Max Verstappen kreeg in Oostenrijk nauwelijks de kans om te laten zien waar hij toe in staat was. De buitenlandse media stonden dan ook voor een zware klus bij het beoordelen van de Red Bull Racing-coureur. Toch zijn er meerdere kritiekpunten te horen. Liam Lawson, Gabriel Bortoleto, en Lando Norris konden juist op topcijfers rekenen, terwijl Yuki Tsunoda het flink te verduren kreeg.
Autosport (Groot-Brittannië) - 5
Het Britse Autosport beseft dat Verstappen nauwelijks kansen kreeg om zijn talent in Oostenrijk te kunnen etaleren. Toch kreeg de wereldkampioen slechts een 5. 'Hij kreeg geen kans om iets uit het weekend te halen. De kwalificatie werd om zeep geholpen door de gele vlag, na de spin van Pierre Gasly. Daarnaast had hij het in de kwalificatie lastig met de hoge temperaturen, waardoor de snelheid wegviel.'
Verstappen klokte in zijn eerste Q3-ronde de zesde tijd en viel in de slotseconden tot P7 terug. De zwakkere eerste rondetijd van Verstappen was echter ook een gevolg van het feit dat Verstappen maar één set nieuwe banden had. Zijn eerste Q3-tijd zette hij dus met gebruikte banden neer. Een dag later ging het niet veel beter. 'Hij werd uitgeschakeld door Antonelli na een sterke start, waarbij hij de zesde plek al voor bocht 3 te pakken had. Het zat hem dit weekend niet mee.'
Teamgenoot Yuki Tsunoda had geen pech, maar maakte vooral veel fouten. De Japanner deelde het laagste cijfer met Antonelli. Beide mannen ontvingen een 2. 'Dit was de fout van een rookie, maar we stellen ons alsnog niet mild op', luidt de toelichting. Autosport deelde ook drie tienen uit. Lando Norris kreeg de perfecte score, net als Charles Leclerc en Sauber-coureur Gabriel Bortoleto.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Auto Motor und Sport (Duitsland) - 7
Michael Schmidt was bij Auto Motor und Sport milder voor Verstappen met een 7. 'De poleronde van Lando Norris was magistraal, al zullen we nooit weten hoe snel Verstappen en Oscar Piastri hadden kunnen zijn zonder gele vlaggen', benadrukt de Duitser. Verstappen had een dag later wederom pech. Schmidt gaf Antonelli dan ook een 4. Liam Lawson kreeg een 10 van de journalist. 'Zijn zesde startplek maakte alle complimenten terecht. Door zijn inzicht te gebruiken, vermeed hij de botsing tussen Verstappen en Antonelli, en vervolgens voerde hij een éénstopper perfect uit.'
Lawson was de enige coureur met de maximale score. Norris kreeg een 9, terwijl Piastri een 8 ontving. 'Norris krijgt een punt aftrek, omdat Piastri sneller was in de race. Piastri krijgt twee punten aftrek, omdat hij twee fouten maakte. Als je in de dominante McLaren zit, word je ook anders beoordeeld. Elk klein foutje of punt van zwakte kan je een punt kosten', zo legt Schmidt zijn benadering uit. Norris leidde 62 van de 70 ronden, maar Piastri was wel sneller. In de laatste stints dichtte hij het gat steeds weer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch kwam Piastri niet verder dan een 8. 'De remfout in bocht 19 was onvergeeflijk. Hij zat veel te ver achter Norris om een poging te wagen.' Norris was niet de enige coureur met een 9: Leclerc, Fernando Alonso en Bortoleto ontvingen hetzelfde cijfer. Tsunoda kreeg met een 3 het laagste cijfer van iedereen.
The Race (Groot-Brittannië) - 13e plek
The Race deelt geen cijfers uit aan de coureurs, maar rangschikt ze van goed naar slecht. Ben Anderson verving Edd Straw, maar hield duidelijk weinig rekening met hoe sterk de McLaren is. Op onnavolgbare wijze werden Norris en Piastri op de eerste plekken gezet. Liam Lawson mocht wel op de derde plek plaatsnemen, voor Leclerc en de zeer zwak presterende Russell.
Bortoleto is pas op de achtste(!) plek terug te vinden. Anderson rekende het de debutant aan dat hij in Q3 langzamer was dan in Q2, en geeft aan dat de Braziliaan dus hoger had kunnen starten. Daarnaast heeft Andersom kritiek op het bandenmanagement van de rookie. 'Het weekend was dus indrukwekkend, maar er was meer haalbaar dan een achtste plek.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max Verstappen werd toepasselijk op plek dertien neergezet. 'Wat Verstappen pijn deed, was dat zijn eerste Q3-ronde erg matig was. Hij was bijna een tiende langzamer dan in Q2', aldus Anderson, die blijkbaar gemist heeft dat Verstappen die Q3-ronde op gebruikte banden reed. 'Hierdoor werd hij verslagen door een Racing Bull, al had Red Bull het idee dat de fout van Gasly hem een plek op de eerste rij kostte.'
'Hoewel Red Bull problemen had met de bandentemperatuur, en de balans Verstappen parten speelde in de kwalificatie, laat dat verschil tussen Q2 en Q3 zien dat hij enigszins ondermaats gepresteerd heeft', vindt de journalist. 'Natuurlijk hangt alles ook ermee samen hoeveel lof je Verstappen wil geven voor het klaarspelen van wonderen in een auto die in de handen van zijn teamgenoot in Q1 al afviel. Puur op basis van wat we van de wereldkampioen gewend zijn, en van Red Bull, was dit niet de heldendaad, die we vaak op zaterdag zien. De zwakke banker lap zorgt voor een lagere plek.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties