'Red Bull presenteert in Imola een RB16B met nog meer snelheid' Formule 1
Formule 1

'Red Bull presenteert in Imola een RB16B met nog meer snelheid'

'Red Bull presenteert in Imola een RB16B met nog meer snelheid'

In de paddock wordt gesproken over een technische innovatie bij Red Bull. Ze zijn zich ervan bewust dat men met een technisch hoogstandje moet komen om Mercedes te verschalken in 2021, al heeft de directe concurrent in Bahrein niet de snelheid getoond die ze in de voorgaande seizoenen hadden. Kijkend naar de banden wil het team uit Milton Keynes aanpassingen doen om degradatie in het 2021-seizoen zo veel mogelijk tegen te gaan.

'Red Bull presenteert tijdens de opening van het Europese seizoen in Imola een RB16B met nog meer snelheid', aldus Franco Nugnes, werkzaam voor de Italiaanse tak van Motorsport.com. Waar komt deze toename in snelheid vandaan volgens de verhalen vanuit de Formule 1-wereld? De gewijzigde Red Bull-bolide zou aanpassingen rondom de achterwielophanging hebben die de bandenslijtage aan de achterkant ten goede moeten komen.

Wat dit technisch precies inhoudt, wordt in het midden gelaten in het artikel. Wel wordt benadrukt dat dit geen gemakkelijke ingreep is omdat de Formule 1-teams niet aan de grote onderdelen van de bolide mogen zitten in 2021 wegens de bevriezing van de ontwerpen. Daarom zou de Oostenrijkse renstal dit voor elkaar willen krijgen met behulp van een reeks aanpassingen aan onder meer het differentieel en de motor, evenals het remdraad. Onderdelen waar ze dus blijkbaar wel mee mogen experimenteren.

Mercedes doet het voor

Red Bull is niet het team waar dit idee oorspronkelijk vandaan komt, suggereert Nugnes. Zo zou Mercedes, na het horen van de aanpassingen van Pirelli aan de banden, als eerste renstal zijn gaan kijken naar hoe het rubber in 2021 geoptimaliseerd kan worden. De vernieuwde bandensets kennen namelijk een steviger karkas, wat de rijeigenschappen van de bolides weer aanpast. Aan de hand hiervan is Mercedes gaan ontwikkelen, een voorbeeld dat Red Bull nu dus volgt.

'Het ontwikkelen van dit concept blijft echter zeer gecompliceerd en tijdrovend', waarschuwt Nugnes, ook met oog op de ontwikkeling van de 2022-bolide, die parallel aan de RB16B ontwikkeld moet worden. In Imola krijgen we vermoedelijk te zien of Red Bull het concept onder de knie heeft weten te krijgen in twee weken, wat dus zeker geen gegeven is. Wel is duidelijk dat Red Bull op dit gebied zoekt naar tijdswinst.

Kostte het Verstappen de overwinning?

In Sakhir kwam Max Verstappen op 0,7s achterstand van Lewis Hamilton over de eindstreep. In de slotfase van de wedstrijd raakte het duo verwikkeld in een hevige strijd om de eerste plek, die de zevenvoudig wereldkampioen uiteindelijk won. Verstappen had na de schermutseling enkele ronden voor het einde van de race niet voldoende bandenleven meer over om nog een aanval te plaatsen, en dat terwijl de banden van zijn Britse rivaal toch aanzienlijk ouder waren.

Wellicht is dit het startschot geweest voor de Oostenrijkse renstal om te gaan kijken naar hoe ze alles uit het 2021-rubber kunnen halen. Had Verstappen minder bandendegradatie ervaren op die laatste set harde banden die hij gebruikte op Bahrain International Circuit, dan had hij Hamilton niet alleen eerder al bijgehaald, maar had hij tegen de tijd dat hij de Mercedes W12 tegenkwam op het circuit ook nog eens meer leven in het rubber gehad om een inhaalpoging te wagen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws