Honda wijzer door energiemanagement Verstappen tijdens sprintrace Formule 1
Formule 1

Honda wijzer door energiemanagement Verstappen tijdens sprintrace

Honda wijzer door energiemanagement Verstappen tijdens sprintrace

Toyoharu Tanabe zegt veel geleerd te hebben van de sprintrace. Max Verstappen wist Lewis Hamilton na een sterke start goed achter zich te houden. Dit heeft details vrijgegeven van onder meer het bandenverbruik, mogelijke strategieën naar aanleiding van het bandenverbruik en hoe de heren die met Honda-vermogen rijden de elektrische energie vrij moeten geven. Deze informatie neemt Honda mee de hoofdrace in.

De technisch directeur van Honda F1 kijkt met tevredenheid terug op de sprintrace, maar waarschuwt dat een goed resultaat op zaterdag een goede eindklassering op zondag zeker niet garandeert. Hij verwacht namelijk veranderingen in de omstandigheden op het circuit: 'Naast het feit dat het lastig is om weg te trekken (bij Mercedes, red.), worden er hoge temperaturen verwacht. Dat zal het bandenmanagement beïnvloeden. Het belooft een zware strijd te worden.'

'In de sprintrace hebben we veel geleerd over zowel het chassis als de krachtbron. Die lessen nemen we mee naar de voorbereiding op de race. Ik wil dat Verstappen die race goed eindigt en ik hoop dat de andere drie door Honda aangedreven bolides plaatsen goedmaken', zo spreekt de Japanner in gesprek met AS-web. Verstappen mag dan wel van de eerste plek starten, maar voor de rest van de heren die met Honda-kracht rijden verliep de sprintrace minder voorspoedig. Na een spin start Sergio Perez vanuit de pitstraat, terwijl Pierre Gasly en Yuki Tsunoda van de respectievelijk elfde en zestiende plek starten.

Honda leert van sprintrace

Een ideale uitgangspositie kennen Red Bull Racing en AlphaTauri dus allebei niet. Toch is Tanabe hoopvol voor het aankomende evenement. Dit komt deels door het feit dat de Japanse motorleverancier veel opgestoken heeft van de eerste race van het weekend. Tanabe: 'De lessen die we geleerd hebben, hebben vooral betrekking op het chassis en het bandengebruik. De slijtage en hoe de banden tot hun recht kwamen, dat is allemaal data die zeer welkom is.'

'Hoe de banden worden belast, verschilt per auto, maar het geeft ons wel een mooi referentiekader voor welke bandenstrategieën we aan moeten houden tijdens de race', vervolgt hij. Bij de teams wordt druk gerekend hoe het rubber het gaat houden bij warmere temperaturen. In 2020 kenden drie coureurs immers klapbanden op het circuit dat zwaar is voor de banden. Dit wordt dan ook een van de belangrijke punten waar de teams zich op zondag op moeten richten.

Ook over het Honda-materiaal is meer duidelijk geworden, geeft Tanabe aan bij het Japanse autosportmedium: 'Wat betreft de motor, er kan alleen gespeeld worden met het vrijgeven van de elektrische energie. Wel hebben we kunnen zien hoe deze energie gebruikt kon worden in het gevecht met andere auto's en hoe dit gebeurde over een hele stint.' Hier kunnen wel degelijk conclusies uit getrokken worden die ook in de race inzichtelijk zijn.

Aangepast format vergt veel voorbereiding

De teams bereidden zich uitvoerig voor op het sprintrace-format dat dit weekend aangehouden wordt. Zo weten we dat Verstappen tijd doorbracht in de simulator voorafgaand aan het weekend, evenals Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Deze simulaties zijn van groot belang, denkt Tanabe, die dit beargumenteert met het feit dat er relatief weinig trainingstijd is: 'Na de eerste vrije training ga je meteen de kwalificatie in.'

'Zoals verwacht werd het daarom tijdens die training zeer druk op het circuit en simulaties voorafgaand aan het weekend waren belangrijker dan ooit. Zonder nauwkeurige initiële instellingen is het zeer lastig om tijdens het weekend nog progressie te boeken, dat kan ik wel stellen', concludeert hij. Ook bij Honda heeft met voorafgaand aan het evenement actie ondernomen om zo goed mogelijk het weekend in te gaan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws