De papaya rules. Het is de afgelopen jaren uit het niets een bekende term geworden in de Formule 1-wereld. Het team van McLaren gebruikt de term als ze het belang van eerlijkheid willen aangeven. In Singapore ging het niet voor het eerst dit seizoen mis tussen de twee coureurs, maar bleven de regels achterwege.
In de openingsronde van de race kende Lando Norris een sterke start, maar in bocht 3 raakte hij de achterkant van Max Verstappen, waarna hij met overstuur tegen teamgenoot Oscar Piastri aan reed. Piastri was allesbehalve te spreken over de manier waarop Norris hem inhaalde en liet dat duidelijk merken. Gedurende de rest van de race uitte hij zijn frustraties en verbrak hij na afloop het gesprek toen CEO Zak Brown hem over de boordradio aansprak.
Een nieuw McLaren
Sky Sports-journalist Ted Kravitz loopt al heel wat jaren mee in de Formule 1 en heeft McLaren van dichtbij zien veranderen en zien groeien naar nieuw succes na een lange droogte. 'Ik vraag me af of dit het 'nieuwe' McLaren is. Ik heb er lang over nagedacht en dit is de eerste keer dat het team twee constructeurskampioenschappen op rij wint sinds het 'oude' McLaren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kravitz ziet bij The F1 Show-Podcast dan ook een duidelijk verschil met het oude McLaren, waar hij denkt dat de papaya rules geen plek hadden. 'Als ik denk aan het oude McLaren, dan denk ik aan hun eerste kampioenschap in 1974 en de jaren daarna. Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna. Zelfs Mika Häkkinen en David Coulthard onder leiding van Ron Dennis.'
'Ja, zij zullen ook vast afspraken hebben gehad dat ze niet tegen elkaar aan moesten rijden, maar niet deze onzin. Niet de afspraken van: Laten we het eerlijk maken en plaatsen teruggeven en daarna een uitgebreid gesprek erover hebben. In het oude McLaren was dat nooit gebeurd', legt Kravitz uit.
Kampioenschap verandert niets
De Brit snapt de insteek van het nieuwe McLaren enigszins wel, maar heeft ook geen medelijden met het team. De afspraken komen McLaren op veel kritiek te staan en het team wordt ook in de paddock te pas en te onpas belachelijk gemaakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het nieuwe McLaren, zullen we dat het warme en knusse McLaren noemen? In plaats van het ieder voor zich, keiharde old school-McLaren. Omdat ze het nu allemaal zo eerlijk willen oplossen, creëren ze deels hun eigen problemen. Ze creëren hun eigen problemen door telkens zo lief en aardig te zijn. Is dat oneerlijk? Ik vind van niet.'
Nu het constructeurskampioenschap is gewonnen en het gat tussen Piastri en Norris is geslonken naar 22 punten lijken we ons op te kunnen maken voor een spannend slot van het seizoen. Men hoopt dat de coureurs alle vrijheid krijgen om te racen, maar teambaas Andrea Stella gaf in een eerder stadium al aan dat er vanuit het teamperspectief niets verandert. Het is dus afwachten of de coureurs iets aan hun manier van racen gaan aanpassen, of dat ze goed luisteren naar hun baas.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties