Het gaat tot nu toe in Mexico niet van een leien dakje, maar Max Verstappen zal hoe dan ook in de titelstrijd blijven als hij voor Oscar Piastri eindigt. Voormalig F1-coureur Timo Glock geeft uitgebreid antwoord op de vraag wat Verstappen zo exceptioneel maakt dat het hem überhaupt is gelukt om na de zomerstop zoveel punten in te lopen. Glock komt superlatieven tekort.
Verstappen start de Grand Prix van Mexico met een achterstand van veertig punten op Piastri. Dat was in Zandvoort nog 104 punten. Het gaat beter bij Red Bull, maar op het zeer eigenaardige circuit van Mexico-Stad liep het even niet zoals men had verwacht. Voorheen was Mexico het jachtgebied van Verstappen. De Nederlander hecht daar weinig waarde aan. Vorig jaar ging het ook al niet zo goed, legde hij uit. Toen kreeg hij het aan de stok met Norris en had hij een lastige stint tot het einde.
De viervoudig wereldkampioen zal de race beginnen vanaf P5 en denkt dat hij moet hopen op een wonder. Helmut Marko denkt dat een podiumplek er nog wel inzit. Hij rekent de Max-factor altijd mee. Wat is die Max-factor eigenlijk? 'Dat is ten eerste het technische inzicht dat hij heeft', zegt Glock bij de Duitse tak van Sky Sports. In gesprek met F1Maximaal.nl in Oostenrijk was de oud-F1-coureur ook al zeer lovend over Verstappen, die volgens hem de beste ter wereld is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De samenwerking met zijn ingenieur, voortdurend in de simulator rijden, alles uitproberen. Zijn lichaam kent niks anders', beschrijft Glock. Daarnaast beschikt Verstappen volgens hem over een buitengewone vaardigheden om een bolide op de limiet te kunnen besturen. Hij bewees dat tijdens de kwalificatie in Mexico voor de zoveelste keer. 'Daar komt veel bij kijken. Ik heb altijd al de indruk gehad dat hij al vijf of vijftig meter vooruit kan kijken en precies weet wat er gaat gebeuren.'
Inschattingsvermogen subliem
Glock haalt Verstappens optreden op de Nordschleife erbij. Op 27 september won de Nederlander zijn eerste GT3-race. Hij kwalificeerde op nat asfalt en was sneller dan iedereen. Hij startte uiteindelijk als derde, maar lag in de eerste bocht al aan de leiding en liet de concurrentie ver achter zich. 'Bijzonder indrukwekkend was het op de Nordschleife, toen hij op nat wegdek over het gras een auto inhaalde', blikt de Duitser terug. 'Iedere andere rijder zou grote ogen hebben opgezet. Hij wist op dat moment al wat er ging gebeuren.'
De klepel naar beneden en gewoon gaan, dat maakt Verstappen ook speciaal, vindt Glock. Het feit dat hij de controle en het vertrouwen heeft om zulke acties te doen, wordt vaker geprezen. 'Hij ziet gewoon van tevoren wat er gaat gebeuren, kan heel precies inschatten hoe starts zich ontwikkelen en weet waar hij zich in een gevecht moet positioneren.' Glock denkt dat dat uitstekend is, maar is niet eens Verstappens grootste kracht.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nulfoutenpercentage
Wat de voormalig F1-coureur en huidig DTM-coureur het meest indrukwekkend vindt, is dat Verstappen op alle momenten ontzettend scherp blijft. 'Wat hem echt onderscheidt, is dat nulfoutenpercentage op dit moment', zegt Glock, die kijkt naar de laatste paar raceweekenden van de viervoudig wereldkampioen. 'Hij kan zo precies presteren op het beslissende moment. In de kwalificatie kan hij die ene ronde perfect neerzetten in Q3, daarin is hij naar mijn mening met afstand de beste', besluit Glock.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties