McLaren had het na de Grand Prix van Singapore over bepaalde 'sancties' voor Lando Norris. Die zouden tot het einde van het seizoen geldig zijn, maar na Austin heeft het team toch besloten dat beide rijders met een schone lei verder mogen gaan. F1-commentator Olav Mol denkt dat McLaren weer wat aan het roepen was en dat ze toch bepaalde dingen inzagen.
In Singapore startte Norris achter Oscar Piastri, maar zijn start was zo goed dat hij in de eerste bochtenreeks al naast Piastri reed. De twee raakten elkaar, wat grotere gevolgen had kunnen hebben. De Australiër gaf op de boordradio aan dat het niet eerlijk was, maar het team wilde de twee niet laten wisselen van positie. Norris maakte in principe geen fout, maar met alle regels had McLaren een lastig precedent geschapen.
Een raceweekend later, in Austin, raakten Piastri en Norris elkaar na een aanvaring met Nico Hülkenberg. Ze vielen allebei uit. In de persconferentie in Mexico vertelde Piastri vervolgens dat de 'repercussies' voor Norris niet meer geldig waren, en dat ze vanaf hier met een 'clean slate' verder zouden gaan. Mol was in De Stamtafel van de maandag na de Grand Prix van de Verenigde Staten al duidelijk over het incident in de sprint.
Hij vond dat het Piastri's fout was, niet die van Hülkenberg. Het staat volgens hem in verband met de sancties die nu alweer zijn opgeheven. 'Ze roepen gewoon weer van alles in het openbaar en eigenlijk vertellen ze helemaal niks', zegt Mol in het Race Café van Ziggo Sport. 'Nu is dat weer weg en zus weer weg. Wat ze daarmee eigenlijk zeggen: ze hebben goed teruggekeken naar Austin en het was inderdaad de fout van Piastri.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kattenkwaad op de grid
Mol denkt dat het speelveld daardoor nu weer gelijk is geworden. Die besluiteloosheid van McLaren op dit punt in het seizoen kan nadelig zijn. 'Ze zijn veel te druk bezig met die idioterie. Dat kon ze wel eens heel hard in de kont bijten', zegt Mol, die het Engelse spreekwoord 'it comes back to bite them in the ass', gebruikt. Terwijl de druk op McLaren wordt opgevoerd, spelen de teams onderling spelletjes met elkaar. Zo haalde Red Bull een stuk tape weg op de pitmuur.
De tape fungeerde als een marker voor Norris om zich goed te positioneren in zijn gridbox. De teambazen hebben erover gepraat en willen dat de spelletjes stoppen. 'Het zijn markers die je gebruikt als coureur. Dus elke centimeter telt', neemt Formule E- en WEC-coureur Robin Frijns over. 'Iedereen weet dat. Ik vind Max erg agressief altijd in de boxen. Net niet over de lijn', zegt hij met een glimlach.
Verstappen reageerde met een verkapte uitspraak op Norris en zijn tape: 'Je kijkt naar de gele lijn op het asfalt, toch?' Voormalig motorcoureur Wilco Zeelenberg, ook aanwezig in de studio, vindt het weghalen van zo'n stukje tape een beetje onzin: 'Om dit door je team te laten doen, is best een beetje triest. Ik snap dat we allemaal het grijze gebied moeten opzoeken.' Hij vertelt op verzoek van Rob van Gameren een eigen verhaal.
Daarin geeft hij toe dat hij 's nachts wel eens naar het circuit is gegaan om een stukje witte lijn in een bocht zwart te spuiten, zodat hij zijn rempunt goed kon vinden. 'Graffiti is strafbaar, hè, vriend!' lacht Mol. 'In de racerij is het zo, zodra je een concurrent van je een oor aan kunt naaien, op welk niveau dat dan ook is, je dat doet. Ik heb wel eens iemand verteld dat de rijdersbriefing om half acht was, en die was om half zes. Dan kreeg diegene een boete.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Geen geintjes meer
Laurent Mekies en Andrea Stella hebben echter afgesproken dat de grapjes niet uit de hand moeten lopen of voor afleiding moeten zorgen. McLaren was op een gegeven moment voorbereid op de streken van Red Bull en plakte twee lagen tape. Als de bovenste laag er dan afgehaald was, stond op de tweede laag: better luck next time. Verstappen kon erom lachen, en weet dat het spelletje al een tijdje gaande was.
Mekies bevestigde echter dat er vanaf nu geen tape meer weggehaald wordt. Het deed F1TV-presentatrice Ruth Buscombe denken aan het 2021-seizoen, waarin Mercedes en Red Bull heel goed waren in dit soort onderlinge, psychologische spelletjes. Bij een pitstop hielden ze de slangen bijvoorbeeld niet helemaal opzij, waardoor de coureur een krappere lijn had bij het wegrijden. Beide teams zullen het vanaf nu niet te bond maken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties