Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto. In de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje zegt de Nederlander tegenover onder meer Formule1.nl dat de verschillen zó marginaal zijn tussen de twee renstallen dat de kleinste aanpassingen je de overwinning op kunnen leveren. Ook weigert hij de strijd tussen zijn eigen team en Mercedes tot een 'oorlog' te bombarderen.

'Ik ben benieuwd hoe we hier voor de dag komen. Je ziet nu ook hoe belangrijk het is om een auto goed af te stellen en hoe lastig dat is', zo opent Verstappen wanneer hem gevraagd wordt naar hoe groot het gat is tussen Mercedes en Red Bull. Vrijwel niets scheidt de twee teams nu nog, wat betekent dat ook op Circuit de Barcelona-Catalunya we weer spektakel mogen verwachten.

Niet alleen op het circuit is Red Bull echter bezig de Duitse concurrenten uit te dagen. Zo werd vandaag duidelijk dat nog eens vijf experts van de motorafdeling van Mercedes overstappen naar Red Bull. Verstappen staat er even bij stil en geeft aan niet verbaasd te zijn: 'Het is interessant, maar normaal. Het is denk ik ook een interessant project voor mensen omdat het natuurlijk een totaal nieuwe uitdaging is. Als je al lang ergens zit, ga je soms op zoek naar wat nieuws.'

Tijdens de persconferentie wordt er gesproken van een 'oorlog' tussen Mercedes en Red Bull. 'Laten we dat woord niet in de mond nemen, oorlog', reageert Verstappen erop. 'Laten we het bij competitief zijn houden. Ik ben klaar voor de felle strijd en verheug me daar ook op.' Wanneer de concurrentie competitief is, vindt hij het dan ook geen probleem om dat toe te geven, mooi bewijsmateriaal dat het geen oorlog betreft.

Baanlimieten en Verstappen geen goede combinatie

De afgelopen drie Grand Prix-weekenden is gebleken dat Verstappen en baanlimieten geen vrienden zijn. Diverse keren ervoer hij serieuze gevolgen wegens het overschrijden van de limieten van de circuits. Uiteraard gaat het daar voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix ook even over: 'Om sommige circuits is het nou eenmaal lastig om ze te handhaven', geeft de elfvoudig Grand Prix-winnaar toe.

'We delen onze banen natuurlijk met andere klassen, dus de kerbs zijn daardoor regelmatig anders dan voor ons ideaal zou zijn', vervolgt hij begripvol. 'Wat mij betreft leggen we wat meer grind neer, al zullen veel mensen dat niet willen. Op de racedagen is dat grind lastig als mensen van het circuit schieten. Met name in de verschillen per circuit wordt het handhaven van de limieten moeilijk.'

'Soms is het een kerb, soms is het grind, soms een witte lijn. Het zou beter zijn als er een duidelijke harde barrière is die aangeeft wanneer je van het circuit af bent', vervolgt Verstappen. Hij gebruikt het woord 'hard' maar doelt hiermee niet op een obstakel dat de coureurs binnen het circuit houdt. Het gaat hem er meer om dat er een vaste regel is met een vaste manier waarop duidelijk gemaakt wordt wanneer iets wel of niet toegestaan is.

Verstappens honderdste race

Verstappen rijdt aankomend weekend zijn honderdste wedstrijd voor zijn huidige werkgever. Door de jaren heen heeft hij mooie momenten en minder mooie momenten gekend. De Limburger wordt er tijdens het persmoment over aan de tand gevoeld: 'Race nummer één was natuurlijk een hoogtepunt. Ik heb sowieso veel goede herinneringen aan die honderd races', zegt hij.

'Of ik de honderdste race ook wil winnen?', herhaalt Verstappen vervolgens de vraag van De Telegraaf. 'Natuurlijk wil ik deze race in Barcelona winnen. Maar ik wil ook nummer 101, 102 en 103 graag op mijn naam schrijven', gaat een ambitieuze Verstappen verder. Dan moet de Red Bull-bolide wel iets meer grip hebben. 'Het gebrek aan grip in Portimão was duidelijk niet ons ding.'

Verstappen heeft hoop in Barcelona: 'Als je een goede auto hebt, ga je hier hard'

'We waren in Portimão niet top, maar dat waren we er vorig jaar ook niet. Als we wisten wat we daar hadden moeten veranderen, hadden we het allang gedaan. Het is in die zin altijd een beetje gissen wat de afstelling betreft. Het gripniveau daar, wat erg laag was, ligt ons duidelijk niet', legt de Nederlander uit over de problemen voor de RB16B. De voortekenen voor Barcelona zijn in ieder geval een stuk beter.

'Iedereen heeft hier veel gereden een veel getest. Op deze baan gaat het vaak puur om de 'performance' van de bolide. Als je een goede auto hebt, ga je hier zeker weten hard. Dat gaan we dit weekend dan ook zien', vertelt Verstappen over zijn verwachtingen in Barcelona. 'Ik ben vooral blij dat we weer op een circuit rijden waar we normaal grip hebben. Het wordt interessant om te zien hoe competitief we daadwerkelijk zijn', gaat de coureur verder.

Verstappen geniet in ieder geval van de opening van dit seizoen, net als menig Formule 1-fan. 'Tot dusver is het in ieder geval een aantrekkelijk seizoen. Ik ben tevreden, maar het kan altijd beter. Van beide kanten overigens, wat de auto en mezelf betreft kunnen de prestaties dus beter. De competitie is gewoon goed voor de sport. Ik vind het ook mooi', sluit Verstappen af.

Denk jij dat Lewis Hamilton de Grand Prix van Portugal wint? Zet in en krijg 2,09 keer je inzet terug!

Verstappen tevreden met lange termijnvisie Red Bull

Max Verstappen heeft tijdens de persconferentie in Spanje aangegeven tevreden te zijn met de lange termijnvisie van Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal kwam op 6 mei met het nieuws naar buiten dat ze vijf seniorenfuncties in zouden vullen met personeel dat ervaring heeft bij Mercedes. De Red Bull-coureur geeft aan het fijn te vinden dat Red Bull vooruit kijkt.

'Ik wil absoluut deel uitmaken van een team dat op deze manier naar de toekomst kijkt en plannen maakt', stelde de Nederlander volgens La Gazzetta dello Sport. Tevredenheid dus bij de elfvoudig Grand Prix-winnaar, wiens contract tot en met 2023 loopt bij zijn huidige werkgever. Eerder gaf hij al aan dat hij wel begreep dat de Mercedes-werknemers op zoek gingen naar een nieuwe uitdaging.

Met het aantrekken van drie nieuwe senioren voor de Red Bull Powertrain-afdeling heeft Red Bull haar transitie naar een eigen motoren afdeling een flinke duw in de rug gegeven. Na de komst van Ben Hodgkinson was duidelijk dat er vermoedelijk meer Mercedes-personeel aan zou komen, maar nu lijkt men nog geen twee weken later de rest van de technische top al vastgelegd te hebben. Red Bull wordt in de toekomst het enige team naar Ferrari dat motoren en bolides ontwikkelt op één campus.

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Verstappen is tevreden met de resultaten die tot nu toe zijn geboekt in 2021, maar ziet graag dat het nog beter wordt. Dat laat hij weten tegenover de officiële site van de Formule 1: 'Tot nu toe vind ik het erg vermakelijk. We hebben een paar goede resultaten behaald, dus ik ben blij. Aan de andere kant is het nooit goed genoeg, zelfs als ik alle drie de races had gewonnen dit jaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws