Zeven races die Hamilton met mazzel wist te winnen Formule 1
Formule 1

Zeven races die Hamilton met mazzel wist te winnen

Zeven races die Hamilton met mazzel wist te winnen

Iedere topcoureur loopt wel eens met pech een zege mis, terwijl soms ook met fortuin gewonnen wordt. Zo ook Lewis Hamilton. Eerder namen we zeven races onder de loep die de Brit had moeten winnen, zij het niet dat pech hem parten speelde. Deze keer behandelen we de gelukkigste zeges van de zevenvoudig wereldkampioen.

Grand Prix van Singapore 2017

Normaal waren Mercedes en Lewis Hamilton in 2017 ieder weekend wel competitief, maar gedurende de Grand Prix van Singapore van dat jaar moest de toen nog drievoudig wereldkampioen structureel zijn meerdere erkennen in de coureurs van Ferrari en Red Bull Racing. Tijdens de trainingen waren zij sneller en ook in de kwalificatie kwam Mercedes er niet aan te pas. Hamilton startte als vijfde voor teamgenoot Valtteri Bottas, maar achter respectievelijk Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo en Kimi Räikkonen. Eén van die vier zou normaal gesproken winnen en niet Hamilton of Bottas.

Direct bij de start kwamen Vettel, Verstappen en Räikkonen echter met elkaar in aanraking, waardoor ze alle drie in de eerste ronde uitvielen. Hamilton erfde de leiding met Ricciardo achter zich, maar de Australiër kon hem geen seconde aanvallen door, wat later zou bleken, een probleem met de versnellingsbak. Zodoende kon Hamilton zonder moeite naar zijn zevende seizoenszege rijden. Je moet er staan natuurlijk, maar deze zege kwam puur tot stand door de crashende Vettel, Verstappen en Räikkonen en de problemen aan boord van de andere Red Bull Racing-bolide.

Grand Prix van Azerbeidzjan 2018

Waar Hamilton in 2017 nog door pure pech de zege misliep in Azerbeidzjan, mocht hij een jaar later alsnog de bovenste podiumtrede betreden. Daar kwam echter wel het nodige geluk bij kijken, want Hamilton was de gehele race geen seconde in de positie om ook maar aan de zege te mogen denken. Althans, de Mercedes-coureur reed wel constant tweede, maar polesitter Sebastian Vettel was simpelweg sneller onderweg in Baku gedurende de gehele race.

Een late neutralisatie zorgde er echter voor dat Bottas omhoog viel. Hij wachtte namelijk met zijn verplichte pitstop en kon die tijdens de safety car-fase inlossen, terwijl Hamilton en Vettel eerder al naar binnen gingen. Met nog vier ronden te gaan werd het veld losgelaten en deed Vettel vanaf P2 een alles-of-niets-poging om Bottas' van zijn leidende positie af te houden. Dat mislukte, waardoor de Duitser wijd ging en Hamilton naar P2 opschoof. Dat leek zijn finishpositie te worden, zij het niet dat zijn teamgenoot plots een klapband kreeg en zo een zeker lijkende zege als sneeuw voor de horizon zag verdwijnen. Hamilton won, mede door een te opportunistische actie van Vettel, maar vooral ook door pech bij Bottas.

Grand Prix van Duitsland 2018

Deze race is wat moeilijker. Tijdens de kwalificatie werd Hamilton getroffen door puur ongeluk doordat zijn Mercedes het in Q2 opeens begaf. De Brit moest de Duitse Grand Prix op de Hockenheimring vanaf P14 aanvangen, terwijl titelrivaal Vettel vanaf P1 de race aanving. De leiding behield hij comfortabel, terwijl Hamilton zich een weg door het veld baande op weg naar voren. Vermeld dient te worden dat het snelheidsverschil tussen Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari én de andere teams dusdanig groot was, dat het voor de topcoureurs niet al te veel moeite was om van achteren de top zes te bereiken.

Op het moment dat het rond ronde vijftig begon te regenen reed Hamilton op P5, op aanzienlijke afstand van Vettel, Bottas, Räikkonen en Verstappen. De leider vloog echter van het natte asfalt af en parkeerde zijn Ferrari in de grindbak. Door de daaropvolgende safety car doken de drie resterende coureurs voor Hamilton allemaal naar binnen, terwijl de Brit dit zelf ook wilde doen, maar op het laatste moment werd tegengehouden door zijn team. Daardoor schoof hij op naar de eerste positie en werd deze na de neutralisatie niet meer bedreigd, omdat Bottas geen aanval mocht plaatsen van Mercedes.

Zoals in de eerste zin gezegd, is dit een wat moeilijke keuze. Hamiltons zege op de Hockenheimring was uiteraard knap, maar er waren wel heel veel externe factoren nodig om de overwinning mogelijk te maken. In feite kon hij winnen doordat de leider crashte en alle andere coureurs voor hem een pitstop maakte, terwijl hij dat zelf niet deed. Daar was echter ook weer een call voor het team voor nodig, want Hamilton sneed de pitsingang af om een stop te voorkomen. Nogmaals: winnen vanaf P14 is erg knap, maar daar was wel alle mazzel van de wereld voor nodig.

Vanaf P14 won Hamilton de Duitse Grand Prix van 2018. (foto: Mercedes AMG F1)
Vanaf P14 won Hamilton de Duitse Grand Prix van 2018. (foto: Mercedes AMG F1)

Grand Prix van Rusland 2018

Hier gaan we niet te veel woorden aan vuil maken, dat verdient deze wedstrijd niet. Bottas was het gehele weekend de sterkste van de twee Mercedes-coureurs, maar halverwege de race zorgde een keiharde teamorder ervoor dat de Fin Hamilton voorbij liet voor zijn derde overwinning op Russische bodem. Next.

Grand Prix van Brazilië 2018

Ondanks dat Hamilton van pole startte op Interlagos, was het Verstappen die duidelijk de betere pace had gedurende de race. De Nederlander nam aan het begin van de wedstrijd de leiding over van de Brit en leek lang op weg naar zijn zesde carrièrezege, terwijl de al tot kampioen gekroonde Hamilton genoegen leek te nemen met het zilver.

Totdat het onmogelijk geachte gebeurde in de 44e ronde. Opeens schalkelde de regie over naar de 'S' do Senna-bocht. Daar stond een Red Bull Racing-bolide met de neus de verkeerde kant op. Het was leider Verstappen. Wat bleek? Racing Point-coureur Esteban Ocon trachtte zich van een ronde achterstand te ontdoen door zijn voormalige Formule 3-rivaal in te halen, maar die gaf geen ruimte. De twee raakten elkaar en vlogen van de baan, waardoor Hamilton de leiding weer overnam van de Nederlander. De Mercedes-coureur won uiteindelijk de wedstrijd, omdat Verstappen met een beschadigde RB14 hem niet meer onder druk kon zetten.

Het incident tussen Verstappen en Ocon die Hamilton de zege opleverde op Interlagos.

Grand Prix van Bahrein 2019

De Grand Prix van Bahrein leek ten prooi te vallen aan Ferrari-coureur Charles Leclerc, die zijn eerste carrièrezege binnen leek te halen in het oliestaatje. De jonge Monegask domineerde op de vrijdag en zaterdag, startte van pole en leidde de race comfortabel. Hamilton moest van P3 komen en haalde Leclercs teamgenoot Vettel nog in, waardoor hij op weg leek naar een keurige P2.

Er stond dus geen maat op Leclerc, zij het niet dat het materiaal niet meewerkte. Met nog elf doorkomsten te gaan kreeg hij het bericht dat er iets mis wat met de krachtbron achterin zijn Ferrari. Hij kon doorrijden, maar was seconden langzamer dan zijn rivalen achter hem. Hamilton profiteerde optimaal en kon zonder enige moeite de jongeling voorbij razen, op weg naar zijn eerste zege van 2019.

Grand Prix van Canada 2019

De controversiële Canadese Grand Prix van 2019 inderdaad. Vettel plaatste zijn Ferrari op pole met zijn Mercedes-rivaal naast hem op de tweede startplek. De viervoudig wereldkampioen kwam het beste van de meet en behield zijn leidende positie, met Hamilton in het kielzog. Gedurende de gehele wedstrijd bleven de twee bij elkaar, met Vettel als voorste coureur. Hoewel Hamilton zijn prooi niet losliet, was hij nimmer in staat een échte aanval te plaatsen.

In de 48e ronde schoot Vettel echter rechtdoor in bocht vier. Toen hij terug het asfalt op kwam, drukte hij Hamilton bijna de muur in, volgens de wedstrijdleiding genoeg om een tijdstraf van vijf seconden uit te delen aan de Duitser. Volgens vele prominenten en fans was de straf veel te zwaar en dus ook onterecht, omdat Vettel niets kon doen aan het incident met Hamilton. De Duitser was namelijk genoodzaakt te corrigeren toen hij terug het asfalt op kwam om niet te crashen. Bij dat corrigeren raakte hij Hamilton bijna.

Vettel passeerde de finishlijn nog wel als eerste, maar Hamilton volgde 1,3 seconde later en erfde dus de zege. De Formule 1-wereld was in rep en roer en velen waren van mening dat de race kapot gemaakt werd door de zware straf voor Vettel. Hamilton was echter de laatste die lachte, want hij ging er met de volle buit vandoor, vooral dankzij externe factoren.

Conclusie

Nu kun je betwisten wanneer iets geluk is of niet, maar bovenstaande races wist Hamilton vooral te winnen dankzij externe factoren waar hij nauwelijks tot geen invloed op had. Onder aan de streep heeft iedere topcoureur wel races ertussen zitten die met enig fortuin gewonnen werden. Opvallend is overigens dat dit Hamilton vooral de laatste paar jaar gebeuren. Vrijwel al zijn McLaren-zeges hebben niets met geluk te maken, die won hij gewoon op eigen kracht. En zoals gezegd: iedere topcoureur heeft wel eens mazzel nodig om een wedstrijd te winnen en dan nog moet de auto wel heelhuids over de streep gebracht worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws