Red Bull-Verstappen-Mexico-race-1-pitstop Formule 1
Formule 1

FIA en Liberty Media willen verplichte tweestopper instellen, agendapunt van komende vergadering

Red Bull-Verstappen-Mexico-race-1-pitstop

De F1-commissie zal bij de eerstvolgende vergadering het voorstel van de FIA en Formule 1-eigenaar Liberty Media gaan bespreken. De twee partijen willen een tweestopstrategie verplicht maken om de races spannender te maken. De coureurs kunnen op die manier harder pushen zonder dat men zich druk hoeft te maken om bandenslijtage. In de laatste races was een eenstopper de winnende strategie.

Samen met de grootste technische hervorming in de geschiedenis van de koningsklasse zou de Formule 1 in 2026 ook te maken kunnen krijgen met een wijziging in het sportieve reglement. Het idee, dat door enkele teams wordt gesteund, is al een langere tijd onderwerp van overleg en zou geen volledig nieuw concept zijn. Vooral Liberty Media moedigt een verplichte tweestopper aan.

In de laatste vijf Grands Prix was de winnende strategie telkens een eenstopper, en afgezien van uitzonderlijke omstandigheden, zoals de safetycar in Zandvoort en de weersomstandigheden in Silverstone, vond de laatste winnende tweestopper plaats in Oostenrijk. Twee belangen komen nu tegenover elkaar te staan. De teams proberen de race altijd tot een stop te beperken als dat de snellere strategie is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-race-singapore-2025-mclaren-pitstop
De winnende strategie in Mexico was een eenstopper.

Minder 'treintjes'

De simulatiesoftware berekent nauwkeurig de gemiddelde rondetijden om de banden zo te managen dat een eenstopper haalbaar is. Ook als er in eerste instantie niet op een eenstopper wordt ingezet, kan dat tijdens de race nog veranderen. Als het de snellere strategie is, zal een team daar altijd voor gaan. Liberty Media lijkt in dit geval entertainment boven de belangen van de teams te zetten. Een eenstopper beperkt ook de kans op fouten tijdens een pitstop of problemen met verkeer.

De verplichte tweestopper moet echter een 'treintjesrace' voorkomen, zoals we op circuits als Mexico zien. Het concept is zeker niet nieuw, want het werd tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023 al ingevoerd om veiligheidsredenen vanwege de hitte. Die oplossing zorgde er wel voor dat het effect zichtbaar was, namelijk dat de coureurs maximaal konden pushen zonder zich druk te hoeven maken over bandenslijtage.

Minder banden sparen = meer racen

Volgens informatie van de Italiaanse tak van Motorsport.com zal het voorstel tijdens de volgende vergadering van de Formula 1 Commission officieel op tafel komen te liggen. Naast het peilen van de steun bij de teams, zal de bijeenkomst ook dienen om verschillende scenario's te bespreken. Een van de voorstellen is om het gebruik van alle drie de beschikbare bandentypes tijdens de race verplicht te stellen, terwijl teams vrij mogen kiezen in welke volgorde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-rode--zachte-banden-gp-nederland
Het voorstel van vrije keuze lijkt momenteel de favoriet te zijn.

Een alternatief voorstel zou de twee verplichte stops opleggen zonder beperkingen qua bandenkeuze, waarbij zelfs de huidige regel van het gebruiken van minimaal twee verschillende compounds wordt afgeschaft. Ook wordt overwogen om voor elke bandenset een maximale afstand vast te leggen, bijvoorbeeld niet meer dan 45 procent van de totale raceafstand.

Het zal naar verwachting geen makkelijke discussie worden. Motorsport.com Italia legt uit dat sommigen stellen dat het verplicht gebruiken van drie compounds zal leiden tot een standaardstrategie, aangezien meer regels automatisch minder variatie in keuzes betekenen. De mening van de teams zal belangrijk zijn om te zien wat hun simulaties voorspellen. De optie van een volledig vrije strategie lijkt voorlopig de meeste steun te genieten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws