Verstappen-Red Bull-Mexico-Race-zondag-1 Opinie
Opinie

Red Bull en Verstappen leverden strategische meesterzet: 'Heb die rondetijden nog eens bekeken'

Verstappen-Red Bull-Mexico-Race-zondag-1

Max Verstappen was tijdens de Grand Prix van Mexico de enige die op de mediumband startte om vervolgens over te gaan op de zachte band. Hij was verrast dat alle anderen de omgekeerde strategie hanteerden en later voor een tweestopper gingen. De strategie en de supergoede stint heeft hem een P3 opgeleverd. F1-journalist Michael Schmidt plaatst nog wel een kanttekening.

Verstappen had voorafgaand aan de race in Mexico-Stad zeker niet gerekend op een podium. Hij had wat minder baantijd vanwege een rookiesessie in VT1, en probeerde vervolgens de auto naar wens af te stellen in VT2. De long run ging echter niet zo goed en er was weinig vertrouwen in het rijgedrag van de auto. Op zondag wist Red Bull het toch compleet om te draaien. Helmut Marko was de enige die daarop durfde te wedden.

Voorafgaand aan de race vertelde de Oostenrijker nog aan Auto, Motor und Sport dat de bolide wat minder hard op de grond zou slaan met meer brandstofgewicht, waardoor het probleem in de snelle bochten mogelijk was verholpen. Op de zachte band reed Verstappen vervolgens een ongelooflijke stint. 'Hij zat in die fase op hetzelfde tempo als Norris', wijst Schmidt aan in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-george-russell-mercedes-mexico-zondag-2025
Verstappen kon de pace van Norris evenaren.

'Ik heb de rondetijden nog eens bekeken: hij reed telkens in de lage 1:21-ers, als een klokwerk, en dat gedurende dertig ronden', vervolgt hij. 'Daarbij moet je natuurlijk zeggen: Norris had een enorme voorsprong. Hij hoefde alleen te managen. De mensen bij Mercedes zeiden: Norris reed daar waarschijnlijk maar op negentig procent. Als Verstappen echt dichterbij was gekomen, had Norris kunnen reageren.'

Vreemd verhaal

Norris reed bovendien in vrije lucht en had daarmee sowieso een behoorlijk voordeel. In Mexico oververhitten de banden snel als je te dicht bij een andere auto komt. 'Het Red Bull-verhaal is een beetje vreemd', vindt Schmidt. 'Het begon eigenlijk goed op vrijdag met de snelste tijd, maar daarna hadden ze problemen in de middelste sectoren, in de snelle bochten. De auto raakte de grond heel vaak. Dat verhaal van Marko over de volle tank is echter een beetje misleidend.'

Je zou natuurlijk denken: als de auto zwaarder is, raakt hij juist sneller de grond. 'Wat Marko bedoelde, was dat je in de race veel langzamer rijdt, en daardoor raakte de auto minder snel de baan en heb je die problemen niet meer zoals tijdens de trainingen', duidt Schmidt. 'Dus men zei: we moeten die mediumband één keer gebruiken. De harde band was uitgesloten, die wilde eigenlijk niemand gebruiken, behalve twee wanhopigen helemaal achteraan in het veld.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

gianpiero-lambiase-red-bull-racing-gp-2025-zaterdag
Lambiase en zijn collega's hadden het goed uitgekiend.

Strategische meesterzet

Peter Windsor vond het een waanzinnig goede beslissing van Red Bull en gaf aan dat Verstappen de enige was die zijn huiswerk goed had gedaan. 'Dat was, eerlijk is eerlijk, strategisch echt een meesterzet', voegt Schmidt eraan toe. 'Dat heeft Verstappen uiteindelijk die derde plaats opgeleverd. Al moet je zeggen dat de andere teams hem ook een beetje hebben geholpen', is de Duitser van mening.

Sommige teams gingen voor een tweestopper en stapten na de openingsstint op de zachte band over op de mediumband. Verstappens eerste stint liet zien dat de band prima een lange stint kon overleven. 'Bij sommigen in dat groepje was een tweede pitstop namelijk helemaal niet nodig', concludeert Schmidt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws