max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag christian horner Opinie
Opinie

Windsor neemt Verstappen op felle wijze in bescherming: 'Beste reflexes die je ooit zult zien'

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag christian horner

Peter Windsor heeft volledig begrip voor de frustraties en acties van Max Verstappen in Spanje. De analist haalt hard uit naar Red Bull Racing, en noemt de strategische call van het Oostenrijkse team 'de slechtste call' ooit in de geschiedenis van de sport. Windsor is zwaar onder de indruk van de wijze waarop Verstappen zijn auto in de slotfase van de race onder controle hield.

Verstappen houdt niet van verliezen, en dat is ook een van de redenen waarom de Nederlander zo sterk is. De verbetenheid was weer goed terug te zien bij de wereldkampioen in Barcelona. In een weekend waar hij juist op een sterk resultaat hoopte, moest hij zich neerleggen bij een plekje achter McLaren. In de slotfase van de race ging ook die laatste podiumplek nog verloren, nadat de Red Bull Racing-coureur als boksbal werd gebruikt door Charles Leclerc en George Russell.

Twee gezichten bij Verstappen

Windsor begint in zijn YouTube-analyse niet bij het benoemen van de overwinning van Oscar Piastri of het machtsvertoon van McLaren, maar begint meteen over Verstappen te praten, die de aandacht de hele race op zich gevestigd wist te houden. 'We zagen twee gezichten bij Max Verstappen in Barcelona', merkt Windsor op. 'Aan de ene kant zagen we dat hij overduidelijk briljant aan het rijden was in de Red Bull-Honda, die over een raceafstand lang niet zo snel was als de McLaren, en ook niet over één ronde.'

'De andere kant van Verstappen was zichtbaar na een Safety Car-herstart met zes ronden te gaan. Max ging compleet door het lint', weet Windsor, die volledig begrip heeft voor de reactie van de Limburger. 'Hij viel terug tot de tiende plek, niet dat Max dat veel zal boeien. Hij viel namelijk al terug van een zeer sterke derde plek tot de vijfde positie. Om te analyseren hoe we deze twee gezichten bij Verstappen te zien kregen, moeten we bekijken wat zich in de race precies afspeelde.'

Norris geeft ideale situatie uit handen

De start werd gezien als een van de kleine kansen voor Verstappen en George Russell, om McLaren aan te vallen. Het Britse team besloot daar een stokje voor te steken. 'McLaren vergrootte haar voordeel verder door op nieuwe zachte banden aan de race te beginnen. Verstappen stond net als de meeste andere coureurs op gebruikte banden.' Veel andere coureurs bewaarden de nieuwe banden voor later in de race, maar McLaren richtte zich op het behouden van de controle in de race.

'Er zou dus geen enkele kans moeten zijn dat de McLarens bij de start plekken konden verliezen', gaat Windsor verder. 'Dat bleek bij Oscar Piastri ook het geval te zijn met een topstart. Achter hem had Verstappen een hele goede start. Lando Norris zat in het midden, en George Russell aan de binnenkant. Natuurlijk haalde Verstappen buitenom prachtig in, en zo nam hij de tweede plek over', zo is Windsor meteen enthousiast als het over Verstappen gaat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor neemt Verstappen op felle wijze in bescherming: 'Beste reflexes die je ooit zult zien'
Verstappen neemt de tweede plek over.

Slimme strategie van Red Bull

Verstappen opende even de aanval op Piastri, maar moest daarna vooral in zijn spiegels kijken. 'Het duurde een tijdje, voordat Norris de plek weer kon heroveren. De Red Bull had geen banden meer over', beseft Windsor. 'Het leek alsof iedereen een tweestopper zou doen, maar Red Bull liet Verstappen overstappen naar zijn enige set nieuwe zachte banden. Via een paar fabelachtige inhaalacties kon Verstappen weer druk zetten op de McLarens. Hij reed ver voor Charles Leclerc.'

'Max had dus een duidelijke derde plek in handen', zo schetst Windsor het scenario, dat aan het einde van de race duidelijk begon te worden. 'Na de laatste pitstops liep hij nog op Norris in, maar het was wel duidelijk dat hij derde zou eindigen. Kimi Antonelli zorgde echter voor een Safety Car, en de race werd hervat met zes ronden te gaan', deelt Windsor.

Slechtste strategie ooit van Red Bull

Verstappen was aan het einde van ronde 47 gestopt voor nieuwe banden, en er was acht ronden later dus weinig noodzaak om weer te stoppen. 'Bij die Safety Car had Max al zachte banden, en er waren dus maar zes of zeven ronden te gaan. Je zou verwachten dat Red Bull dan zegt: we hebben hard gewerkt voor deze positie. We houden Max buiten en kiezen voor baanpositie. Dat werd alleen maar duidelijker toen McLaren beide coureurs binnenhaalde voor gebruikte zachte banden, want ze hadden geen nieuwe banden meer over.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor neemt Verstappen op felle wijze in bescherming: 'Beste reflexes die je ooit zult zien'
Red Bull begaat een ongelofelijke blunder.

Red Bull kreeg de leiding dus in de schoot geworpen, en Verstappen had slechts zes ronden over om die eerste positie te verdedigen. Het Oostenrijkse team gaf de baanpositie echter op voor een veel hardere band. 'Dit is mogelijk de slechtste call ooit in de geschiedenis van de Formule 1, maar Red Bull haalde Verstappen ongelofelijk genoeg binnen voor harde banden, met zes ronden te gaan!' roept Windsor vol ongeloof uit.

'Dit was echt ongelofelijk. Dit valt niet te bevatten. Het was duidelijk dat ze hem beter buiten hadden kunnen laten. In het slechtste geval zou hij derde geëindigd zijn. Als je hem dan toch een pitstop laat maken, geef hem dan gebruikte zachte banden!' Verstappen had echter alleen nog maar zachte banden, die zeventien ronden oud waren. 'Waarom zou je hem harde banden geven? Terwijl Max de pitstraat uitreed, riep hij: wat zijn dit voor banden?!'

'Je kon de paniek in zijn stem horen', aldus Windsor. 'Hij vroeg zich af waarom hij harde banden had, en Red Bull zei dat er geen andere optie was. Dan heeft Pirelli het fout, of Red Bull heeft het fout', zo pakt Windsor de data erbij. De analist laat zien dat Verstappen nog een set zachte banden over had. Die banden waren echter zeventien ronden oud. Red Bull had Verstappen dus beter in leidende positie kunnen houden.

Groot compliment voor Verstappen

Na de herstart ging het al snel fout. 'Verstappen was een makkelijk doelwit, want Charles Leclerc en George Russell reden achter hem met gebruikte zachte banden. Max reed daar met harde banden. Hij deed er alles aan om temperatuur in die banden te krijgen. Bij de herstart sprong de achterkant van de auto uit. Dit was echt een ongelofelijke redding. Dit is de beste autocontrole en de beste reflex, die je ooit zult zien in een snelle bocht. Echt een briljante redding van Max!' zegt de analist over dat moment. Wat Windsor van alle controverse rondom Verstappen vindt, inclusief de aanvaringen met Leclerc en Russell, lees je hier.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws