Graz is gelegen. De streek is vooral bekend als geboorteplek van acteur Arnold Schwarzenegger en Helmut Marko, de invloedrijke adviseur binnen het team van Red Bull Racing.

Red Bull Ring bekend terrein voor Nederlandse fans

Het decor van het Stiermarkse tweeluik is de Red Bull Ring, een plek die inmiddels bekend is voor de meeste Nederlandse motorsportfans. Op het rappe circuit won Verstappen in 2018 en 2019 en in combinatie met de grote aantallen oranjefans is het raceweekend in Oostenrijk ieder jaar een feestje. Het circuit is de snelste baan op de kalender: Valtteri Bottas en Lewis Hamilton doken vorig jaar in de kwalificatie onder de één minuut en drie seconden en dat maakt de baan uniek.

Op de Track Map van F1Maximaal is goed te zien dat de Red Bull Ring een relatief kort circuit is. In totaal kent de baan maar tien bochten, verdeeld over drie sectoren. Wat ook opvalt is dat er drie DRS-zones aanwezig zijn. Wat dat betreft zijn er dus genoeg kansen om in te halen, alhoewel in de remzone van bocht 4 de meeste coureurs ingehaald worden. Zo zagen we daar in 2019 Verstappen de omstreden inhaalactie inzetten op Charles Leclerc, waarna de Limburger uiteindelijk naar de overwinning reed.

Oostenrijks circuit een gebergte op zich

Wat ook opvalt aan het circuit in Spielberg is het flinke hoogteverschil tussen de bochten. In totaal bedraagt het hoogteverschil zo'n 63 meter tussen het laagste en hoogste punt. Het grootste hoogteverschil zit tussen bocht 1 en 3, waarbij het circuit helemaal omhoogloopt en de Formule 1-auto's bijna de gehele 63 meter moeten klimmen. Mede door dit detail én de drie rechte stukken is de baan ook erg zwaar voor de Formule 1-motoren.

De eerste sector van het circuit bestaat vooral uit rechte stukken, afgezien van de snelle eerste bocht. De Formule 1-coureurs komen met zo'n 315 km/h aanrijden, waarna ze na de relatief korte remzone alweer snel op hun gas gaan, om een goede exit te creëren voor het lange rechte stuk richting bocht 2 en 3. De exit van bocht 1 is cruciaal voor een eventuele inhaalactie bij bocht 3, of later bij bocht 4.

De tweede sector (blauw in de track map, red.) in Oostenrijk is wellicht het meest technische deel van het circuit. Na de scherpe haarspeldbocht volgt het tweede rechte stuk met DRS, waarna een serie snellere bochten volgt. Met name bij bocht 4, 6 en 7 hebben de voorbanden het het zwaarst, al hebben zij op de twee rechte stukken voor dit gedeelte flink kunnen afkoelen, waardoor oververhitting zoals bij de meeste teams in Frankrijk niet snel voor zal komen.

Spectaculaire een-na-laatste bocht zorgt voor uitdagingen

De derde sector begint met en lange doordraaier en een snelle bocht, waarna een kort recht stuk ons brengt naar de meest spectaculaire bocht van de baan. Bocht 9 is een van de meest snelle en uitdagende knikken van de kalender, waar de coureurs in de meeste gevallen in de zevende versnelling doorheen zullen gaan. Hierbij sturen de coureurs op hoge snelheid stevig in, waardoor het geregeld voorkomt dat coureurs de achterkant van de auto verliezen en van de baan schieten. Ook dit jaar zullen we hoogstwaarschijnlijk enkele coureurs zien die zoekende zijn naar de juiste balans voor deze pijlsnelle bocht.

Wat betreft de set-up voor de auto's zullen de Formule 1-teams een afweging moeten maken tussen een goede topsnelheid op de rechte stukken en downforce in de technische gedeeltes. Gezien het feit dat zo'n 72 procent van de rondetijd vol gas is, zullen de meeste teams voor een afstelling kiezen met minder downforce en dus een hogere topsnelheid. Dit betekent dat we relatief kleinere achtervleugels zullen zien, die de luchtweerstand op het rechte stuk minimaal maken. Het wordt interessant om te zien wat hierin de verschillen tussen de topteams worden, want tijdens het raceweekend in Frankrijk reden de renstallen met diverse concepten.

Na een zinderende strijd op het Franse Paul Ricard gaat in Oostenrijk de titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton ongetwijfeld door. Door de winstpartij van Verstappen aan de Côte D'Azur staat hij nu op 131 punten in het WK-klassement, ten opzichte van 119 punten achter de naam van Hamilton. Mocht Verstappen opnieuw winnen komend weekend, bouwt hij zijn voorsprong in het kampioenschap met minimaal zeven punten uit. In die zin kan hij dus een goede klap uitdelen aan het adres van zijn aartsrivaal.

WK-stand na de Grand Prix van Frankrijk

Positie Coureur Punten
1 Max Verstappen 131
2 Lewis Hamilton 119
3 Sergio Perez  84
4 Lando Norris 76
5 Valtteri Bottas  59

Verstappen kan opnieuw voor goud gaan

Net als in iedere voorbeschouwing blikken twee redacteuren van F1Maximaal vooruit op het komende raceweekend. In deze editie zijn dat Rick Pasker en Merijn Kramer. Beide heren voorspellen een spannend duel.

Merijn: 'Ik denk dat het wederom erg spannend gaat worden. Mercedes zal nu nog meer getergd zijn om voor de winst te gaan. Toch denk ik dat Red Bull Racing misschien iets in het voordeel zal zijn op hun thuiscircuit. We zagen bijvoorbeeld vorig jaar dat het team met name in de laatste sector veel tijd won op Mercedes, dat zou dit jaar nog wel eens extremer kunnen zijn. Kortom, ik denk dat Mercedes zal proberen, maar gruwelijk gaat falen. Verstappen zal op P1 oppermachtig zijn, Pérez solide op P2 en Hamilton en Bottas moeten het uitvechten met Sainz voor P3.'

Rick: 'Om meteen met de deur in huis te vallen: Ik verwacht gewoon weer dat Max Verstappen er met de winst vandoor gaat. De coureur van Red Bull heeft de smaak flink te pakken en liet in Frankrijk zijn kwaliteiten maar weer eens zien. We weten dat Oostenrijk een goede baan kan zijn voor Red Bull, dus daar zal Verstappen optimaal van willen profiteren. Met een beetje geluk kunnen we Sergio Perez achter Verstappen zien eindigen. Dan zal het gat tussen Verstappen en Hamilton alleen maar verder toenemen.'

Verstappen in 2020

Ook in 2020 werd het raceweekend twee keer gehouden als gevolg van het coronavirus. Vorig jaar werden de namen echter omgedraaid en heette de eerste wedstrijd 'gewoon' de Grand Prix van Oostenrijk. Op een zonovergoten Red Bull Ring wist Verstappen zich als tweede te kwalificeren, maar in de race ging het helemaal mis voor de Nederlander. Al in de elfde ronde viel de RB16 stil als gevolg van elektronische problemen. Nul punten op het rekest dus, iets wat Verstappen dit jaar niet wil overdoen.

Samenvatting van de race van het eerste Oostenrijkse raceweekend in 2020:

Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws