Na slechts twee races voor Liam Lawson werd hij al weer vervangen door Yuki Tsunoda. Hoewel de Japanner wel al punten heeft gescoord voor Red Bull Racing, komt ook hij niet echt in de buurt van teamgenoot Max Verstappen. De journalisten van The Race zien een zorgwekkende trend zien in de eerste races van Tsunoda. Daarnaast bevestigt dit opnieuw dat de auto van Red Bull gewoon erg lastig te besturen is.
2024 was het laatste Formule 1-seizoen voor Sergio Pérez. Na tegenvallende resultaten was het voor hem tijd om te gaan en werd Liam Lawson in de auto gezet. Echter, Lawson wist geen indruk te maken en hij werd na slechts twee Grands Prix vervangen. Yuki Tsunoda presteert beter dan Lawson, maar doet het nog niet geweldig. Hij blijft vaak ronde de tiende plek hangen en komt daarmee niet in de buurt van zijn teamgenoot.
Geen upgrade
In de podcast van The Race wordt gevraagd hoe de journalisten de prestaties van Tsunoda beoordelen. 'Denk je dat zijn prestaties tot nu toe de beslissing om Pérez te laten vallen rechtvaardigen?' gaat de vraag verder. 'Ik heb me dit zelf ook afgevraagd' geeft Ben Anderson toe. 'Op dit moment zou ik zeggen nee, hij ziet er niet uit als een upgrade.' Het is dus geen heel positief oordeel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Anderson ziet dat de resultaten van Pérez en Tsunoda vergelijkbaar zijn. 'Op zijn best is Tsunoda in het gebied waar Pérez aan het einde van het seizoen ook op zijn best was, namelijk achtste, negende, tiende. Zo net in Q3, een paar punten bij elkaar schrapen', legt de journalist uit. 'Je verwacht natuurlijk dat Tsunoda nog meer kan groeien, omdat hij minder lang in de Formule 1 zit. Maar ik zie nu al een zorgwekkende trend in de eerste races.'
Tsunoda lijkt het in de trainingen best goed te doen, maar kan dan in de race niet in de buurt komen van Verstappen. 'Hij voelt zich op een bepaalde basislijn vrij comfortabel in de auto. Tijdens de trainingen en zelfs in de eerste fases van de kwalificatie', aldus Anderson. 'Maar als het er dan op aankomt... Op het moment dat je moet gaan voor de meer oncomfortabele afstelling, waarbij je alles moet geven, dan lukt het hem niet. Hij maakt niet de progressie, hij heeft niet hetzelfde gevoel in de auto.'
Lastige Red Bull
De journalist denkt dan ook dat dit het probleem van Red Bull laat zien. 'Je begint te denken dat het beste resultaat van deze verandering is dat het Red Bull laat zien, als ze goed luisteren en kijken, dat de auto gewoon heel, heel moeilijk is om op de limiet te rijden voor iemand die niet Max Verstappen is', zegt Anderson. Alleen de Nederlander weet Grands Prix te winnen in de auto van Red Bull, zijn teamgenoten hebben het een stuk lastiger.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Edd Straw denkt wel dat het gerechtvaardigd was om Pérez weg te sturen. 'Het was absoluut zeker dat hij niet in de buurt kwam van het potentieel van de auto', zegt de journalist. 'Maar dat geldt ook voor zijn opvolgers. Dus ik zou graag zien dat Tsunoda nog een stap kan zetten.' Echter, hij maakt zich wel zorgen over de situatie bij Red Bull.
'Het is een beetje zorgwekkend omdat we dit bij veel coureurs hebben gezien', legt Straw uit. 'Ze hebben een soort opwaartse curve, ze stuiteren bijna tegen het plafond en dan zakken ze weer in.' Alleen Verstappen kan goed omgaan met de lastige Red Bull. Zijn teamgenoten komen niet bij hem in de buurt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties