Na de Grands Prix van Jeddah en Miami zijn veel analisten het eens dat Lando Norris zich nog te vaak in de val laat lokken. Zo gebeurde het in gevecht met Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië en zag oud-coureur Christian Danner dat het opnieuw gebeurde in gevecht met Max Verstappen in Miami. In de omgang met Verstappen komt er nog een extra probleem bij voor Norris.
Oscar Piastri wachtte geduldig tot de RB21 last kreeg van de banden en sloeg toe op een perfect moment. Het duurde een paar ronden, maar Piastri twijfelde niet. Danner zag een ander beeld bij teamgenoot Norris, die een paar keer moest herstellen van een mislukte inhaalpoging. In de eerste bocht van de openingsronde ging het al mis. 'De eerste bocht was toeval', bagatelliseert Danner bij Motorsport-Magazin.
'De tweede was geen toeval. Norris heeft duidelijk meer moeite om met die race craft om te gaan. Piastri heeft dat vermogen wel. Laat ik duidelijk maken: ik hoor niet bij degenen die Norris afschrijven of zeggen: dat wordt niets', vervolgt de Duitser. 'Natuurlijk, ik zeg ook: met zulke fouten word je geen wereldkampioen. Dat blijf ik ook zeggen, maar Norris is qua pure snelheid nog steeds geweldig.'
Danner vindt Norris van 'absolute topklasse', en vindt het fantastisch om te zien dat de Brit blijft leren. 'Als je kijkt hoe hij nu rijdt in vergelijking met een paar jaar geleden, dan zie je dat hij veel heeft bijgeleerd', looft Danner. 'Of het genoeg is, zullen we aan het einde van het jaar zien. Het is ook mooi dat deze titelstrijd open is. In de eerste bocht van de race in Miami had Norris gewoon pech. Dat kan gebeuren', is de oud-coureur van mening.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Niet serieus genomen
Vechten met Verstappen is iets heel anders dan vechten met je teamgenoot of een andere coureur, wijst Danner aan. Dat is iets wat Norris nog moet leren. 'In de omgang met Verstappen heeft hij een dubbel probleem: hij moet nog meer race craft leren en, zoals ik al zei, neemt Verstappen hem niet echt serieus, waardoor hij telkens opnieuw in de val gelokt wordt. Zelfs als het tijd kost en alleen om het principe gaat', zegt Danner, die er wel een beetje om kan lachen.
De Duitser kreeg ook te horen wat Norris na afloop over zijn gevecht met Verstappen zei. Norris denkt dat er twee manieren zijn: crash or pass. Danner begreep beide kanten van het verhaal. Niet alleen Norris was na afloop niet helemaal tevreden over het verloop van de race. Dat was Lewis Hamilton ook niet. Bij Ferrari waren er meer problemen dan bij Red Bull Racing of bij McLaren. Het weekend verliep totaal niet soepel voor de Italiaanse renstal.
'Het probleem bij Ferrari is niet zozeer dat de coureurs klagen over dit of dat. Het probleem is ook niet dat Hamilton met zijn opmerking over een tea party Brits sarcasme meebracht', refereert Danner aan de boordradio van Hamilton. 'Natuurlijk begreep de Italiaan (de ingenieur van Hamilton, red.) dat niet. Als het over espresso was gegaan, dan had hij misschien een kans gehad', lacht de Duitser.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Besluiteloosheid van Ferrari
McLaren kon er in 2024 wat van, maar besluiteloosheid heerst momenteel bij Ferrari. 'Niemand durft daar momenteel een beslissing te nemen, en dat is funest', klinkt Danner vervolgens streng. 'Iedereen die erbij betrokken is, zit stijf van angst aan de pitmuur en doet liever niets dan ze iets fout doen. Dat is iets wat Fred Vasseur haat, want hij weet precies hoe het moet en zal daar zeker hard tegenin gaan. Die besluiteloosheid is dodelijk in een race.'
Charles Leclerc en Hamilton moesten van positie wisselen, maar die beslissing kwam laat en het zette weinig zoden aan de dijk. 'Ondanks alle kritiek op Hamilton vind ik hem nog steeds een fantastisch totaalpakket. Een geweldige kerel', vervolgt Danner. 'Maar zo'n man heeft natuurlijk ook een auto nodig die bij zijn zelfbeeld past. Aan de communicatie ligt het niet. Fred zal hem stevig toespreken, en ik denk dat Lewis dat wel begrijpt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties