max verstappen oscar piastri red bull racing lando norris mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race Opinie
Opinie

Albers wijst naar doorslaggevende factor: 'De onboard van Verstappen zorgde voor die straf'

max verstappen oscar piastri red bull racing lando norris mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race

Oscar Piastri vond de tiensecondenstraf voor een safety car infringement aardig zwaar, maar Giedo van der Garde en Christijan Albers vinden niet dat hij mag klagen nadat hij zelf zo hard op de rem heeft getrapt. Max Verstappen vond tien seconden ook aardig extreem, maar zei er verder niets over. Wat Piastri op de boordradio vroeg, kon volgens Van der Garde al helemaal niet door de beugel.

Vanwege hevige regenval besloot de wedstrijdleiding de safetycar in te zetten. Verstappen was eerder in de race al ingehaald door Piastri en reed dus achter de Australiër. Toen de safetycar weer naar binnen ging, trapte de McLaren-coureur behoorlijk hard op de rem. Zijn auto vertraagde van 218 kilometer per uur naar 52. Op de onboards van Verstappen was te zien dat de Nederlander niet meer kon vertragen dan hij al deed.

Hij blokkeerde zijn wielen zelfs een beetje. 'Ja, dit slaat helemaal nergens op', zegt Van der Garde in de nabeschouwing van Viaplay. 'Dit is het beeld, die onboard van Verstappen, dat ervoor heeft gezorgd dat hij die straf heeft gekregen. Je hoort de versnellingsbak en Max kan niet meer vertragen', wijst Albers vervolgens aan. In de studio bekijken ze de beelden nog eens. Na de herstart spinde Verstappen en belandde hij op P9. Een moment dat zijn race verpestte.

Albers zou niet willen zeggen dat Piastri de oorzaak is, maar denkt wel dat het Verstappen uit zijn concentratie haalde. 'Je creëert een bepaalde frustratie en Max zit er natuurlijk bovenop', zegt de oud-coureur. 'Dit is het moment waarop je kan zien dat hij geen robot is en dat hij even faalde. Je merkt gewoon, hij was de hele race al aan het stoeien met de auto. Ze hadden het niet goed voor elkaar. Ze hadden niet alleen weinig downforce, maar ook gewoon weinig mechanische grip.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing 2025 zondag race silverstone groot brittannie

Domme vraag van Piastri

Al met al was de auto praktisch onbestuurbaar, en dat terwijl Verstappen op zaterdag nog een beter gevoel had in de auto. Dat kwam door de droge omstandigheden, waarop de auto was afgesteld. Dit keer kreeg de andere coureur echter wel een straf, wat in het geval van Canada niet gebeurde. Nadat Piastri die straf ontving, zei hij het volgende op de boordradio: 'ik denk niet dat de straf eerlijk was. Ik weet dat ik veel vraag, maar als jullie ook denken dat het oneerlijk was, dan vind ik dat we de posities moeten wisselen en moeten racen.'

Piastri wilde dus weer aan kop rijden en Lando Norris ervoor laten vechten. Het team gaf hier geen gehoor aan en bevestigde later dat ze geen teamorders in gingen zetten. Dat vindt Van der Garde de juiste beslissing. 'Hoe kan je dat nou vragen?' zegt hij verontwaardigd. 'Het was zijn fout, en ook nog eens een hele domme, want hij heeft zijn overwinning daar weggegooid. Dan kan je dat toch niet vragen aan het team. Waar slaat dat op? Als teambaas zou je dan toch ook zeggen: ben je gek geworden of zo.'

Podium was mogelijk

Piastri moest genoegen nemen met P2, maar was zichtbaar geïrriteerd na afloop. Hij wilde liever niet over zijn straf praten, omdat hij dan 'een schorsing van een jaar' zou kunnen krijgen. In België mag hij het opnieuw proberen. 'Voor Max was het gewoon een moeilijke race', komt Van der Garde terug op Verstappen. 'Ik denk dat het gewoon een goede gok was (met de afstellingen, red.). Het was op zaterdag een perfect rondje', wijst de oud-coureur aan. 'Daarmee kan je pole pakken, maar met minder downforce is het gewoon lastig. Hij ging er niet voor niets af.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zondag race pirelli

Albers en Van der Garde bekijken op dat moment de beelden van Verstappen die een uitstapje naast de baan maakte in gevecht met Piastri. 'Je ziet ook die snelheid van de McLaren in die langzame bochten. Die neus van Piastri zit direct in de versnellingsbak. Max moet het hebben van de snelle bochten, en ja, dat is anders in de regen', peinst Albers. Mocht Red Bull de afstellingen wel hebben veranderd, denkt Van der Garde niet dat Verstappen opeens had kunnen winnen. 'Nee, maar dan was hij derde geworden. Hij kwam gewoon echt tekort.'

Hülkenberg de legende

Eén ding is zeker na de Grand Prix van Groot-Brittannië: iedereen is blij voor Nico Hülkenberg. De Duitser heeft zijn eerste podium gepakt en Sauber zal nog lang feestvieren. 'Dat team heeft echt een boost gekregen', glimlacht Albers. 'Dit zijn ook de omstandigheden van Hülkenberg, beetje nat, beetje droog. Hij heeft echt een superrace gereden', complimenteert Van der Garde. 'Belangrijk om te zeggen is dat de strategie ook een rol speelde. Stroll was twee ronden ervoor naar binnen gegaan, Hamilton drie ronden erna.'

Sauber heeft het perfect getimed met de virtuele safetycar en had ook een beetje geluk. Hülkenberg had een goede pace om Stroll in te halen en profiteerde van Hamiltons moment op de slicks voordat hij naar binnenging voor een pitstop. Ook Verstappen was blij voor zijn vriend. 'Ze gaan goed met elkaar om, ze zijn vrienden en kennen elkaar al lang', zegt Van der Garde. Op dat moment worden de beelden afgespeeld van Verstappens felicitaties aan de Duitser. 'Hij is echt blij voor hem, mooi!' zegt de oud-coureur over de beelden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws