Het wordt weer warm in Texas. Voor de Grand Prix van de Verenigde Staten wordt veel hitte voorspeld en dat betekent weer hetzelfde als in Singapore: een hittealarm. De coureurs kunnen er dus wederom voor kiezen om het koelvest te dragen of om extra ballast toe te voegen aan de auto.
Het is wel vaker heet in Austin, de laatste keer dat de race door regen werd verstoord was in 2015. Toen was orkaan Patricia van de partij en werd Max Verstappen knap vierde in zijn Toro Rosso, een evenaring van zijn beste prestatie voor het opleidingsteam van Red Bull Racing. Nu kunnen de regenponcho's thuisgelaten worden en mogen de teams de koelvesten weer uit de vriezer halen.
Vooral zweetdruppels verwacht
De race in Texas wordt zoals altijd verreden rond het middaguur en de rijders krijgen niet veel tijd om te acclimatiseren aan het warme weer. In Austin staat er voor het eerst sinds de race in België weer een sprintrace op het programma en zodoende hebben de coureurs maar één trainingssessie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het wordt alle drie de dagen bloedheet op het Circuit of the Americas, Weeronline verwacht dat het op vrijdag en zondag zo'n 32 graden Celsius lijkt te worden en op zaterdag nog iets warmer, dan wordt het 34 graden. Het lijkt dus vooral op die dag een zware dag te worden voor de rijders. Eerst rijden de coureurs een sprintrace en later op de dag volgt de kwalificatie op het uitdagende circuit in Austin.
Dat er naast zweetdruppels ook regendruppels gaan vallen, lijkt onwaarschijnlijk. Op zaterdag en zondag verwacht Weeronline wel wat regen, maar dat blijft bij maximaal een millimeter en valt voornamelijk buiten de tijden dat de auto's op het circuit rijden.
Coureurs mogen koelvesten weer aan
Het raceweekend in Singapore was het eerste weekend waarin de nieuwe hitteregels van toepassing waren. De hitteregels zijn in het leven gebracht na de race in Qatar in 2023 waarin het sommige coureurs te zwaar werd. Logan Sargeant moest vroegtijdig zijn Williams-auto aan de kant zetten en verschillende coureurs hadden veel moeite met het uitstappen van de auto of hadden zelfs in hun helm overgegeven. De oplossing die gevonden werd, bleek een koelvest dat met buizen om de coureur heen zit. Voor nu is het koelvest een keuze voor de coureurs, in de toekomst wil de FIA het misschien verplichten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volgens de Texaanse tak van Fox wordt het in Austin elke dag meer dan 31 graden Celsius (of meer dan 88 graden Fahrenheit in Amerika) en dus zijn de hitteregels weer van toepassing. De coureurs mogen er dus wederom voor gaan kiezen om het vest te dragen of dat ze wat extra ballast aan de auto toevoegen.
Na een enkele race met het koelvest zijn er al een aantal coureurs die heel erg te spreken zijn over de werking. Zo zweren Carlos Sainz en Gabriel Bortoleto er nu al bij en ook racewinnaar George Russell droeg het koelvest. Andere coureurs zoals Verstappen en Lewis Hamilton zien niks in het vest.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties