Duits medium Auto, Motor und Sport vond dat het verloop van de race in Jeddah niet voor heel veel spanning heeft gezorgd. Max Verstappen reed 'gewoon' weer dominant naar de overwinning, en na de race ging het meer over de onrust binnen Red Bull Racing dan de twee podiumplaatsen die de Oostenrijkse renstal veilig had weten te stellen. De overmacht van Red Bull werd wel goed geïllustreerd tijdens het inhalen van Lando Norris, zo oordeelt het Duitse medium.
'Wie wilde weten hoe spannend de race in Jeddah was, hoefde alleen maar kort te luisteren naar de persconferentie van de top drie coureurs na het passeren van de finishlijn', zo begint Duits medium Auto, Motor und Sport aan de nabeschouwing van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. 'Max Verstappen kreeg bijna meer vragen over de interne ruzie bij Red Bull dan over zijn galavoorstelling op de baan. Net als in Bahrein kon de concurrentie de één-twee overwinning voor het wereldkampioensteam niet voorkomen.'
Het Duitse medium viel het verschil tussen Red Bull en de andere teams op de grid vooral op, toen eerst Verstappen en Sergio Pérez en pas veel later Charles Leclerc aan Lando Norris voorbijgingen. 'Na de herstart duurde het echter maar drie ronden voordat de harde banden van de Red Bull (van Verstappen, red.) op temperatuur waren en de wereldkampioen passeerde hem (Norris, red.) op het rechte stuk. Vijf ronden later was Pérez er ook voorbij. Leclerc daarentegen had tot ronde 27 nodig om de McLaren te passeren.'
Norris niet bestraft vanwege kapotte transponder
Norris viel tijdens de race in Saoedi-Arabië niet alleen op doordat hij door de uiteindelijke top drie werd ingehaald. Ook zijn jumpstart was opvallend, al was het maar doordat de Brit er geen tijdstraf voor heeft gekregen. Aan het begin van de race, voordat de vijf rode lichten uit waren gegaan, sprong Norris kort naar voren, omdat hij de koppeling voortijdig losliet. De McLaren-coureur stopte snel weer in zijn startvak voordat het startsignaal klonk, maar zijn actie werd wel door George Russell doorgegeven aan de wedstrijdleiding.
'De stewards stelden tijdens de race een onderzoek in, maar lieten de 24-jarige gaan', legt het Duitse medium uit wat er verder gebeurde. 'Na de Grand Prix maakte de FIA bekend waarom Norris niet werd bestraft. De stewards konden op de tv-beelden zien dat de McLaren had bewogen, maar de transponder in de auto reageerde echter niet, en dat is doorslaggevend voor een straf. Dit staat in artikel 48.1 van het sportreglement. De handen van de stewards waren dus gebonden. Het bleef onduidelijk waarom de transponder niet werkte. Een gelukje voor Norris.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties