Bij Red Bull Racing breekt een nieuw tijdperk aan. De vraag is nu hoe het team uit Oostenrijk dat precies wil invullen. Ze zijn jarenlang gewend geweest aan de werkwijze van Christian Horner. Horner zelf wordt vooral in verband gebracht met Ferrari of Alpine, maar volgens journalist Michael Schmidt is er mogelijk nog een verrassende derde optie.
In de podcast Formel Schmidt spreekt hij zich eerst uit over de aanstelling van Laurent Mekies als opvolger van Horner. 'Ik denk dat dit de best mogelijke oplossing is die ze op korte termijn konden vinden. Er is niemand beschikbaar op de markt met zowel de ervaring als het netwerk voor deze rol. Horner was een vertrouwd gezicht, jarenlang nauw verbonden met Red Bull. Iedereen zal nog moeten wennen aan Laurent Mekies.'
Taken worden verdeeld bij Red Bull
Dat vormt al een eerste uitdaging. 'Hij is bovendien geen Brit. Als Fransman zal het in Milton Keynes niet vanzelf gaan. Hij zal zijn visie moeten uitdragen en mensen moeten overtuigen met prestaties. Dat kost tijd.' Daarnaast wijst Schmidt erop dat de taken niet langer door één persoon gecombineerd zullen worden. 'Het is onmogelijk dat Mekies vier functies tegelijk op zich neemt, en dat willen ze bij Red Bull ook niet meer. Pierre Waché zal zich richten op technologie, Ben Hodgkinson op de Powertrains. De marketing zal vanuit Oostenrijk worden aangestuurd. Mekies wordt dus een volwaardige teambaas, en dat is op zich al een belangrijke rol. Het is ook niet de eerste keer dat hij die functie bekleedt. Hij kent het beleid bij Red Bull sinds hij bij Toro Rosso begon te werken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volgens Schmidt zijn dat allemaal positieve elementen waar Red Bull vertrouwen uit kan putten. Als Horner in de Formule 1 actief wil blijven, zal hij moeten aantonen dat hij ook elders succes kan boeken. 'De eerste reactie van veel mensen is: Horner gaat naar Ferrari. We weten dat daar enige onrust heerst. De toekomst van Frédéric Vasseur is allerminst zeker. Het is mogelijk dat zijn contract niet wordt verlengd. Het kan ook zijn dat Vasseur zelf zegt: nee, ik wil geen nieuw contract, ik heb dit circus niet nodig.'
Obstakels voor overstap naar Ferrari
Hoewel Schmidt Horner geschikt acht voor Ferrari, ziet hij ook obstakels. 'Ten eerste zou hij Italiaans moeten spreken. Ten tweede zou hij grotendeels in Maranello moeten werken. Vergeet niet dat Horner een grootverdiener was. Het laatste wat ik heb gehoord, is dat hij vijftien miljoen pond per jaar verdiende. Als hij datzelfde salaris zou behouden, zou hij meer verdienen dan de CEO van Ferrari, en dat valt in Italië lastig te verantwoorden.'
Alpine is een ander team dat als mogelijke bestemming genoemd wordt. 'Horner en Flavio Briatore zijn goede vrienden. Alpine zit in een soort vacuüm sinds het vertrek van Luca de Meo. Onlangs is Steve Nielsen aangesteld als nieuwe directeur. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze hem meteen alweer zouden vervangen.' Verrassend genoeg acht Schmidt een andere optie waarschijnlijker. 'De meest waarschijnlijke mogelijkheid is misschien wel Cadillac', aldus Schmidt.
Horner zou goed bij Cadillac passen
'Daar is momenteel een teambaas, Graham Loudon, maar Cadillac wil binnen drie jaar met een eigen motor komen. Met alle respect voor Loudon: dat wordt een enorme uitdaging. Dan heb je iemand nodig met ervaring bij topteams.' Horner zou goed bij Cadillac kunnen passen. 'Hij zou daar een goed salaris kunnen verdienen en in het Verenigd Koninkrijk kunnen blijven. Ik zie het als een kans voor Horner om als boegbeeld dat team te leiden, in samenwerking met Graham Loudon.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties