Het weekend van Max Verstappen in Brazilië was net zoals het circuit zelf een behoorlijke achtbaan. In de sprintrace was hij redelijk competitief, maar tijdens de kwalificatie ging het volledig mis. Net nadat hij in de Grand Prix wat plekken had gewonnen, moest hij een pitstop maken vanwege een lekke band. F1-journalist Michael Schmidt denkt dat het wel meeviel met het pechvogelgehalte.
Verstappen begon de race vanuit de pitstraat nadat Red Bull de auto compleet over de kop had gehaald in de nacht van zaterdag op zondag. Ook werd de RB21 voorzien van een nieuwe motor. De viervoudig wereldkampioen kende een sterke openingsstint en kon gebruik maken van de safetycar om de aansluiting naar de groep weer te vinden. Vanwege de crash van Gabriel Bortoleto lag er wat carbon op de baan, wat later werd aangevuld door Charles Leclerc en Oscar Piastri.
Hij botste met Kimi Antonelli, die weer werd aangetikt door Piastri. Leclerc kon zijn race uiteindelijk niet voortzetten. Het incident veroorzaakte een virtuele safetycar, waarbij Verstappen naar binnen ging vanwege een lekke band. Hij moest weer achteraan aansluiten. 'Ik denk dat wat van buitenaf als pech werd gezien, uiteindelijk een geluk bij een ongeluk was. Max startte op de harde band, en dat vond ik eerlijk gezegd een beetje verrassend en conservatief', zegt Schmidt.
'Aston Martin deed hetzelfde en kreeg daarmee flink het deksel op de neus. De harde band was gewoon slecht, en Red Bull mocht blij zijn dat ze er snel vanaf waren', bekijkt de Duitser het van een positieve kant. 'Als Verstappen die lekke band niet had gehad, had hij waarschijnlijk twintig, 25 ronden met die harde band moeten rijden en dan had hij veel tijd verloren. Hij zou ook nooit in staat zijn geweest om zich zo door het veld heen te vechten als hij uiteindelijk deed', zegt Schmidt in Formel Schmidt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dubbele DNF voor Ferrari
Zo was er volgens de journalist uiteindelijk sprake van geluk bij een ongeluk. Na zijn lekke band kreeg Verstappen een set mediums onder de auto. Bij zijn tweede pitstop switchte hij nog eens naar een nieuwe set mediums. Red Bull besloot agressief te zijn met de strategie, en dat pakte goed uit. Bij de concurrenten van Ferrari ging het iets minder goed. Het team had een voorsprong van elf punten op Red Bull in het constructeurskampioenschap, maar is van P2 naar P4 gezakt na Brazilië.
Zowel Leclerc als Lewis Hamilton viel uit. Het is de zoveelste teleurstelling in het al moeizame jaar van de recordkampioen. 'Dit jaar kan hij het niet meer omkeren. Hij moet hopen dat de auto van volgend jaar beter bij hem past', denkt Schmidt. 'Dat is ook een nieuwe generatie auto's die eraan komt. Hij reed een redelijke sprintrace en kwam goed naar voren vanaf een slechte startpositie, maar in de hoofdrace was hij misschien een beetje een slachtoffer.'
Schmidt wil wel benadrukken dat het incident met Franco Colapinto, waarbij Hamilton een inschattingsfout leek te maken, hem niet had mogen overkomen. 'Hij moet ervaren genoeg zijn om te voorkomen dat hij achterop rijdt, ook als zijn auto misschien een tik heeft gehad. Hij had daar gewoon niet achterop mogen knallen', is de Duitser van mening. Leclerc rondde voor de derde keer dit seizoen een racedag af met nul punten, terwijl hij het podium als doel had.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Piastri zat fout
Zijn race werd beëindigd door de herstart na de safetycar. 'Piastri remde daar gewoon te ver', zegt Schmidt. 'Hij was extreem laat op de rem op een plek die sowieso tricky is, omdat er aan de binnenkant een hobbel in het asfalt zit. Dan is hij volgens de regels de klos, en zolang de regels op papier staan, zoals Fred Vasseur zelf toegaf, kun je er weinig aan doen. De coureurs wilden het zo, dan moeten ze ook niet klagen als ze een straf krijgen', luidt het strenge antwoord van de Duitser.
'Leclerc zei ook dat Antonelli deels schuldig was. Hij moest weten dat er links nog iemand zat. Hij liet Piastri extreem weinig ruimte en daagde zo zijn eigen lot uit', zegt Schmidt. Antonelli gaf als weerwoord dat Piastri en Leclerc in zijn dode hoek zaten. 'De aanraking was dus onvermijdelijk. Je moet erbij zeggen: hij heeft enorm veel geluk gehad. Hij werd door Piastri richting Leclerc geduwd, en als Leclerc daar niet had gezeten, was hij gespind.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties