Doornbos zag gevaar voor Verstappen: 'Toen zag je dat Max meteen luisterde' Max Verstappen
Max Verstappen

Doornbos zag gevaar voor Verstappen: 'Toen zag je dat Max meteen luisterde'

Doornbos zag gevaar voor Verstappen: 'Toen zag je dat Max meteen luisterde'

Robert Doornbos was even bang dat er een herhaling van eerdere Pirelli-bandendrama's zou plaatsvinden in de sprintkwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. Tegen het einde van de F1 Sprint kregen koplopers Max Verstappen en Lewis Hamilton te maken met flinke blaarvorming op de voorbanden, maar desondanks konden zij de race uitrijden. Een ingreep van de engineers heeft daar mogelijk een aandeel in gehad.

'Ik zat met de billen geknepen te kijken', vertelt Doornbos in zijn rol als analist voor Ziggo Sport. 'Vooral ook toen de engineer van Max zei dat hij niet meer op de kerbs mocht rijden. Niet alleen de kerbs die aan de linkerkant lagen, maar alle kerbs. Dat geeft namelijk extra druk op de band als je daar overheen rijdt, vanwege de ribbeltjes die ze hebben. Toen zag je dat Max ook meteen luisterde. Als een soort robot kleurde hij daarna netjes binnen de lijntjes.'

Verstappen ging uiteindelijk relatief eenvoudig met de zege in de sprintkwalificatie (en daarmee poleposition, red.) aan de haal, maar het enthousiasme over de prestatie was ver te zoeken. 'Max had eigenlijk nauwelijks een reactie na de sessie, maar dat is vrijwel het gehele seizoen al zo. Hij is heel klinisch dit jaar. Iedere sessie wordt afgevinkt en gemaximaliseerd. Maar die drie punten zijn natuurlijk wel welkom. Het was een groot succes voor het team', vindt Doornbos.

Dat Verstappen zaterdag kon zegevieren in de mini-race op het circuit van Silverstone hoeft echter niet te betekenen dat er zondag een verlengde kopie zal volgen, meent Doornbos. 'Het is nog niet te zeggen wie er zondag zal winnen. De sprint van vandaag voorspelt namelijk niet per se het resultaat van morgen. De situatie is dan namelijk weer anders: de snelheid ligt lager, ongeveer een seconde of drie per ronde. Zondag gaat het veel meer om het managen van de banden, vandaag was het juist all-in. Dat was erg gaaf om te zien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws