Max Verstappen maakte een perfect weekend mee in Azerbeidzjan en pakte zelfs zijn zesde Grand Slam. Toch had de Limburger één klacht over Pirelli. Die klacht wordt onder de loep genomen door de analisten van Ziggo Sport, waarbij Jan Lammers toegeeft dat hij op het oordeel van Verstappen vertrouwt.
Verstappen greep op zaterdag zijn zesde poleposition van het seizoen. Achteraf had Verstappen het vooral over de bandenkeuze van Pirelli, dat de zachtste banden meenam naar Bakoe. In de vrije trainingen gebruikten veel coureurs, inclusief Verstappen, alleen maar zachte banden, om zo mediumbanden over te houden voor de kwalificatie en de race. De mediumbanden waren zelfs over één ronde namelijk sneller dan de zachte banden.
Verstappen deelt frustratie
'Die zachte band is al vanaf het begin van de ronde langzamer. Het is gewoon een mindere band', deelde de wereldkampioen bij Viaplay. Verstappen is de situatie inmiddels ook wel moe. 'Ik wil wel een keer met Pirelli gaan praten, dat ze die band lekker thuis kunnen laten', zei hij over de C6-banden. 'Het maakt zo'n weekend heel lastig, omdat je totaal geen referenties hebt.'
'Als die zachte band hier al niet werkt... In Monaco werkte de band ook al niet', merkte Verstappen op. 'In Imola en in Montréal werkte die band eigenlijk ook al niet, dus dan kun je hem beter thuis laten', concludeert Verstappen. 'Het is dan beter om een tweestopper te forceren, in plaats van een band mee te nemen die niet beter is. Je kunt coureurs beter verplichten om alle compounds te gebruiken, dan dat je een band hebt die niet sneller is. Ze zeggen dat die band sneller is, maar dat is niet zo.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lammers stelt zich bescheiden op
Bij De Stamtafel worden de analisten van Ziggo Sport gevraagd naar hun mening over het voorstel van Verstappen om de C6-banden niet meer in te zetten. Jan Lammers maakt duidelijk dat hij op het oordeel van de expert vertrouwt. 'Als Max dat vindt, ben ik het ermee eens, want hij denkt goed na over dingen', zo beseft hij dat Verstappen dit niet zomaar roept. 'Ik ben een lafaard, want ik durf het met Max niet oneens te zijn.'
McLaren is vaak goed in het managen van de banden, maar is opvallend genoeg niet succesvol geweest in weekenden met de C6-banden. In Imola en Bakoe won Verstappen, en in Montréal nam George Russell de grootste beker mee naar huis. Alleen in Monaco wist McLaren te winnen.
Mol weet niet of hij het met Verstappen eens is. 'Ik twijfel enorm. Omdat die band niet goed is, kun je hem beter thuis laten, maar daardoor startte Max wel op de harde banden. Wanneer zie je een coureur nou op de harde band starten?' vraagt de commentator zich af, die daarmee op de winnaar van de race doelt. Verstappen deed dit eerder al in Silverstone 2020, toen hij McLaren wist te verrassen in een slijtageslag.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Als ze hem niet meenemen, dan hebben ze weer drie bandenopties. Nu is die band zo slecht dat ze maar twee opties hebben', stipt Mol aan, die denkt dat het beperken van de opties voor de teams positief is. Rob van Gameren legt uit dat er een conflict is tussen de coureurs en de volgers van de sport. 'De coureurs willen voorspelbaarheid en dat ze alles kunnen berekenen. Als dat niet meer het geval is, vind ik dat als kijker leuk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties