max verstappen spanje rb21 red bull racing 123 Formule 1
Formule 1

Windsor verklaart wonderbaarlijke controle Verstappen: 'Hij manipuleert de auto eigenlijk'

max verstappen spanje rb21 red bull racing 123

Max Verstappen staat bekend om zijn uitzonderlijke prestaties op de baan, en die zijn grotendeels te danken aan zijn controle over de auto. Ook tijdens de GP van Spanje zagen we dit weer terug. Bij de herstart aan het einde van de race verloor hij de achterkant van zijn Red Bull Racing-bolide, maar toch kon hij deze op knappe wijze opvangen. Peter Windsor vertelt over de uitzonderlijke autocontrole van de viervoudig wereldkampioen.

Verstappen had tot de safetycar een prima race in Spanje, maar na een verkeerde keuze van Red Bull Racing ging het bergafwaarts voor de Limburger. Hij moest namelijk de laatste fase van de race rijden op de harde band, terwijl al zijn concurrenten op een zachte band vertrokken. Hierdoor moest hij met hand en tand verdedigen, en dit begon direct bij de herstart. Echter, het ging dus bijna mis, want hij had een flinke dosis overstuur bij het uitkomen van de laatste bocht.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing lando norris mclaren 2025 zondag race spanje
Verstappen kende geen goede slotfase tijdens de GP in Spanje.

Wonder boven wonder hield Verstappen de auto op de baan, en Windsor verklaart op zijn eigen YouTube-kanaal hoe de Red Bull-coureur dit voor elkaar heeft gebokst. 'Dat heeft allemaal met anticiperen te maken', zo begint de Britse journalist. 'Hij manipuleert de auto op een bepaalde manier. Zelfs als hij door bocht negen of tien gaat, nodigt zijn stijl uit om overstuur te krijgen. Hij rijdt alsof hij klaar is voor overstuur. Hij heeft de auto onder controle, en dat is het mooie aan de manier waarop hij rijdt', aldus de voormalig medewerker van Williams.

Windsor benadrukt dat het ook belangrijk is om de auto op de juiste manier te besturen op momenten als deze. 'Het is van belang dat de auto echt goed op de weg ligt. Je moet ook met gevoel de auto besturen, om zo het meeste uit de banden te halen op het gebied van balans en grip', verklaart de Brit. 'Je wil ook niet te veel op een band hoeven leunen. Als je compleet op je banden aan het leunen bent en je krijgt in één keer een windvlaag of je raakt een hobbel, dan heb je echt een groot probleem', stelt hij. 'Max probeert zo min mogelijk op de banden te leunen, en als hij dat wel doet, dan doet hij dat met alle vier de banden', aldus Windsor.

Verstappen heeft een bijzondere stijl 

Verstappen rijdt op een bijzondere manier, volgens Windsor. 'Dat is echt een ongelofelijke kwaliteit, maar dat is iets wat Leclerc bijvoorbeeld ook kan. Je ziet dat niet echt op tv. Het enige wat je op tv ziet, is dat Max geen overstuur heeft. Je ziet dat juist wel bij andere coureurs, maar er gaat een hoop aan vooraf', vervolgt de journalist. 'De verdeling van de auto zorgt ervoor dat die auto van Verstappen ineens uitbreekt', zo concludeert de Brit over het moment van Verstappen tijdens de Grand Prix van Spanje.

Uiteindelijk werd het een slecht resultaat voor Verstappen, want door de harde band moest hij flink knokken voor zijn plek. Uiteindelijk kon hij Charles Leclerc niet achter zich houden, en ook George Russell was hem te snel af nadat Verstappen zijn plek moest afstaan. Dit frustreerde Verstappen enorm, waardoor er contact was met Russell. Hiervoor kreeg de Nederlander een tijdstraf van tien seconden, dat zorgde ervoor dat hij moest tekenen voor een eindklassering als tiende.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws