Max Verstappen moet nog 63 punten zien goed te maken om het kampioenschap te winnen. De wiskundige kans is er, maar velen twijfelen of het hem ook zal lukken. Oscar Piastri zal dan nog een paar keer buiten het podium moeten eindigen. Een klein beetje vertrouwen is voor Verstappen vaak al genoeg om nóg meer te geven. In Austin is een kans om dat te doen.
De viervoudig wereldkampioen wist in Singapore zes punten in te lopen op Piastri, maar om de titel te pakken moet hij meer van zijn achterstand goed maken. Hij had dan eigenlijk moeten winnen, maar tijdens de race liep hij tegen wat problemen aan. Verstappen gaf aan dat P2 sowieso het maximale was voor hem. Op zaterdag leek hij nog op weg te zijn naar een poleposition. Hij moest genoegen nemen met de tweede tijd nadat Lando Norris hem in de weg zat.
Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt denkt dat dat wel meeviel. 'Red Bull, of beter gezegd Verstappen, was in de kwalificatie gewoon verslagen. In de race was het gedaan toen hij de start tegen Russell niet won', zegt de Duitser in Formel Schmidt. 'Hij was waarschijnlijk ook zo gefrustreerd omdat hij wist dat de startpositie in Singapore cruciaal was', vervolgt hij. Tijdens de race was Verstappen niet helemaal tevreden met het rijgedrag van de RB21.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri werd vervolgens vierde. 'Daarom was zijn humeur ook zo slecht. Hij weet dat hij moet winnen om echt veel punten goed te kunnen maken', zegt Schmidt. 'Drie en zes punten op Norris en Piastri zijn te weinig. Je kunt zeggen: er zijn nog zes races en drie sprints te gaan, maar in de sprints win je niet veel punten. Je moet ervan uitgaan dat de McLarens toch tweede, derde of vierde worden', zo blijft Schmidt sceptisch.
McLaren zoekt excuusjes
Hij lijkt het eens te zijn met Richard Verschoor, die verwacht dat McLaren tot het einde van het seizoen de dominante auto zal hebben. Wel is het zichtbaar dat McLaren onder druk staat. Op die manier kunnen er nog wat verrassingen plaatsvinden. 'Verstappen moet hopen op een uitvalbeurt, of hij moet constant winnen. Dat laatste wordt steeds moeilijker, want er komen circuits aan waarop McLaren weer goed is', zegt Schmidt.
Vorig jaar was de MCL38 ook de snelste auto, maar was Verstappen Norris constant te slim af, of maakte de Brit onnodige fouten. Zoiets zou opnieuw kunnen gebeuren, mits de RB21 in het gareel blijft lopen. 'Het is eigenlijk een beetje vreemd: Stella zoekt voor elke nederlaag opeens een excuus', vervolgt Schmidt. 'In Monza waren de rechte stukken te lang, in Bakoe waren de bochten te kort, in Singapore waren de remzones te hobbelig...'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Twijfels bij Stella's woorden
Na Bakoe zei de Italiaanse teambaas nog dat Singapore hen wat meer zou moeten liggen, maar daar kwam hij al vlot in het weekend op terug. Hij sprak zich vervolgens ook uit over Austin, een circuit dat tevens goed bij de karakteristieken van de bolide zou moeten passen. 'Hij zei dat COTA hen ook niet zou liggen, omdat na de remzones krappe bochten volgen. Dus: remmen, insturen, tractie, daar zijn ze niet sterk', zegt Schmidt.
'Dan vraag je je af: waar waren die zwaktes aan het begin van het seizoen dan?' stelt de Duitser. Sommigen stellen dat de verbeterde Red Bull de zwaktes van de McLaren-bolide nu opeens blootlegt, maar zo extreem als Stella schetst, gelooft Schmidt niet. 'De circuits aan het einde van het jaar zouden volgens Andrea beter zijn, dus Interlagos, Qatar, Abu Dhabi. Als dat zo is, zou dat slecht nieuws zijn voor Verstappen. Hij kan misschien tot Las Vegas wat inlopen.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties