Formule 1-analist Mark Hughes geeft zijn visie op het dominante optreden van Max Verstappen en Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Hughes stelt dat de combinatie van een beter gebalanceerde auto en Verstappens uitzonderlijke race-gevoel Red Bull in staat stelde de concurrentie te domineren. Hij bespreekt ook hoe de vorm van het team zich mogelijk verhoudt tot circuits met hogere downforce.
Verstappen had een bijna perfecte race in Azerbeidzjan. Hughes merkt op dat de Limburger 'Twee opeenvolgende races het maximale uit een auto haalt waar enkele races geleden nog werd geworsteld met de Red Bull.' De start vanaf pole en het behouden van de leiding van start tot finish, inclusief de snelste ronde, liet volgens Hughes zien dat Red Bull nu een auto heeft die Verstappen volledig in zijn voordeel kan laten werken. Hughes legt uit dat de grote voorvleugel van de Red Bull Verstappen in staat stelde soepel door de 90-gradenbochten te sturen, terwijl de lage achtervleugel hielp op de lange rechte stukken.
Hughes geeft aan dat het Red Bull-team dit pas recentelijk echt weet te benutten: 'Iedereen heeft hard gewerkt om deze auto stap voor stap weer competitief te maken. Het team heeft een beter begrip van de auto gekregen en dit weekend zagen we daar de resultaten van.' Volgens Hughes maakt deze balans dat Verstappen zijn uitzonderlijke rijvaardigheden optimaal kan benutten, zonder dat hij zich zorgen hoeft te maken over de beperkingen van de auto.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Strategie en bandenkeuze
Hughes merkt op dat de strategie van Red Bull essentieel was voor het succes. Verstappen startte op de harde band, een keuze die hem maximale flexibiliteit gaf. Hughes citeert teambaas Laurent Mekies: 'Max pushte hard op de harde band, vanwege onze verwachtingen van safety cars en rode vlaggen.' 'Hughes benadrukt dat deze bandenstrategie Verstappen hielp zijn ritme te behouden en flexibel te blijven bij eventuele incidenten.'
De Britse F1-analist wijst ook op de prestaties van Williams en Mercedes, die zich concentreerden op het uitbuiten van hun specifieke sterke punten. 'Williams startte met Carlos Sainz op de voorste startrij en pakte een podiumplek. Mercedes had George Russell en Kimi Antonelli op verschillende bandenstrategieën om Lawson en Sainz te overklassen.
Red Bulls vorm: tijdelijk of duurzaam?
Volgens Hughes is de vorm van Red Bull indrukwekkend, maar hij waarschuwt dat de dominantie mogelijk beperkt blijft tot lage-downforce circuits. 'Zandvoort liet zien dat het RB21 niet ideaal is voor lange, snelle bochten of hoge downforce-circuits.' Toch wijst hij erop dat Verstappen daar nog steeds 'beste van de rest' was. De F1-analist benadrukt dat Red Bull de auto de afgelopen tijd heeft aangepast om meer feedback van Verstappen in te bouwen en minder afhankelijk te zijn van simulaties, waardoor de coureur het maximale uit de auto kan halen.
Hughes concludeert dat Verstappens prestaties een combinatie zijn van rijderstalent en verbeterde eigenschappen van de auto: 'Het is geen magie; het is gewoon dat de werelds beste coureur eindelijk een auto had die hem liet rijden zoals hij wil. Dat, samen met het teamwerk, maakt dit Bakoe-weekend zo indrukwekkend voor het team.' Hughes benadrukt dat, hoewel de huidige vorm indrukwekkend is, het afwachten blijft hoe Red Bull presteert op toekomstige circuits met andere vereisten.
Hughes prijst Verstappens vermogen om het juiste ritme te vinden, zelfs onder verraderlijke omstandigheden. 'Verstappen zat altijd precies in de groove die het circuit vroeg: niet overdreven aanvallend, maar anticiperend op grip variaties. Het team heeft dit mogelijk gemaakt door de auto af te stemmen op zijn gevoel.' Volgens de Brit laat dit zien dat Red Bull nu een setup heeft die samenwerking tussen coureur en auto maximaliseert, waardoor consistent topniveau mogelijk is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties