Verstappen: 'Het breder maken van de auto’s is niet goed geweest voor het race-aspect' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen: 'Het breder maken van de auto’s is niet goed geweest voor het race-aspect'

Verstappen: 'Het breder maken van de auto’s is niet goed geweest voor het race-aspect'

Max Verstappen is niet blij met de huidige generatie auto's in de Formule 1, zo laat hij weten in een interview met De Telegraaf. Hoewel hij blij is met het feit dat de auto's qua rijervaring wel fijn zijn, irriteert hij zich er tegelijkertijd aan dat de inhaalmogelijkheden volgens hem beperkt zijn. Ook valt het de Nederlander op dat de sport nog steeds een beetje zoekende is als het gaat om de richting die de Formule 1 op wil in de toekomst.

Verstappen zei het volgende over de huidige auto's: 'De auto’s zijn nu gewoon te breed. Daardoor kan je ook niet heel veel andere lijnen rijden, als je achter iemand anders zit.' Ook verlies je veel downforce als je achter iemand zit: 'Je kan dan totaal niet aansluiten en hebt geen balans meer in de auto. Ik kwam onlangs op YouTube een filmpje tegen uit 2016. Toen verbaasde ik mezelf erover hoe veel er geracet werd in dat jaar. Dat kon ik me totaal niet meer herinneren. Toen waren de auto’s ook nog een stuk smaller.'

Dat jaar waren er gemiddeld 46,7 inhaalacties per race, terwijl dat aantal in 2020 een stuk lager lag op 31,4. Verstappen: 'Het breder maken van de auto’s is niet goed geweest voor het race-aspect. Wel voor het pure rijgevoel, we hebben nu veel meer grip. Wat belangrijker is? Haha, voor mij als coureur hoe het aanvoelt, maar voor de fans natuurlijk het race-aspect.'

Verstappen is fan van de auto's uit 2006 en 2007

Hoewel Verstappen nooit een serieuze idool heeft gehad, heeft hij wel een paar favoriete auto's: 'De auto’s van 2004 tot en met 2008 vond ik echt heel mooi om te zien. Mijn favorieten zijn die van de jaren 2006 en 2007. Geen team in het bijzonder, maar over het algemeen zagen die auto’s er écht goed uit. Ze waren een stuk kleiner, smaller en lichter dan nu. Dat helpt enorm, want er was veel meer actie op de baan.'

En die actie op de baan zou volgend jaar weer moeten terugkeren met de volgende generatie auto's dankzij nieuwe reglementen. Verstappen moet nog maar zien of dat lukt: 'Bij de beste teams zitten de slimste mensen. Die verzinnen altijd wel iets, waardoor ze weer een voorsprong hebben op de rest. Dan duurt het weer een paar jaar voordat de andere teams dichterbij zijn gekomen. Dat is ook het probleem. Als je regels op een gegeven moment lang aanhoudt, schuiven teams vanzelf dichter naar elkaar toe. Maar dat gebeurt natuurlijk nooit als je het elke vier of vijf jaar weer gaat veranderen.'

'De sport is nog steeds een beetje zoekende'

Verstappen gaat verder: 'Ik denk dat de sport daarin nog steeds een beetje zoekende is. Als het allemaal goed loopt en er zijn veel fabrikanten geïnteresseerd, kan je alles hetzelfde houden en hoef je geen heel grote dingen aan te passen. In die nieuwe auto’s van volgend jaar gaan we een stuk langzamer, maar het probleem is dan denk ik nog steeds de breedte ervan.' Desondanks begrijp de Limburger de ommezwaai in de regels wel, zeker die voor de nieuwe motorreglementen: 'Nu is het inderdaad veel te ingewikkeld en willen anderen niet instappen. Het is ook veel te duur. Dat hopen ze in de toekomst te verminderen.'

De kritiek neemt in ieder geval niets weg van het feit dat Verstappen gewoon een liefhebber van de sport is. Zo tekende hij altijd circuits in schoolschriftjes, omdat hij zich doodverveelde in de schoolbanken. Dat waren vooral technische banen, zoals Spa-Franchorchamps, waar je juist moeilijker kan inhalen: 'Op het ene circuit kan je natuurlijk makkelijker inhalen dan op het andere. Vorig jaar hebben we op old school-banen als Imola, Mugello en de Nürburgring gereden. Dat is gewoon heel mooi. Op bijvoorbeeld Mugello was ik positief verrast over de inhaalacties. Ik vond het in 2014 als Formule 3-coureur ook geweldig om in Macau te rijden. Maar dat gaat met een Formule 1-auto niet lukken, haha.'

Gezien het nu dus lastiger is om in te halen, moet Verstappen uitwijken naar andere strategieën: 'Als het lastig inhalen is, weet je dat je tijdens sommige wedstrijden een beetje vastzit. Dan moet je het op een andere manier proberen. Strategisch dus. Iemand proberen in te halen met een goed uitgekiende pitstop. In 2016 kon je iemand nog echt inhalen op het circuit. Nu soms ook nog wel, maar het is een stuk lastiger geworden.' En als iemand bewezen heeft in te kunnen halen op lastige plekken, dan is dat Verstappen wel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws