Max Verstappen en Red Bull Racing hebben een thuisweekend achter de rug om snel te vergeten. De titelstrijd gaat tussen beide McLaren-coureurs, nu de wereldkampioen op grote achterstand staat. Wie is de favoriet bij het Britse team, en welke gevolgen heeft de fout van Kimi Antonelli? Hoofdredacteur Mark Hanselman bespreekt het in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl.
- Wie is nu de titelfavoriet?
'Inmiddels is het wel lastig om te zeggen. Het zit nu heel dicht bij elkaar, maar ik begin toch langzaam naar Lando Norris te neigen. Dat gevoel ontstond gedeeltelijk al na Canada. Oscar Piastri bouwt zijn weekenden altijd rustiger op, maar in Montréal en Spielberg kwam hij nooit tot de snelheid van Norris, waardoor hij veel te afhankelijk wordt van fouten van de Brit. In Canada maakte Norris die fouten duidelijk ook, maar in de race was hij wel flink wat sneller dan zijn teamgenoot.'
'In Oostenrijk was het verschil in de race klein, maar Norris heeft wel het hele weekend gedomineerd. Hij was de snelste coureur in elke sessie waar hij aan deelnam. Daarnaast maakte hij in de race minder fouten dan Piastri. De Australiër is de wat stabielere coureur, maar is in de kwalificaties wat minder snel en blijft ook niet geheel foutloos. In de race maakte hij meerdere kleine fouten, en in Imola ging hij ook flink de mist in bij de start.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De kans is wel heel groot dat de titelstrijd tot de laatste races doorgaat, en dan zal de spanning steeds meer een rol spelen. Daarin is Piastri vermoedelijk wél in het voordeel. De Australiër moet in Silverstone dan wel aantonen dat hij Norris daar de baas is. De circuits in Canada en Oostenrijk passen goed bij Norris als coureur, terwijl Silverstone op het lijf van Piastri geschreven is. Als de WK-leider daar verslagen wordt, ziet het niet erg goed uit voor hem.'
'Ik vind het vooral ook jammer dat de beste coureurs, naar mijn mening, stuk voor stuk kansloos zijn voor de wereldtitel. Max Verstappen is duidelijk de snelste coureur, en van George Russell en Charles Leclerc vind ik ook dat ze een hoger niveau behalen dan beide McLaren-coureurs. Norris is wel snel, maar te foutgevoelig, en Piastri kan denk ik niet tippen aan de snelheid van de kopmannen van de andere drie topteams.'
- Speelde het ontbreken van Lambiase een rol bij Red Bull?
'Het zal Verstappen niet geholpen hebben, maar ik betwijfel of dit doorslaggevend was. Simon Rennie is ook een zeer ervaren en bekwame engineer, en dat is ook de reden waarom hij bij deze uitzonderlijke situatie is opgeroepen om tóch met het raceteam mee te reizen. We hebben tijdens het weekend ook niks gehoord om aan te nemen dat Verstappen niet blij was met de communicatie met Rennie.'
'Lambiase is echter al negen jaar zijn rechterhand binnen het team, en is uiteraard de eerste keuze van Verstappen. Red Bull heeft de afstelling dit weekend totaal niet voor elkaar gekregen, maar dat probleem zit vooral in de RB21 en de achterhaalde middelen van Red Bull. Helmut Marko wees naar de tools van Red Bull als uitleg voor het feit dat de RB21 niet competitief genoeg is. Daarmee doelt de Oostenrijker op de correlatieproblemen en de verouderde windtunnel.'
'Verstappen kan met Lambiase misschien beter om die problemen heen werken, maar Rennie kan niet de schuld krijgen van de verouderde infrastructuur van het team. Die schuld ligt echt voornamelijk bij Christian Horner. De Brit heeft jarenlang beweerd dat de windtunnel steeds minder belangrijk werd, en zette in op de simulator. Nu blijkt de simulator geen goede correlatie te hebben, en de windtunnel is hopeloos verouderd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Horner mag verantwoordelijk gehouden worden voor het feit dat de windtunnel niet op tijd klaar is voor de nieuwe reglementen. Begin 2022 was al bekend dat er nieuwe regels zouden komen in 2026, en in augustus 2022 werden die regels in grote lijnen bevestigd. Red Bull begon pas ruim een jaar later met de planning van een nieuwe windtunnel. Als het team dit meteen had opgepakt, zou de windtunnel nu klaar zijn, en kun je goed starten in 2026.'
'Nu is de kans levensgroot dat Red Bull met de auto weer achter de feiten aan zal lopen. Men moet die auto ontwerpen met een hopeloze windtunnel en een simulator die niet te vertrouwen valt. Het is geen toeval dat McLarens nieuwe windtunnel in 2023 klaar was, en dat het team vanaf 2024 grote stappen heeft gezet. Red Bull kan pas in 2027 profiteren van de nieuwe windtunnel, maar dan kan de achterstand al heel groot zijn.'
'Er mag dus ook kritisch naar het optreden van Horner gekeken worden, want de Brit heeft een uitstekende situatie volledig uit handen gegeven. Red Bull is de controle volledig kwijtgeraakt, en zonder Verstappen behoort het team tot de achterhoede. De problemen van Red Bull zijn inmiddels nauwelijks nog samen te vatten. De RB22 vormt een enorme factor van onzekerheid, en het project met de power units zorgt alleen maar voor meer vraagtekens.'
Lees ook
Verstappen slaakt een diepe zucht: 'Ik wist dat deze vraag zou komen'
Horner geeft twijfels schoorvoetend toe: 'Wij stellen die vragen intern ook'
- Wat had Red Bull anders kunnen doen?
'Zelfs met de te langzame auto en de slechte balans was er wellicht meer mogelijk geweest. In Q3 vielen me twee dingen op: ten eerste had Verstappen nog maar één set nieuwe banden, terwijl hij normaal met twee nieuwe sets naar het laatste kwalificatiedeel gaat. Dit is natuurlijk ook deels een gevolg van de slechte balans in Q1 en Q2. Die eerste Q3-ronde was niet zozeer het probleem, maar het ging daarvoor al fout.'
'Verstappen neemt normaal vier nieuwe sets mee naar de kwalificatie. Hij gebruikt in Q1 en Q2 dan steeds één set om twee sets naar Q3 mee te nemen. Afgelopen weekend koos Red Bull er echter voor om in Q2 twee nieuwe sets banden te gebruiken. Tijdens de rode vlag stond Verstappen zesde, één seconde voor de elfde tijd van Alexander Albon. Uiteindelijk zou die tijd net genoeg zijn geweest voor Q3. Wellicht had Red Bull de Limburger nogmaals op zijn gebruikte banden op weg kunnen sturen, al komen de problemen vooral voort uit het gebrek aan snelheid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het tweede punt dat opviel, was dat Verstappen in de laatste pogingen in Q3 heel vroeg naar buiten reed. De Red Bull Racing-coureur komt, net als George Russell, vaak laat in actie, maar reed nu als tweede de baan op, achter Pierre Gasly. Die gele vlag valt niet te voorspellen, maar je kunt je kansen wel beïnvloeden met wanneer je aan je snelle ronde begint.'
'Met 1:13 op de klok begon Verstappen aan zijn laatste poging. Met een rondetijd van 1:04 weet je dan dat er nog negen seconden te gaan zijn als je op start-finish komt. Andere coureurs kunnen dan dus nog aan hun ronde beginnen, waardoor je veel meer kans op verkeer krijgt. Dat overkwam Verstappen dan ook, want in zijn snelle ronde moest hij eerst nog Russell en Bortoleto inhalen. Door tien seconden later aan de ronde te beginnen, had Verstappen risico's kunnen vermijden.'
- Speelden de elf strafpunten voor Verstappen nog een rol?
'Dat hij in dit geval de gele vlag voor Pierre Gasly gemist had, is uiteraard toeval. Die vlag had op elk moment gezwaaid kunnen worden, dus dat is lastig te beïnvloeden. Overigens had Verstappen geen melding meer op zijn stuur voor de gele vlaggen. De kampioen ging van het gas vanwege gele vlaggen naast het circuit. Daarbij speelt het een grote rol dat Verstappen elf strafpunten had, en dus geen risico's meer kon nemen.'
'Eerder dit seizoen werden meerdere coureurs niet bestraft, nadat zij wel gele vlaggen kregen naast de baan, maar niet op hun stuur. Zo ontsnapte Pierre Gasly bijvoorbeeld in Miami aan een straf. Als Verstappen geen strafpunten had gehad, had hij wellicht dat risico kunnen nemen, maar dat was nu geen optie. Het gevaar was al geweken, maar de marshal had op dat moment vermoedelijk nog niet gereageerd op het signaal dat een gele vlag niet meer nodig was.'
Lees ook
Verstappen wordt tijdens interview door collega onderbroken: 'Geen idee waar hij mee bezig was!'
- Wat voor gevolgen heeft de startcrash met Antonelli?
'Het is duidelijk dat Antonelli een rookie mistake maakte. Zijn rembalans stond verkeerd afgesteld, en daarnaast schrok hij er waarschijnlijk van hoe vroeg Liam Lawson en Gabriel Bortoleto remden. Dat is vooral onervarenheid, want bij een racestart wordt in het middenveld altijd veel eerder geremd dan vooraan. Antonelli is het gewend om in de top zes te starten, en daar had hij veel later kunnen remmen. De verkeerd afgestelde rembalans was daarna te veel van het goede.'
'Verstappen is nu wel zo goed als uitgeschakeld in de titelstrijd. Die 61 punten achterstand maakt hij niet meer goed, tenzij beide McLaren-coureurs nog regelmatig samen gaan crashen. Er zal vast nog wel één crash komen, maar het is onwaarschijnlijk dat het volledig uit de hand gaat lopen. Gelukkig voor Red Bull viel de schade financieel gezien reuze mee.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Antonelli heeft Toto Wolff op meerdere manieren een dienst bewezen met zijn crash met Verstappen. Hierdoor viel Mercedes terug tot P3 in het constructeurskampioenschap, één puntje achter Ferrari. Mercedes krijgt in ruil daarvoor zes maanden lang meer tijd in de windtunnel. Daarnaast vergroot dit de kans dat Verstappen op een gegeven moment gebruik kan maken van prestatieclausules. Of Verstappen naar Mercedes wil overstappen, blijft nog de vraag, maar die kans groeit wel als dit contractueel gezien mogelijk is.
- Wie vielen verder positief en negatief op?
'Lewis Hamilton was voor mij een positieve verrassing. Ja, hij kwalificeert en eindigt achter Charles Leclerc, maar het verschil was nu wel kleiner en een goede weergave van zijn ware niveau. Daarnaast wilde hij graag voor een éénstopper gaan, maar zoals zo vaak luisterde Ferrari niet naar haar coureurs. Jammer, want die éénstopper bleek wel de goede strategie te zijn, vooral voor een team als Ferrari, dat de banden goed kan managen. Qua resultaat had het waarschijnlijk niks uitgemaakt, maar door McLaren een gratis pitstop te geven maak je het wel extra makkelijk voor hen.'
'Mercedes viel juist vies tegen. In Canada zagen we dat de W16 wel potentieel heeft, maar de problemen zijn nog steeds hetzelfde als in 2024. Als de temperatuur oploopt, de bochten langer worden, en het asfalt ruwer is, valt Mercedes terug. In Canada viel dat nog grotendeels de goede kant op, maar Oostenrijk was wel een rampscenario. Russell kon Gabriel Bortoleto nauwelijks op afstand houden. In Silverstone zal het team wel weer competitiever zijn bij de lagere temperaturen, maar Ferrari is wel de favoriet voor P2. Vergeet ook niet dat het Italiaanse team veel punten verloor in China door een dubbele diskwalificatie. Mercedes wilde dit jaar het probleem aanpakken dat de auto zo temperatuurafhankelijk is, maar is daar niet in geslaagd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Positieve uitschieters waren vooral Sauber en Liam Lawson. Gabriel Bortoleto had misschien wel hoger kunnen eindigen, maar mag met een achtste plek al heel tevreden zijn. Nico Hülkenberg maakte een fout in de kwalificatie, maar kwam van P20 al snel naar de punten. Door velen gemist, maar zijn strategie was briljant: starten op de zachte banden, vroeg stoppen, en zo een undercut plaatsen op het halve veld.'
'Liam Lawson verdient een 10 voor zijn weekend. De Nieuw-Zeelander had geluk dat hij de start overleefde, maar deed alles goed. Opvolger Yuki Tsunoda deed juist alles fout. In het geval van Lance Stroll had hij gelijk. Het is vreemd dat je een coureur van de baan mag beuken, maar volgens de richtlijnen had hij het recht op die bocht, en dan hoef je geen enkele ruimte te geven. Het probleem zit hier vooral in de regels. Bij Franco Colapinto maakte hij wel een grote fout, die zijn vertrouwen geen goed zal doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties