Welke coureurs staan in de rij voor het Haas-stoeltje van Mazepin? Formule 1
Formule 1

Welke coureurs staan in de rij voor het Haas-stoeltje van Mazepin?

Welke coureurs staan in de rij voor het Haas-stoeltje van Mazepin?

De kogel is door de kerk: Nikita Mazepin zal in 2022 niet meer terugkeren naar de F1-grid. Vanwege spanningen rondom het Rusland-Oekraïneconflict achtte Haas een samenwerking met de Rus niet gewenst, wat betekent dat ze op zoek moeten naar een nieuwe coureur. Het is duidelijk dat de jonge talenten voor een F1-zitje in de rij staan, maar wie hebben de grootste kans om het stoeltje te veroveren? En waar zit Haas op te wachten? F1Maximaal.nl zet de potentiële vervangers op een rijtje.

We doen dit van meest waarschijnlijk naar minst waarschijnlijk, al valt voor de eerste twee te beargumenteren dat de kans ongeveer even groot is. Drie namen zijn al in verband gebracht met de Amerikaanse renstal, en er zijn nog enkele buitenstaanders die in theorie wel kans maken, maar in de praktijk om verschillende redenen niet echt geschikt zouden zijn voor de plek bij Haas.

Pietro Fittipaldi

De eerste mogelijke nieuwe Haas-coureur is Pietro Fittipaldi. Gezien zijn rol als reservecoureur bij het team, en het feit dat hij al tweemaal in actie mocht komen voor Haas F1, in Bahrein en Abu Dhabi, maakt de jonge Braziliaan een logische keuze. In de juniorenklassen deed Fittipaldi het verdienstelijk, maar was hij nooit een enorme uitblinker. Ook zijn debuut in het Midden-Oosten in 2020 na de crash van Romain Grosjean verliep relatief succesvol, maar was niet inspirerend.

Fittipaldi kan aardig racen, maar is het voldoende? Haas zit met een enorm financieel gat nu ze afscheid genomen hebben van titelsponsor Uralkali, het bedrijf waar Mazepins vader, Dmitry Mazepin, deels eigenaar van is. Gene Haas en Günther Steiner zullen ongetwijfeld op zoek gaan naar een oplossing die ook op financieel gebied wat oplevert, en het is niet duidelijk in hoeverre Fittipaldi veel financiële steun met zich meebrengt.

Wel zinspeelde Haas eerder op social media al op een terugkeer van haar reservecoureur. Zoals eerder aangegeven, stapte hij in 2020 in de Haas voor twee Grands Prix wegens de afwezigheid van Grosjean. Daar zijn destijds foto's van geschoten. Een van deze foto's werd recent gebruikt door Haas om haar fans te enthousiasmeren met het oog op de aankomende tests in het Midden-Oosten. Een niet zo subtiele hint dat ze 25-jarige in de gaten houden, dus.

Antonio Giovinazzi

Antonio Giovinazzi is nummer twee op de lijst, maar is in essentie verwisselbaar met Fittipaldi voor de eerste plek. Van diverse kanten wordt Fittipaldi genoemd als opvolger, maar vanuit Duitsland kwam recent een bericht dat Giovinazzi gezien wordt als het ideale alternatief voor de vertrokken Mazepin. De Italiaan is momenteel bezig aan een Formule E-seizoen, maar zal ongetwijfeld afstand nemen van de elektrische raceklasse als Haas hem werkelijk in gedachte heeft.

Financieel gezien is de keuze voor Giovinazzi logischer. Hij is immers jarenlang verbonden geweest aan Ferrari, de grootste leverancier van Haas. Het Italiaanse automerk zou haar klantenteam financieel kunnen compenseren voor het besluit om Giovinazzi nog een kans te geven in de F1. Deze vergoeding kan dus deels het vertrek van de Russische titelsponsor opvangen. Wel halen ze met Giovinazzi geen talent in huis, maar een coureur met enkele F1-jaren op zijn cv. Een Ferrari-alternatief voor Giovinazzi was overigens junior Robert Shwartzman geweest, maar ook dat is een Rus.

Het binnenhalen van Giovinazzi heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat Haas met de ontwikkeling van de bolide wellicht meer stappen kan zetten dan wanneer ze met twee jongelingen voor de dag zouden komen. In 2021 heeft het team echter getoond hier geen probleem mee te hebben. Het nadeel is dat Giovinazzi geen enorme toekomst in de koningsklasse meer heeft, wat betekent dat je als team wellicht je tijd beter kan investeren in iemand die nog niet uitgegroeid lijkt.

Oscar Piastri

Ook de naam van Oscar Piastri is de afgelopen dagen langsgekomen. De kans dat de Australiër aankomend seizoen een zitje bij Haas bemachtigt, is echter niet heel groot. De voornaamste reden is dat Piastri een Alpine-junior is en Alpine het talent sowieso niet kwijt wil. In de juniorenklassen blonk Piastri uit en we hebben het over een coureur die hoe dan ook in de komende jaren de stap naar de F1 gaat zetten. Bij een vertrek van Fernando Alonso is het dan ook Piastri die als eerste op het lijstje staat voor een stoeltje bij de Franse renstal.

Haas kan er in theorie ook voor kiezen om Piastri van Alpine te 'lenen'. Denk hierbij aan een scenario waarin Piastri zijn banden met Alpine niet doorsnijdt, maar wel voor Haas uitkomt. Ook hier zou een financiële vergoeding tegenover kunnen staan. Die eerste F1-meters van Piastri voordat hij de stap naar Alpine kan zetten bieden hem immers waardevolle ervaring. Wel investeert Haas dan tijd en geld in een junior die niet aan het team verbonden is.

Op zich is dat geen ramp. Piastri is namelijk een coureur die bewezen heeft zeer verdienstelijk te kunnen racen. Weet hij het zitje te bemachtigen en punten voor Haas te scoren, dan zou hij het team in 2022 in de vorm van prijzengeld ook wat op kunnen leveren. Het zou Haas' status binnen de paddock daarnaast ook goed doen - met Piastri in je team geef je richting de andere renstallen af dat je serieus genomen moet worden.

Colton Herta

We komen aan bij de long shots. Colton Herta rijdt momenteel in IndyCar voor Andretti Autosport. Andretti is geïnteresseerd in een intrede in de F1 en ziet in de Amerikaanse Herta de primaire kandidaat om een stoeltje te vullen wanneer dit ze lukt. Mochten ze het financieel worstelende Haas tegemoet kunnen komen en een soort samenwerking forceren nu het team alle hulp kan gebruiken die het kan vinden, dan zou Herta's promotie richting de F1 in een stroomversnelling terecht kunnen komen. Zoals gezegd, het is een long shot, maar niet onmogelijk.

Nico Hülkenberg

De laatste en minst waarschijnlijke kandidaat van het rijtje is Nico Hülkenberg. De Duitser werd genoemd toen de onrust rondom Haas toenam in de paddock, maar het gerucht verdween even snel als dat het verscheen. Hülkenberg heeft diverse keren aangegeven iets te zien in een terugkeer naar de F1, maar lijkt niet de connecties binnen de sport of de financiële steun te hebben om te brengen wat Haas zoekt, terwijl hij zelf bij zijn vertrek enkele jaren geleden aangaf geen toekomst te zien in een samenwerking met een team dat in de achterhoede rondrijdt. Weten doe je 't nooit, dus ook Hülkenberg is een onwaarschijnlijke kandidaat.

Conclusie

Fittipaldi en Giovinazzi lijken op dat stoeltje van Mazepin af te stevenen. Beiden brengen wat mee naar het team en schrijf ze allebei absoluut niet af. Wanneer het een van deze twee heren niet wordt, kan Piastri in theorie het stoeltje nog vullen, mits Haas en Alpine bereid zijn compromissen te sluiten. Onmogelijk is het zeker niet, maar de kans van de F2-kampioen van 2021 is op het eerste gezicht niet heel groot. Herta en Hülkenberg zouden beiden dolblij zijn met het lege Haas-stoeltje, maar ook voor deze heren lijkt een samenwerking te onwaarschijnlijk.

Volgens Natalie Pinkham, werkzaam voor Sky Sports, zal Haas begin volgende week aankondigen wie er in het stoeltje naast Mick Schumacher plaatsneemt. Deze vervanger kan dus ook het tweede drietal testdagen meepakken dat voor volgend weekeinde op de planning staat.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws