Boordradio Verstappen GP Miami: 'Ik ben nu gewoon aan het managen' Max Verstappen
Max Verstappen

Boordradio Verstappen GP Miami: 'Ik ben nu gewoon aan het managen'

Boordradio Verstappen GP Miami: 'Ik ben nu gewoon aan het managen'

Ondanks dat de druk er vol op stond bij Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Miami, maar de coureur van Red Bull Racing bleef ijzig kalm. Dat is mede te danken aan de communicatie met Gianpiero Lambiase. De ingenieur van Verstappen hield de coureur op de hoogte van het gat naar Ferrari-rijder Charles Leclerc en bovendien had hij veel complimenten over voor Verstappen.

Tijdens de Grand Prix van Miami werd het weer duidelijk dat de Red Bull-bolide weer een uitstekende rechtelijnsnelheid had. Ferrari was juist sterk in de hogesnelheidsbochten, die vooral in de eerste sector lagen. Lambiase informeerde Verstappen dan ook vooral over de tijden van Leclerc in dit gedeelte van de baan. 'Je verliest nu vooral tijd in de eerste sector. Dat is prima voor nu, Max.'

De ingenieur van de Nederlander was er dus niet rouwig om dat de Nederlander daar tijd verloor ten opzichte van de Ferrari-coureur. De mensen bij Red Bull zagen Verstappen dan ook steeds dichter naar Leclerc toe kon kruipen in de openingsfase van de race. Opnieuw werd bandenmanagement een cruciaal onderdeel in de strategie van Red Bull. 'Je bandenmanagement in de hogesnelheidsbochten is beter dan dat van Leclerc. Je bent uitstekend bezig.'

Cruciale fase na pitstops Leclerc en Verstappen

In de negende ronde lag Verstappen na een goede inhaalactie aan de leiding van de race. Uiteindelijk was het Leclerc die als eerste naar binnen ging om een pitstop te maken. Desondanks kon hij op vers rubber het gat naar de Red Bull-coureur niet dichten. 'Leclerc heeft het heel erg moeilijk met het opwarmen van zijn banden. Het gat is groter geworden.' Verstappen bleef dan ook goed letten op zijn mediums. 'Ik ben nu ook gewoon aan het managen.'

Een paar ronden na de pitstop van Leclerc kwam de regerend wereldkampioen naar binnen om over te schakelen op de harde band. Het bandenmanagement op de mediums was uitstekend van Verstappen. Het is dan ook geen verrassing dat Lambiase weer hetzelfde vroeg van de coureur. 'Probeer gewoon de banden weer rustig op temperatuur te krijgen net als tijdens de eerste stint.'

De spannende slotfase

Verstappen had een gat van acht seconden naar zijn concurrent, maar deze werd in één klap teniet gedaan door een crash van Lando Norris en Pierre Gasly. 'Daar liggen wel een hoop brokstukken', merkte Verstappen op nadat hij langs de bolide van Norris reed. Vanaf dat moment zat Leclerc natuurlijk aan de staart van de RB18 van de leider in de wedstrijd. Na de safety car-herstart bleek het heel lastig te zijn, ondanks het voordeel van Red Bull op de rechte stukken, om Leclerc af te schudden.

De Monegask kon lang gebruiken maken van de DRS toen hij achter Verstappen reed. Het einde van de stressvolle fase voor de Red Bull-rijder was echter wel in zicht. 'Het gat is één seconde, maar hij kreeg net DRS. Het gat was bij het detectiepunt 0,975 seconde.' Vanaf dat moment kon Verstappen weer wegrijden bij Leclerc. Bovendien had hij een niet te kloppen snelste tijd in handen. 'Leclerc gaat niet de snelste raceronde rijden, dus neem geen risico's. Je hebt de snelste tijd al in handen', maakte Lambiase nog even duidelijk.

Wil je ook boordradio's kijken of terugluisteren van Verstappen? Registreer je bij F1TV.

2 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws