Wolff: 'Er lag een oude krant en er stonden bekertjes opgedroogde koffie'

Wolff: 'Er lag een oude krant en er stonden bekertjes opgedroogde koffie'

Toen hij aankwam bij het Formule 1-team van Mercedes in 2013, was Toto Wolff alles behalve te spreken over de staat waarin het team verkeerde. In de High Performance podcast vertelt de teambaas van de renstal dat hij het zelfs niet kon geloven dat het een Formule 1-team was. Zo zag de Oostenrijker enkele details waar hij op een negatieve wijze versteld van stond.

Wolff werd toegevoegd aan de top van het Formule 1-team van Mercedes in 2013, nadat hij eerder investeringen had gedaan in Williams. In de eerste instantie maakte hij deel uit van het management van het team, maar door het vertrek van Ross Brawn als teambaas werd Wolff naar voren geschoven. Nu heeft de 49-jarige de volledige controle over het motorsportprogramma van het Duitse automerk.

Hoe een oude krant en opgedroogde koffie Wolff verbaasden

Hoewel Mercedes nu op zeven constructeurstitels op een rij staat, leek het er in 2013 totaal niet op dat dat ooit zou worden behaald. Zo zei Wolff het volgende in de podcast over de staat waarin het team verkeerde: 'Toen ik voor het eerst bij Mercedes kwam, leek het totaal niet op datgene wat ik verwachtte en waar ik naar verlangde. Ze stonden niet waar ik wilde dat ze zouden staan.'

'Op mijn eerste dag kwam ik aan bij de receptie. Het leek echt nergens op, in ieder geval niet op wat ik wilde', vervolgt Wolff zijn verhaal. 'Het leek totaal niet op een Formule 1-team. Er lag een oude krant van The Daily Mail en er stonden enkele bekertjes met opgedroogde koffie op een tafeltje. Ik kon echt niet geloven dat dit een Formule 1-team was.'

'Oog voor detail het belangrijkste voor een Formule 1-team'

Hoewel iemand zou kunnen denken dat die twee dingen niet per se negatief hoeven te zijn voor de prestaties op de baan, zag Wolff dat toch anders: 'Je zou je wellicht kunnen afvragen wat dat te maken heeft met hoe een Formule 1-team te werk gaat. Mijn punt is dat het een bepaalde wekhouding laat zien. Het heeft te maken met het hebben van een oog voor detail.'

Volgens Wolff is het hebben van een oog voor detail het belangrijkste voor hoe een Formule 1-team opereert: 'Al die kleine dingetjes die de meesten zouden negeren zijn het meest belangrijke voor zo'n high-tech team. Het maakt allemaal onderdeel uit van de waarden van een team. Als iedereen dezelfde waarden deelt en iedereen een prioriteit maakt van die kleine details, dan ga je pas écht presteren en kan je dat ook vasthouden', aldus Wolff over zijn eerste ervaring bij Mercedes.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer