Horner ziet verschillen tussen Red Bull en Mercedes naar voren komen tijdens sprintrace Max Verstappen
Max Verstappen

Horner ziet verschillen tussen Red Bull en Mercedes naar voren komen tijdens sprintrace

Horner ziet verschillen tussen Red Bull en Mercedes naar voren komen tijdens sprintrace

Christian Horner is zeer tevreden met het feit dat Max Verstappen de Grand Prix van Groot-Brittannië mag beginnen vanaf poleposition, zo laat hij weten tegenover Sky Sports F1. De teambaas van Red Bull Racing zag hoe zijn coureur de eerste sprintrace in de Formule 1 wist te winnen voor titelrivaal Lewis Hamilton. Horner ziet dan ook dat de verschillen tussen zijn team en Mercedes naar voren komen.

Hoewel Verstappen wist te winnen, zag Horner ook hoe Sergio Pérez een paar ronden na een spin uitviel. Toch bekijkt hij de zaken liever van de positieve kant: ‘Het positieve is dat we onze eerste poleposition in tien jaar hebben weten te pakken. De start was voor ons cruciaal. Het is zonde dat we Checo er niet bij staat na zijn spin op hoge snelheid, maar gelukkig zijn coureur en auto in orde.’

Verstappen wist de sprintrace te winnen mede dankzij een uitstekende start. Al voor de eerste bocht lag de Nederlander voor de Mercedes van Hamilton. Horner spreekt zich daarom lovend uit over de winnaar van de sprintrace: ‘Hij kwam geweldig weg van zijn plek. Wij weten dat de Mercedessen voornamelijk sterk zijn in die eerste sector. Het zou erg belangrijk zijn om op dat eerste rechte stuk ervoor te blijven zitten.’

‘Je krijgt hier de sterke en zwakkere punten te zien', vertelt de Engelsman verder. 'Wat betreft bandenslijtage denk ik dat we het net beter voor elkaar hadden dan Lewis (Hamilton red.). Wij zijn sneller in de bochten, maar zij (Mercedes, red.) weer op de rechte stukken. Het gaat erom dat je je rondetijden op verschillende manier probeert te noteren, want Mercedes was echt subliem op de rechte stukken.’

Slechts vier coureurs begonnen de sprintrace op de zachte banden, waaronder Valtteri Bottas en Fernando Alonso. Ook het brandstofniveau lag nu lager dan normaal, waardoor Horner er niet vanuit gaat dat de sprintrace representatief is voor de hoofdrace: ‘Dat denk ik niet. We konden beginnen met minder brandstof en konden veel pushen op de banden, maar morgen beginnen we met een zwaardere auto. De banden zullen het dan iets makkelijker krijgen, maar het wordt interessant. Het wordt zelfs nog warmer morgen, maar we zien wel wat dat voor effect zal hebben.’

‘We dachten eraan (om te beginnen op ze zachte banden, red.), maar we zagen ook hoe de zachte banden rond het einde van de race zouden instorten', gaat Horner verder. 'Uiteindelijk ging dat wel iets beter dan verwacht, Valtteri (Bottas, red.) werd bijvoorbeeld gebruikt voor een strategisch steekspel om Verstappen te verschalken. Fernando Alonso had daarnaast écht een geweldige start. Die banden deden het zo heel gek nog niet.’

Pérez viel uiteindelijk uit na een spin. Horner verklaart waarom de Mexicaan spinde en waarom hij uitviel: ‘Het lijkt erop dat hij de controle over zijn auto verloor in de vuile lucht. Er waren geen gekke dingen aan de hand. Gelukkig was er geen schade, maar de vibraties die Pérez overhield aan de blaren op zijn banden zorgden er uiteindelijk voor dat we hem naar binnen moesten halen. Nu moeten we kijken wat we hier voor morgen aan kunnen doen. We moeten bijvoorbeeld ook een paar veiligheidschecks doen.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws