Hoewel Lando Norris de race in Mexico heeft gewonnen, stond Max Verstappen alsnog in de schijnwerpers. F1-analisten en coureurs Jeroen Bleekemolen en Nick Catsburg stellen dat de FIA het publiek heeft beroofd van een inhaalactie op Charles Leclerc om nog wat meer puntjes te pakken voor het kampioenschap. De heren analyseren tevens Verstappens actie bij de start.
Het bestuursorgaan van de Formule 1 kon na afloop van de Grand Prix van Mexico op veel kritiek rekenen. Ten eerste voor de marshals die op de baan liepen, die bijna aangereden werden door Liam Lawson. Ten tweede besloot de wedstrijdleiding een virtuele safetycar in te zetten in de laatste ronden. Carlos Sainz had zijn auto praktisch achter de omheining gezet, maar vanwege een melding van vuur moest de FIA de VSC-knop indrukken. Het zorgde voor een anti-climax.
'De FIA heeft heel veel regels, dat weten we', zegt Bleekemolen in de NOS Formule 1-podcast. 'Dit is een van die regels, maar we zijn wel bestolen van een inhaalactie van Max, ja, want hij had hem helemaal voorbereid', vervolgt de coureur. 'Bearman ook, die voor Piastri reed. Dat vond ik mooi. Bearman zei na de race ook gewoon: die was mij nooit voorbijgekomen. Die had zijn accu nog helemaal vol en kon dus nog anderhalve ronde vol vermogen erbij gooien. Hij was overtuigd dat hij die plek zou houden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Catsburg wijst de Australiër, die Bearman op de hielen zat in de slotfase, aan als de verliezer van het weekend. Opnieuw lukte het niet om het resultaat te maximaliseren. 'Die gaat in de strijd om het kampioenschap nu wel ineens een stukje naar achteren en hij was ook echt langzaam ten opzichte van Norris', zegt de endurancecoureur. 'Ik denk dat hij even moet gaan uitzoeken wat er aan de hand is.' Naar eigen zeggen moest Piastri de laatste tijd 'anders rijden' dan normaal.
Goede actie bij de start
Waar Verstappen inliep op Norris in de titelstrijd, raakte Piastri punten kwijt. Hij is naar plek twee gezakt in de WK-stand. Dat Verstappen all-in zou gaan in Mexico, was vanaf zijn eerste actie in bocht 1 al duidelijk. 'Die 840 meter vanaf de startlijn naar de eerste bocht, dat is extreem lang. Dan is er dus heel veel slipstream', zegt Bleekemolen. 'Die start is ook nog eens moeilijk, want je hebt veel minder vermogen door ijle lucht. Dat was van Norris heel goed, dat hij daar vlot weg wist te rijden.'
Verstappen verschalkte George Russell direct en sloot zich aan bij de drie rijders die al zij aan zij reden. 'Max kiest dan ook nog de buitenkant. Hij zat er volledig naast, dus dat was natuurlijk een goede actie', wijst Bleekemolen naar het feit dat Verstappen zo'n beetje spiegel aan spiegel zat met Lewis Hamilton. 'Er was alleen geen ruimte, want er reden vier auto's naast elkaar. Max reed over de kerbs en daarmee ging die auto een beetje bottomen en bewegen. Dan heb je geen grip.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vakwerk van Verstappen
Verstappen dreigde de auto zelfs even te verliezen, want hij moest een stuk door het gras. 'Het is wel echt opmerkelijk dat hij de auto uit de muur hield. Ik heb hem nog een paar keer teruggekeken', lacht Bleekemolen. 'Eerst dacht ik: hij rijdt met opzet rechtdoor om goed terug te komen op de baan, maar hij stond helemaal haaks in het gras. Hij redde de auto daarna, dus dat was ook wel weer echt knap.' De fans op de tribune juichten luid toen Verstappen aan het rallyen was tussen bochten 1 en 2.
'Het scheelde niet veel', vult Catsburg aan. 'En ik moet eerlijk zeggen, ik denk dat ik Max nog nooit zo tijdens het aanremmen een voorband heb zien blokkeren. Daar is hij altijd heer en meester in, en nu blokkeerde hij linksvoor. Hij zat natuurlijk op de kerb', weet de IMSA-coureur ook. 'Hij moest rechtdoor en eieren voor zijn geld kiezen, maar hij hield hem net uit de muur. Ja, dat was kantje boord!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties