De situatie bij Red Bull Racing doet denken aan de situatie bij Benetton in de tijd van Michael Schumacher. Het verschil tussen beide coureurs is zeer groot, en Red Bull heeft inmiddels ook verschillende sterke coureurs de kans gegeven. Christijan Albers ziet twee verklaringen voor het hoofdpijndossier van Christian Horner.
Het verschil tussen Verstappen en zijn teamgenoten lijkt steeds groter te worden. Pierre Gasly en Alexander Albon hadden het in 2019 en 2020 al zwaar, waarna Red Bull in 2021 voor de ervaring van Sergio Pérez koos. De Mexicaan pakte in zijn eerste seizoen voor Red Bull ruim 200 punten minder dan Verstappen. In de seizoenen daarna liep het verschil alleen maar verder op. Pérez eindigde in 2023 en 2024 op respectievelijk 290 en 285 punten achterstand.
Horner met de handen in het haar
Red Bull kocht het contract van Pérez af, en schakelde Liam Lawson in. Na twee weekenden volgde een rijderswissel met Yuki Tsunoda, maar de Japanner heeft het ook steeds lastiger. Lawson en Tsunoda hebben na elf weekenden samen zeven punten gepakt voor Red Bull, waarvan drie in de sprintrace in Miami na drie diskwalificaties. Horner maakt van de huidige situatie geen geheim meer. 'We gaan kijken hoe we Yuki kunnen ondersteunen, maar er is een groot verschil tussen beide auto's. Die vragen, die jullie aan mij stellen, stellen wij onszelf intern ook', gaf Horner onder meer aan F1Maximaal.nl toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het onderwerp komt ook ter sprake in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. Albers ziet twee mogelijke verklaringen voor het probleem van Red Bull. 'Max is natuurlijk uniek', zo wijst hij erop dat zijn teamgenoten sowieso al voor een immense uitdaging staan. 'Die jongen is een enorm natuurtalent, maar wel op zijn eigen manier. Je ziet in Oostenrijk, maar eigenlijk al jarenlang, dat hij een compleet andere rijstijl heeft dan bijna iedere andere coureur. Dat is echt merkwaardig om te zien.'
'We denken er heel makkelijk over, maar die jongen kan blijkbaar met een ongelofelijk agressieve voorkant rijden, waardoor de achterkant van de auto het bijna niet bij kan houden', gaat Albers verder. Albon vergeleek het talent met Verstappen al eens alsof hij de gevoeligheid van de computermuis op de hoogst mogelijke gevoeligheid heeft afgesteld. 'Hij heeft dat gevoel in zijn kont zitten. Dat is indrukwekkend om te zien.'
Kritische kanttekening
Albers benadrukt echter dat er ook een keerzijde aan het talent van Verstappen vasthangt. 'Alleen op die manier is hij ook snel', meent de Eindhovenaar. 'We hebben in het verleden gezien dat Sergio Pérez sneller was, toen het karakter van de auto anders was. Het kon helemaal niet dat Pérez toen sneller was, want Max is een veel groter talent, maar je ziet dan wat er gebeurt als de auto niet goed bij jouw rijstijl past.' In vier jaar tijd was Verstappen tachtig keer sneller in de kwalificatie. Pérez versloeg de Limburger zeven keer.
Om het probleem op te lossen, zal Red Bull in ieder geval een breder werkvenster voor de RB21 moeten creëren. Albers kijkt dan ook vol verwachting naar de technisch directeur van het team. 'Krijgt Pierre Waché het met zijn aerodynamische team voor elkaar? Er zouden heel veel upgrades in de pijplijn zitten. Nou, er zijn er een paar gekomen, maar je ziet dat ze er nog niet zijn.' De verwachting is dat de meeste teams na de zomerstop geen upgrades meer introduceren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties