Stefano Domenicali vertelde eerder dat hij het Grand Prix-weekend wil gaan aanpassen. Kortere races, reversed grid en meer sprintraces. De analisten van de NOS Formule 1-Podcast zijn in ieder geval geen fan van deze plannen. Ze noemen het zelfs competitievervalsing.
De CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, deelde onlangs dat hij vindt dat de sport meer moet gaan inspelen op de jongere doelgroep. Volgens hem moeten het daarom allemaal korter en spannender. Zo dacht Domenicali aan een verdubbeling van het aantal sprintraces en kortere races, en werd ook de discussie over een mogelijke reversed grid aangewakkerd.
Competitievervalsing
Autocoureur Jeroen Bleekemolen legt nog even kort uit wat een reversed grid nou precies is. 'Ze doen dat bijvoorbeeld bij de Formule 2. Dan heb je een sprintrace en een hoofdrace, en dan draaien ze de top tien om', legt hij uit. Bij de Formule 2 ziet de startgrid voor de sprint- en hoofdrace er dus anders uit. De hoofdrace houdt de volgorde van de kwalificatie aan, maar voor de sprintrace wordt de top tien omgedraaid. De nummer tien start dus vanaf de eerste startplek en de pole sitter start vanaf de tiende plaats.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Als je dan tiende staat, wat eigenlijk dus een beetje matig is, mag je ineens van pole position starten', vat Bleekemolen het kort samen. Hij deelt er ook meteen even zijn mening over. 'Ik vind het een hele rare regel, ik vind het gewoon competitievervalsing. Ik ben er nooit een voorstander van geweest.' Bleekemolen ziet de reversed grid dus liever niet terug in de Formule 1.
De coureur snapt wel waarom de Formule 1 erover nadenkt. 'Het voegt wel een element van spanning, sensatie en inhaalacties toe', geeft Bleekemolen toe. De presentatrice vraagt zich dan ook af waar het in de Formule 1 dan om draait. 'Wat is dan het belangrijkste? Het wedstrijdgevoel of...?' Het antwoord van Bleekemolen is helder. 'Ik hou van sport, dus voor mij is het onzin.'
Prestaties moeten beloond worden
Ook oud-engineer Ernest Knoors is geen voorstander van de reversed grid. 'Kijk, voor mij is de Formule 1 anders dan de Formule 2', vertelt hij. 'Formule 2 zijn allemaal gelijke auto's in principe, dus daar heb je een andere uitdaging.' In de Formule 2 zijn de auto's ongeveer gelijk. Hierdoor maken de coureurs echt het verschil en laten ze zien uit welk racehout ze zijn gesneden.
In de Formule 1 zit het anders. 'Formule 1 is: je bouwt met een heel team de beste auto. Je rijdt onder dezelfde omstandigheden en de competitie beloont dan degene die het snelst was. Dat moet niet door het toeval of het geluk zijn, dat mag een kleine factor zijn, maar het moet de prestaties belonen', aldus Knoors. De snelste kwalificeert zich het beste en heeft daardoor ook de beste kans om te winnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Knoors wil niet dat dit beïnvloed wordt door regeltjes. 'Die trucjes van reversed grid... Je kan ook gaan bedenken dat een auto die wint zwaarder moet worden gemaakt', noemt hij als ander voorbeeld. 'Maar dat is eigenlijk allemaal het vervalsen van wat je als team presteert.' De Formule 1 moet niet met regeltjes komen alleen om de races spannender te maken, want dat is volgens Knoors niet waar de Formule 1 om gaat.
'Het is een teamsport en het beste team en de beste rijder moeten beloond worden', vindt de engineer. Wie het dat seizoen het beste voor elkaar heeft, wint daarom het meeste, maar op die manier wordt het harde werk wel echt beloond. 'Het moet puur blijven', concludeert Knoors.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties