Max Verstappen heeft zijn 44e poleposition bij Red Bull Racing te pakken. Daarmee evenaart de Nederlander voorganger Sebastian Vettel. Verstappen moest diep gaan om de eerste startplek te veroveren, en geeft een duidelijke indicatie dat Red Bull hem een afstelling gaf, waarmee alleen hij een rondje op Silverstone kon overleven.
Na de vrijdag sprak Verstappen nog over een behoorlijk slechte dag. De wereldkampioen had duidelijk weinig vertrouwen in een goed weekend, maar in de derde vrije training werd al duidelijk dat de verschillen vooraan klein waren en dat Verstappen meedeed aan dat gevecht. Uiteindelijk waren er zes kanshebbers: de coureurs van McLaren en Ferrari, en éénlingen Verstappen en George Russell.
Extreme opstelling
Verstappen trok uiteindelijk voor de vierde keer dit jaar aan het langste eind. 'Dit was wel goed, natuurlijk. Hier mogen we zeker niet over klagen. Dit had ik natuurlijk niet verwacht', vertelt hij bij Viaplay tegen Chiel van Koldenhoven. 'Het ging wel beter, maar het was nog steeds lastig', zo maakt de Limburger duidelijk dat het probleem van Red Bull na een goed resultaat nog niet tot de verleden tijd behoort.
Red Bull koos daarbij voor een extreme opstelling. 'We reden ook met minder downforce dan de rest. In al die snelle bochten was het niet eenvoudig om de controle over de achterkant van de auto te behouden, maar uiteindelijk lukte dat wel.' Verstappen staat erom bekend dat hij extreem goed kan omgaan met weinig grip aan de achterkant van de auto, maar Red Bull stelde de auto nu dusdanig extreem af dat zelfs Verstappen daar moeite mee had.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen beseft dat hij risico nam met zijn kleine vleugels, maar dat betaalde zich dus uit. 'Voor ons was dit wel de beste oplossing. Ik had op vrijdag heel veel onderstuur, dus dit helpt ons dan een beetje. Je wint wel veel tijd op de rechte stukken, maar je verliest dan ook veel in de bochten. Dat is wel een afweging die je dan maakt', legt de Nederlander uit. Teambaas Christian Horner legde ook al uit dat Red Bull op een totaal andere manier tot haar rondetijd kwam dan de andere topteams.
Magische barrière doorbroken
Viaplay vraagt aan de 27-jarige wat voor gevolgen deze afwijkende afstelling heeft voor de race. 'Ik heb geen idee, dat zien we in de race wel', luidt het nuchtere antwoord van Verstappen. 'Normaal heb ik het in de race wel wat lastiger met onze auto. In ieder geval denk ik dat we wat moeilijker in te halen zullen zijn op het rechte stuk, maar uiteindelijk gaat het erom dat ik de banden heel kan houden. McLaren is daar tot nu toe altijd heel sterk in.'
Van Koldenhoven wijst daarbij op de veel lagere temperaturen. 'Dat zal wel geholpen hebben, ja', beaamt Verstappen. De baantemperatuur zakte op zaterdag tot 25 graden. Naar verwachting wordt het zondag nog kouder. De buitentemperatuur zakt dan tot onder de twintig graden, en in de ochtend worden regenbuien verwacht. Verstappen mag dan ook hopen op zijn derde overwinning van het seizoen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen was dankzij zijn extreme afstelling razendsnel op de rechte stukken, maar in Silverstone heb je ook te maken met enkele zeer snelle bochten, waar het kleine vleugeltje van de Red Bull dus een risico opleverde. Het valt enigszins te vergelijken met een flauwe bocht insturen met DRS open. Ondanks het gebrek aan neerwaartse druk hield Verstappen het gaspedaal volledig ingedrukt.
Daarmee ging hij als enige coureur harder dan 300 kilometer per uur door Copse. 'Ja, dat gaat hard. Dat merk je pas als je in de muur hangt. Dan voel je pas hoe hard het gaat', knipoogt Verstappen, die het advies krijgt om dat maar niet te doen. 'Heb ik al gedaan daar, dus hopelijk niet nog eens', zo verwijst hij naar 2021, toen hij de zwaarste crash uit zijn carrière meemaakte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties