Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-12 Max Verstappen
Max Verstappen

Rij-instructeur Verstappen komt superlatieven tekort: 'Echt gestoord om te zien'

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-12

Andreas Gülden rijdt al decennialang rondjes op de Nordschleife en wordt ook ingezet als rij-instructeur. De Duitser kreeg deze maand de unieke kans om Max Verstappen op te leiden. Gülden legt uit hoe hij de dag benaderde en wat hij Verstappen wel en niet kon bijbrengen. Twee weken later zag de trotse leermeester meteen hoe Verstappen al zijn tips als een spons had geabsorbeerd.

Gülden rijdt zelf doorgaans in een Porsche, en ook Verstappen haalde zijn rijbewijs in een auto van het Duitse merk. Verstappen kwam tijdens zijn rij-examen in actie met een begrensde Porsche Cayman GT4. 'Een Porsche voelt heel puur aan als je de dynamiek van het rijden bekijkt', deelt Gülden in gesprek met de organisatie van de NLS-races op het Duitse circuit.

'Het is altijd heel anders dan welke andere auto dan ook', zo wijst hij op het feit dat de Porsche-straatauto's de motor achterin hebben liggen. 'Daar moet je je als coureur volledig op richten. Je moet ervoor zorgen dat je genoeg grip aan de voorkant houdt. Je moet proberen om zoveel mogelijk in rechte lijnen te rijden. Het kost je je hele leven om de perfecte ronde te rijden op de Nordschleife. De weg richting die perfecte ronde is wel wat het zo leuk maakt', glundert de racefanaat.

Verstappen slaagt met vlag en wimpel

Gülden kreeg op 13 september te maken met Max Verstappen als student. De 46-jarige wist maar al te goed dat zijn nieuwe leerling niet te vergelijken viel met welke andere leerling dan ook. 'We hebben alles vooraf al doorgenomen. We hebben gesproken hoe we zo'n dag het beste vorm kunnen geven', zo geeft Gülden aan dat hij ook wilde zorgen dat Verstappen tevreden was over de gang van zaken. 'Daarnaast heb ik zelf vrijheid als instructeur om er vorm aan te geven.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-franz-hermann-nordschleife-porsche-gt4-nls-licentie
Verstappen op rij-examen in een Porsche Cayman.

'Bij een viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 moet je niet bij Adam en Eva beginnen', zo beseft Gülden maar al te goed dat hij de basis niet meer hoefde uit te leggen aan zijn leerling. 'Daarom heb ik vooraf ook al even met hem gesproken, zodat ik wist waar Max geïnteresseerd in was, en hij was ook echt heel geïnteresseerd. Hij was ongelofelijk open om te leren en hij is sowieso een enorm ontspannen gast. We stonden ook nog even bij de pitbox, en hij werd echt omringd door de menigte. Dat was echt gestoord om te zien.'

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Gezamenlijke passie

Verschillende Formule 1-coureurs zijn vooral goed in het besturen van een auto, maar Verstappen is veelzijdiger dan dat, legt Gülden uit. 'Hij beschikt zelf over ongelofelijk veel technische kennis. Die kennis heeft hij ook opgedaan door veel in de simulator te rijden', verklaart de rij-instructeur. 'Dat racen in de simulator is voor mij ook een passie geworden sinds de coronacrisis. Zo hadden we nog een extra gespreksonderwerp.'

'Ik wist dus ook hoe goed iemand zich in een simulator kan voorbereiden', legt Gülden uit. 'Ik denk dat wij daar veel meer begrip voor hadden dan de teambazen in de verschillende sporten. Dat is de afgelopen jaren wel enorm veranderd, en dat juich ik toe. In de afgelopen jaren is hij als project van Verstappen.com ook begonnen om vrienden uit de simracewereld over te hevelen naar de echte auto's. Dat vind ik echt geweldig', zo is hij lovend over 'het project Chris Lulham'.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-1
Verstappen met Chris Lulham.

Verstappen wint meteen

Gülden wist door zijn eigen simrace-ervaring goed wat hij Verstappen niet meer hoefde uit te leggen en waar hij juist wel nog kon helpen. 'Ik weet hoe goed je je kunt voorbereiden op een droge baan. Op een natte baan waren er wel nog wat tips, die ik hem kon geven.' Twee weken later ging de kwalificatie voor Verstappens debuutrace van start op een natte en mistige baan.

Daarbij maakte Verstappen ongelofelijk veel indruk met bizarre tijden. Gülden lette daarbij ook op de lijnen, die Verstappen aanhield. 'Toen ik 's ochtends zag hoe hij op een natte baan tekeerging, maakt me dat wel gelukkig, dat een voorbeeldige student dat zo heeft toegepast', lacht Gülden. Verstappen kwalificeerde zich vanwege verkeer uiteindelijk als derde, maar won de race met overmacht.

Gülden legt uit dat hij Verstappen in het raceweekend grotendeels met rust heeft gelaten. 'Natuurlijk hebben we kort even de hand geschud, maar ik wil hem ook de rust gunnen. Ik heb zelf ook genoeg aan mijn hoofd en wil me op mijn eigen werk concentreren. Ik ben hier nu ook als coureur. Ik denk dat hij ook al meer dan genoeg aandacht krijgt, al wordt hij wel goed afgeschermd. Dat moet ook wel, want we zijn hier vooral om lol te hebben. We kunnen allemaal met veel plezier uitkijken naar de toekomst.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-14
Gülden was een van de weinigen die Verstappen met rust liet.

Werkwijze Nordschleife verdedigd

'Het is geweldig dat hij dat gedaan heeft', oordeelt Gülden over het feit dat Verstappen het hele traject heeft afgelegd. 'Ik moet wel zeggen dat de A-licentie al tien jaar zo werkt. Voor de toekomst kunnen we wellicht erover nadenken om de reglementen nog eens aan te passen of te moderniseren. Je mag niet onderschatten wat hij hier nu en twee weken geleden heeft laten zien. Petje af, want dat is geweldig, en het maakt de A-licentie ook sterker.'

'Waarom is de A-licentie er? Om eraan te wennen dat je hier op de Nürburgring respect voor elkaar hebt met de verschillende klassen', zo wijst hij op de enorme snelheidsverschillen. 'We willen het niveau zo hoog houden en ervoor zorgen dat je je kunt verplaatsen in coureurs van andere klassen.' 'Het is geweldig dat hij dit gedaan heeft. Uiteindelijk is Max Verstappen ook een mega-talent met een mega-ambitie en een mega-liefde voor de Nordschleife.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws