Peter Windsor heeft zich gebrand aan een vraag waar veel Formule 1-analisten niet op durven in te gaan. De analist vergeleek grootheden uit verschillende Formule 1-tijdperken met elkaar, en durfde een duidelijke nummer één aan te wijzen. Daarbij gaf hij ook aan waarom Ayrton Senna een buitenbeentje was in vergelijking met de andere toppers uit de sport.
Windsor beantwoordt op zijn YouTube-kanaal vragen van volgers. Zo krijgt hij ook de uitdaging om Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, en Ayrton Senna te rangschikken. 'Ik zou zeggen dat Max, Lewis, en Michael Schumacher op verschillende momenten in hun carrières heel erg vergelijkbaar waren', zo begint hij over de drie toppers van de afgelopen generaties.
'Ze reden allemaal korte bochten en waren briljant met hun input richting de auto', zo legt de 73-jarige de overeenkomsten uit. Vervolgens benoemt hij de verschillen. 'Ik denk niet dat dit nog steeds voor Lewis geldt', zo is hij kritisch op de Ferrari-coureur. 'Ik denk ook niet dat dit het geval was bij Michael in zijn Mercedes-jaren, maar het is absoluut van toepassing op Max. Als je het beste van Schumacher en Hamilton neemt, zitten ze niet ver achter Max', zo noemt hij Verstappen de beste coureur van dat trio. 'Dan zijn ze heel vergelijkbaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Senna is het buitenbeentje
Windsor heeft Senna bewust buiten zijn betoog gehouden in het eerste deel. 'Senna was juist helemaal geen coureur, die korte bochten reed', zo legt hij uit dat de Braziliaan een totaal andere rijstijl had. 'Hij sneed de bochten wijder aan, maar was daar wel perfect in. We hebben volgens mij nooit meer een coureur gekregen die beter was in het laat aansnijden van bochten dan Ayrton Senna', laat Windsor optekenen, die al vaker heeft aangegeven dat je bochten korter moet maken als je de absolute top wilt behalen.
'Als je puur kijkt naar de manier waarop Senna reed, kom je eerder bij George Russell uit. Nu is George zeker geen Ayrton Senna', voegt Windsor daar meteen voor de duidelijkheid aan toe. Hij legt uit dat hij het meer over de rijstijl van beide coureurs heeft dan over het algemene niveau. 'Russell is wel heel erg snel, maar Ayrton was waarschijnlijk preciezer op een paar gebieden. Ze rijden ook in totaal verschillende auto's, dus je kunt hen eigenlijk niet vergelijken.'
Is Verstappen de beste ooit?
'Als ik ze met elkaar zou vergelijken, zou ik Max nog steeds hoger inschatten dan die andere vier', maakt Windsor duidelijk. 'Zoals ik na Bakoe zei, vind ik dat Max weer wat verder is uitgelopen op Lewis. Ik denk ook dat het potentieel van een coureur met korte bochten hoger ligt dan bij een coureur met lange bochten. Ik was zelf ook nooit echt fan van de manier waarop Senna het gaspedaal indrukte om de achterkant te belasten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Daar was hij zelf ook geen fan van', geeft de voormalige teammanager van Williams aan. 'Ik weet nog goed dat ik daar met hem over sprak in de Formule 3. Hij zei dat dit een gewoonte was die hij al sinds zijn kartjaren had opgebouwd en dat hij daar vanaf moest komen. Dat deed hij nooit, omdat het eigenlijk best goed voor hem werkte in de turbo-auto's in de Formule 1. Hij was echter nooit zo precies met het gaspedaal als Max.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties