Oranje boven in Oostenrijk, waar niet alleen de Nederlanders in de formule-auto's werden aangemoedigd, maar ook de Nederlanders in de Porsches. Robert de Haan pakte op zaterdag de poleposition en eindigde op zondag als tweede, achter teamgenoot Marvin Klein. Het was een belangrijke race voor het kampioenschap, dat halverwege het seizoen werd opgeschud. F1Maximaal.nl blikt zoals altijd terug op het weekend van de Porsche Mobil 1 Supercup.
In het voorprogramma staan van de Formule 1 is niet alleen een stuk drukker voor de Supercup-rijders, maar de auto's reageren ook nog eens heel anders op het Pirelli-rubber. Coureurs Dirk Schouten, Kas Haverkort en Huub van Eijndhoven legden alle drie in gesprek met F1Maximaal.nl uit dat de gripniveaus per sessie enorm veranderen. Iemand die er tijdens de vrije training, op vrijdagavond, nog goed bij stond, kan het misschien enorm lastig hebben tijdens de kwalificatie op zaterdagochtend.
Lees ook
Van Eijndhoven consistent en kalm richting het kampioenschap: 'Dat is altijd het doel voor mij'
Haverkort voelt zich thuis in de Porsches: 'Dat is ook de charme van de Supercup'
In Oostenrijk spelen ook de track limits een grote rol. Naast veel bochten liggen grindbakken, waardoor het een rondje over zo'n 'klein' circuit ook nog eens veel denkwerk vereist. Voor de rijders is de Red Bull Ring, met alle hoogteverschillen, een gaaf circuit om op te rijden. Voor Haverkort en Flynt Schuring begon het weekend lekker met goede tijden tijdens de vrije training. De GP Elite-coureur pakte een tiende op Schuring en was productief met twintig rondes.
Van de rookies leek Schuring voorlopig het best door een deur te kunnen met de Red Bull Ring, hij was dan ook de hoogst geklasseerde rookie van de vier in totaal. De Haan sloot aan op P4, waardoor de top vier bestond uit drie Nederlanders en Alexander Tauscher op P3. Wouter Boerekamps, die zijn draai steeds meer leek te vinden, stond op P9. Janne Stiak, tevens een rookie, klokte de twaalfde tijd, op drie duizendsten achter Van Eijndhoven, met Jaap van Lagen daar weer achter. Dirk Schouten pakte de zestiende plek.
Lees ook
Schouten (24) imponeert in debuutseizoen Porsche Supercup: 'Ik wil laten zien dat ik hier thuishoor'
De Haan naar poleposition
Zoals al benoemd kunnen de track limits toeslaan op het moment waarop het totaal niet uitkomt, en daar kwamen veel rijders achter tijdens de kwalificatie. Haverkort was uitstekend onderweg en leek de vijfde startpositie te bemachtigen, tot zijn tijd werd verwijderd en hij vanaf P19 de race moest aanvangen. Ook bij Van Eijndhoven ging het niet vlekkeloos. De Brabander liet weten dat hij een foutje maakte in de laatste minuten en baalde daar behoorlijk van. Daardoor moest hij starten vanaf P10.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voor BWT Lechner was er, letterlijk en figuurlijk, geen wolkje aan de lucht, want de Oostenrijkse renstal pakte een één-tweetje in de kwalificatie. De Haan perste er een megaronde uit en pakte met een 1:31,027 de poleposition. Marvin Klein sloot aan op P2 met een 1:31,070, wat opnieuw bewees dat de marges zo ontzettend klein zijn bij de Porsches. Ariel Levi kon net niet tippen aan de snelheid van de twee auto's van Lechner, maar wist wel de tweede startrij te bemachtigen.
De volgende Nederlander in de top tien was Schuring, die de rookie pole pakte na wat tips en tricks van coach Larry ten Voorde. Boerekamps herhaalde zijn goede rondes tijdens de training en pakte P8, en was daarmee na Levi de hoogst geklasseerde GP Elite-coureur. Van Lagen meldde zich op P14, Schouten op P16. Alle resultaten van de kwalificatie zetten we hieronder op een rijtje:
Startpositie | Coureur | Team | Notities |
1 | Robert de Haan | BWT Lechner | Eerste pole van het seizoen |
6 | Flynt Schuring | Schumacher CLRT | Rookie pole |
8 | Wouter Boerekamps | GP Elite | |
10 | Huub van Eijndhoven | GP Elite | |
14 | Jaap van Lagen | Proton Huber Racing | |
16 | Dirk Schouten | Dinamic Motorsport | P3 rookies |
19 | Kas Haverkort | GP Elite | Track limits |
Uitgestelde start
Zo'n 45 minuten voor de start van de race lijnen de Porsches zich op op de zogeheten pregrid. Dit keer duurde het wat langer, want een bergingsvoertuig reed tegen een reclamebord van Qatar Airways. Dat bord hing over het circuit, waardoor de constructie van het bord naar beneden viel. Dat moest eerst gerepareerd worden. Uiteindelijk was er nog een race van zeventien minuten te gaan toen de lampen eindelijk uitgingen.
De Haan wilde de binnenkant direct verdedigen, maar Klein had een opening gevonden en wist hem te pakken te krijgen. Levi werd in de eerste bocht van de baan gedrukt door Tauscher en gaf de Duitser een bocht later een koekje van eigen deeg, waardoor hij direct rekening moest houden met Schuring achter zich. Ook Schurings teamgenoot, Alessandro Ghiretti, zette de druk vol op het vechtende duo voor hem. Tauscher zakte even terug naar P5.
Boerekamps en Van Eijndhoven wisten allebei een plek goed te maken in de openingsfase en sloten Stiak op in een GP Elite-sandwich, terwijl Levi Schuring in zijn spiegels zag. Ook Van Lagen deed goede zaken en lag elfde toen er nog een kwartier te gaan was. Bij Schouten ging de openingsfase iets minder formidabel, in het gedrang van de eerste bochten verloor hij drie plekken en lag hij negentiende. Vooraan had Klein een voorsprong van 1,6 seconden weten op te bouwen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Drama voor de leider in het WK
In de jacht naar P7 en betere posities gingen Van Eijndhoven en Boerekamps zij aan zij richting bocht 10, waarna Van Eijndhoven zijn teamgenoot passeerde en het even leek alsof hij zijn auto naast Stiak kon zetten. Hij zat vast achter Gustav Burton en had Van Lagen aan de andere kant naast zich. Zowel Van Eijndhoven als Stiak gingen wijd in bocht 10, waardoor de Brabander weer een plekje verloor. Het gevecht zette zich richting bocht 1 weer voort.
Boerekamps was teruggevallen achter zijn teamgenoot, maar vocht terug en zat naast Van Eijndhoven, die opnieuw buiten het circuit geduwd werd. De GP Elite-coureur voerde de druk op Stiak op, terwijl Boerekamps het lastig kreeg in het drukke gevecht, waarin inmiddels meerdere auto's bij betrokken raakten. Haverkort had plekken goed gemaakt en lag vijftiende, waardoor hij zich dus bij de achtervleugel van Boerekamps meldde.
Voor Theo Oeverhaus was het een dramatische middag in Spielberg, want hij viel uit met nog dertien minuten te gaan. Oeverhaus stond tot aan het weekend in Oostenrijk aan de leiding van het kampioenschap. Ook voor Boerekamps ging het niet zo goed als gehoopt. Hij kon de hele tijd goed meekomen met het middenveld, maar zakte terug naar P27. Van Eijndhoven en Haverkort lagen op dat moment elfde en dertiende en hadden Keagan Masters tussen zich.
Lechner-feestje op eigen circuit
Met nog vijf minuten op de klok begon De Haan het gat richting Klein weer te dichten. De twee reden eenzaam vooraan, want Levi zat erachter op zo'n drie seconden. De GP Elite-coureur moest dan ook rekening houden met de man achter zich, want Ghiretti maakte zich opnieuw groot in zijn spiegels. Schuring was bezig om teamgenoten Van Lagen en Burton achter zich te houden, terwijl Van Eijndhoven Azcona onder druk bleef zetten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de laatste minuut lukte het en veroverde de Brabander zijn startpositie weer terug. Schuring werd gepasseerd door Van Lagen en Burton, die goed teamwork lieten zien om hoger te eindigen. Klein en De Haan waren de eerste twee die over de streep kwamen. Voor Lechner was het een goede dag met een één-tweetje. De P2 van De Haan zorgde ervoor dat hij naar de leiding schoot in het kampioenschap. Van Eijndhoven, die vierde in het kampioenschap stond, staat nu zevende.
Schuring stijgt ook een plek in het kampioenschap en heeft nu P5 in handen. De complete stand van de Porsche Mobil 1 Supercup vind je hier.
De resultaten van het weekend in Oostenrijk:
Eindpositie | Coureur | Team | Notities |
2 | Robert de Haan | BWT Lechner | |
5 | Flynt Schuring | Schumacher CLRT | Rookie win |
9 | Huub van Eijndhoven | GP Elite | |
11 | Kas Haverkort | GP Elite | |
13 | Dirk Schouten | Dinamic Motorsport | P3 rookies |
15 | Jaap van Lagen | Proton Huber Racing | Kreeg een tijdstraf van vijf seconden |
24 | Wouter Boerekamps | GP Elite |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties