W13 conservatiever dan 'risicovolle' RB18: 'Mercedes heeft de juiste aanpak gekozen' Formule 1
Formule 1

W13 conservatiever dan 'risicovolle' RB18: 'Mercedes heeft de juiste aanpak gekozen'

W13 conservatiever dan 'risicovolle' RB18: 'Mercedes heeft de juiste aanpak gekozen'

Mercedes heeft afgelopen vrijdag haar nieuwe bolide, de W13, gelanceerd en de coureurs hebben al enkele ronden mogen rijden op het circuit van Silverstone. Met de nieuwe auto hoopt de Duitse renstal opnieuw te kunnen vechten voor het constructeurskampioenschap. Doordat Mercedes vorig jaar de titel wist te grijpen missen ze nu wat tijd in de windtunnels, waardoor ze belangrijke data kunnen missen. Toch denkt Craig Scarborough, een journalist met veel technische kennis, dat het team de juiste strategie heeft gekozen.

Scarborough ziet dat Mercedes op sommige punten voor een conservatieve aanpak heeft geopteerd. 'Als ik kijk naar de neus en de voorvleugel dan zie ik een klassieke voorvleugel die past bij de nieuwe reglementen', zegt de journalist op het YouTube-kanaal van Peter Windsor. 'Met de nieuwe voorvleugels wil je eigenlijk alleen maar stabiliteit creëren en geen efficiëntie weghalen bij de venturikanalen. Mercedes heeft een verstandige keuze gemaakt om de voorvleugel in het midden zo vlak mogelijk te houden. Alle lading ligt nu daar, waardoor de hitte die uit de remkanalen komt door luchtstromen over de vleugel naar buiten wordt geduwd

Sidepods W13 springen in het oog

Toch heeft het team van Mercedes niet alleen voor een conservatieve aanpak gekozen. Vooral de sidepods van de W13 zijn uniek. Het slanke model van Mercedes bij de sidepods staat toe dat het gat tussen het uiteinde van de sidepods en het uiteinde van de vloer erg groot is. 'Daar hebben ze mee gespeeld op een manier die we nog niet eerder hebben gezien bij andere teams. Er is nog steeds een mogelijkheid voor Mercedes om daar verdere ontwikkelingen aan te brengen. Dat is het sleutelgebied voor Mercedes dit jaar.'

Met de sidepods onderscheidt de Duitse renstal zich van alle andere teams die tot nu toe hun auto hebben gelanceerd. Een tijd lang was er de angst dat de bolides er hetzelfde uit zouden zien. De teams hebben in de afgelopen weken laten zien dat dit niet het geval zal zijn. Toch zegt het ontwerp van de sidepods nog niet veel over de auto. 'De sidepods beïnvloeden de prestaties niet significant. Maar het is wel een onderdeel van de auto dat gedurende het jaar niet heel veel zal veranderen, waardoor het een uniek element zal blijven van de bolides.'

Mercedes kiest een andere strategie dan Red Bull

De W13 die op het circuit van Silverstone te vinden was, zal waarschijnlijk afwijken van de auto die deze week zal rijden tijdens de shakedown in Barcelona. Scarborough is al onder de indruk van de nieuwe Mercedes-bolide. 'We weten al dat Mercedes heel erg snel is en dat zij niet alles uit de kast hoeven te trekken om nog meer snelheid te vinden. Dit is natuurlijk pas de eerste versie van de W13, maar zelfs als Mercedes geen radicale veranderingen aanbrengt, denk ik dat dit de juiste aanpak is voor Mercedes.'

De rivaal van Mercedes, Red Bull Racing, zal met extra interesse naar de presentatie van de W13 hebben gekeken. Zelf liet de Oostenrijkse renstal niks zien tijdens de officiële lancering van de RB18. Vorige week was de bolide ook te vinden op Silverstone en zijn er wat beelden vrijgekomen. 'Red Bull heeft veel meer risico genomen. Daarin is Mercedes gewoon een stuk conservatiever geweest, want zij wilde niet te veel risicovolle onderdelen op de auto zetten. Ik denk dat Mercedes daar heel erg slim aan heeft gedaan', aldus Scarborough.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws