Voormalig hoofd aerodynamica van het oude team Tyrrell Racing, Jean-Claude Migeot, heeft de Formule 1 gewaarschuwd voor het porpoising probleem. In Barcelona werd duidelijk dat het grondeffect, wat vanaf dit seizoen weer is teruggebracht, voor stuiterende auto's zorgt. Daarvoor moet snel een oplossing gevonden worden, denkt Migeot, anders zullen de gevolgen groot zijn.
Door middel van aerodynamische ontwikkeling zal er een oplossing moeten worden gevonden voor het stuiteren, denkt Migeot. 'Een oplossing aan de mechanische kant, rekening houdend met het feit dat actieve vering verboden is, is erg lastig', begint hij in gesprek met de Spaanse tak van Motorsport.com. 'Aan de andere kant kun je niet voorbijgaan aan het optimaliseren van de statische krachten die de auto in de best mogelijke positie in de bochten brengen. Dat is een strategisch iets.'
'Oplossing moet in windtunnel liggen'
Ook aan de kant van de ophanging is een oplossing niet makkelijk te vinden, zegt Migeot. 'Dus de oplossing moet in de windtunnel liggen. Ze moeten naar die krachten kijken en die samen met de statistieken optimaliseren, maar ik ben bang dat dit nog wel even zal duren.' Een oplossing is broodnodig, anders kan het grote gevolgen hebben, vertelt de aerodynamicus. 'Vooral op hobbelige circuits tijdens een race, want als ze hard remmen om in te halen komt het probleem alleen maar meer naar voren.'
Migeot denkt te weten waar het probleem vandaan komt. 'Ze hebben veel vertrouwd op de downforce die in het onderste deel van de auto wordt gecreëerd, door de panelen onder de carrosserie bijna volledig te verwijderen. Dat kan de reden zijn geweest van al deze problemen. Maar als ze dat weer toevoegen, zal de downforce afnemen en dat is niet waar dit nieuwe reglement naar op zoek is', zo luidt zijn conclusie.
'Ik hoop dat ik het mis heb'
Daarom moeten de teams nu op zoek naar een andere oplossing. 'Ik verwacht dat de FIA eerder zal reageren', aldus de 69-jarige Fransman, die daarmee hoopt dat het probleem van porpoising snel aangepakt zal worden. 'Als niemand binnen een redelijke termijn met een goede oplossing komt, zal de FIA wel moeten reageren. Ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb, want anders zou het een onaangename verrassing zijn', besluit Migeot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties