Verstappen verdedigt slordige Hamilton: 'Iedereen maakt fouten onder deze druk' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen verdedigt slordige Hamilton: 'Iedereen maakt fouten onder deze druk'

Verstappen verdedigt slordige Hamilton: 'Iedereen maakt fouten onder deze druk'

Max Verstappen is van mening dat er door de topteams nog wel meer fouten gemaakt zullen worden in 2021. Nu de druk er vol op staat bij Red Bull Racing en Mercedes is het logisch dat niet elke wedstrijd meer resulteert in een feilloze overwinning. Verstappen ziet de directe concurrenten echter meer fouten maken dan zijn eigen team, terwijl hij benadrukt dat Red Bull moet blijven ontwikkelen. Alleen zo houden ze de Duitse renstal van de titel.

'In zijn totaliteit maken wij minder kleine fouten, al zien ze dat bij Mercedes wel anders', laat de Limburger optekenen als hem door Auto, Motor und Sport gevraagd wordt naar de eerste zes wedstrijden van 2021. 'Ik kan er bijvoorbeeld op vertrouwen dat mijn pitstops 99,9 procent van de tijd snel zijn', voegt hij daaraan toe, doelend op het drama dat zich ontvouwde op het straatcircuit van Monaco. Een van de banden van Valtteri Bottas kwam niet los, waarna de Fin een DNF moest noteren.

Dat er meer fout gaat bij de topteams is volgens Verstappen totaal niet vreemd: 'Iedereen maakt fouten met de druk die momenteel op ons staat. Dat is mij ook overkomen.' Onder druk gaat er dus sneller wat mis, wat ook bij Lewis Hamilton te zien was gedurende de Grand Prix van Azerbeidzjan: 'Hamilton zit nu in een andere situatie dan in het verleden. Voorheen was enkel zijn teamgenoot zijn concurrent. Dit seizoen rijdt hij weer tegen coureurs van andere teams. Dat is een totaal ander verhaal.'

Red Bull moet blijven ontwikkelen

De teams staan dit jaar op een T-splitsing. Kiezen ze voor het door ontwikkelen van de 2021-bolide, wat mogelijk ten koste gaat van de 2022-versie van de Formule 1-bolide? Verstappen weet in ieder geval wat zijn voorkeur heeft nu een wereldtitel een haalbaar doel lijkt: 'Als we Mercedes willen verslaan, moeten we nieuwe onderdelen blijven brengen. Zo lang de kans op de titel zo groot is, moeten wij door blijven werken.'

'Het zou dom zijn het nu weg te gooien en ons te richten op volgend jaar. Wie garandeert dat we volgend jaar winnen als we ons nu volledig richten op die auto? Ik heb veel vertrouwen in onze ingenieurs. Ook met minder tijd kunnen zijn een uitstekende auto in elkaar zetten voor 2022', zo spreekt hij zijn volste vertrouwen in het team uit. Toto Wolff gaf eerder al aan dat Mercedes het vizier ook al op 2022 gelegd heeft, waardoor het kampioenschap voor het oprapen lijkt te liggen voor het team uit Milton Keynes.

Verstappens klapband in Baku

Dat Verstappen een uitvalbeurt kende in Baku en daarmee de voorsprong op titelconcurrent Hamilton niet kon vergroten is volgens hem zichzelf niet te verwijten: 'Ik heb mijn snelheid aangepast aan de rondetijden die mijn achtervolgers reden en zo dus de banden gespaard. Toen ik het tempo opvoerde, reed ik met gemak drie of vier tienden bij ze weg.' Verstappen was dus totaal niet bezig met het opzoeken van de grenzen van de bolide en het rubber, wat de uitvalbeurt des te merkwaardiger maakt.

'Na de safety car had ik meteen weer een voorsprong van vier seconden. Het komt niet vaak voor dat je zo makkelijk wegrijdt', concludeert hij. Pirelli is momenteel aan het onderzoeken hoe het mogelijk was dat Verstappen uit de leidende positie crashte op het lange rechte stuk. De Italiaanse bandenleverancier schat hier circa een week over te doen. Volgens Verstappen is het resultaat van het onderzoek nu al duidelijk: Pirelli zal naar brokstukken op het circuit wijzen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws