Red Bull Racing nam een risico tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Op zaterdag leek het te werken toen Max Verstappen pole position pakte, maar de regen zorgde voor een fiasco voor Red Bull. Het voordeel dat Verstappen had verdween in de natte omstandigheden en dus eindigde hij de race als vijfde.
Na een teleurstellende vrijdag voor Red Bull besloot het team een risico te nemen. Ze gingen voor een afstelling met weinig downforce. Op de zaterdag pakte dit goed uit, Verstappen pakte pole. Oscar Piastri en Lando Norris stonden achter hem, beide ongeveer een tiende langzamer dan de Nederlander.
Voordeel op het rechte stuk
De afstelling was er een met weinig downforce. 'Het leek niet de optimale afstelling, zo weinig downforce', zegt voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer in zijn analyse. Toch werkte het bij Verstappen. 'Het was geweldig werk van hem om pole te pakken op een droog circuit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De afstelling leverde Red Bull een voordeel op in vergelijking met de concurrentie. 'Het gaf hem een voordeel op het rechte stuk', legt Palmer uit aan de hand van de data. 'Red Bull is snel op het rechte stuk, McLaren is snel in de bochten.' Verstappen verloor daardoor wat tijd in de langzame bochten, maar was zo snel op de rest van het circuit dat hij op zaterdag de snelste coureur op de baan was.
'Dat had een zeer goede positie voor hem moeten zijn, omdat het ervoor zorgt dat hij moeilijk is in te halen', zegt Palmer over de eerste startpositie van Verstappen. 'We weten dat Max sowieso moeilijk in te halen is, maar door het snelheidsvoordeel op het rechte stuk met droge omstandigheden had dit hem extreem sterk gemaakt.' Op die manier had Verstappen de McLarens waarschijnlijk achter zich weten te houden, maar de regen gooide roet in het eten.
Verstappen had het moeilijk
'Het was echt moeilijk voor Max op Silverstone', ziet de voormalig Formule 1-coureur. 'Red Bull had niet verwacht dat het zo moeilijk zou worden, omdat ze niet verwacht hadden dat het zou regenen tijdens de Grand Prix. Niemand van ons had dat verwacht, maar dit is het typische Britse weer dat plotseling kan omslaan.' Helaas was dat slecht nieuws voor Verstappen.
'Als het regent heb je downforce nodig, omdat er minder grip is. Downforce wordt dan cruciaal', legt Palmer uit. 'De bochten die je voorheen op volle snelheid kon nemen, kun je niet meer op volle snelheid nemen. Het grote voordeel dat Max dus had werd volledig tenietgedaan doordat hij de bochten niet meer op volle snelheid kon nemen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het maakte de race erg lastig voor Verstappen. 'We kunnen bij Max zien hoe moeilijk hij het had, met name bij hoge snelheden. Je ziet hem met zijn auto glijden, hij vecht tegen onderstuur en vervolgens overstuur. Hij heeft gewoon geen grip in de Red Bull', vertelt Palmer. Het is dan ook geen verrassing dat Verstappen al snel werd ingehaald door Piastri, en later ook door Norris.
Toen Piastri de Nederlander had ingehaald en het tijd was voor een herstart achter de Safety Car, werden de moeilijkheden van Verstappen nog eens benadrukt. Verstappen spinde, maar volgens Palmer kwam dat niet door de eerdere remactie van Piastri. De Nederlander maakte een klein foutje door iets te veel gas te geven. 'Het leek erop dat Max iets te veel gas gaf in een lange bocht, waardoor hij de controle over de auto verloor', legt Palmer uit. 'Ongebruikelijk voor Verstappen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties