Longruns | Verstappen heer en meester, snelle ronde Alonso geeft vertekend beeld Analyse
Analyse

Longruns | Verstappen heer en meester, snelle ronde Alonso geeft vertekend beeld

Longruns | Verstappen heer en meester, snelle ronde Alonso geeft vertekend beeld

Fernando Alonso was enigszins verrassend de snelste man van de dag in Bahrein, met een 1:28,827. Dat de snelste tijd in de vrije training niet al te veel zegt, toonde Lewis Hamilton echter al aan in Bahrein; de Brit kwam er ondanks zijn snelle tijd in VT2 niet aan te pas in de race. Max Verstappen hield zich in de kwalificatiesimulaties gedeisd, maar liet in de racesimulaties toch even zijn spierballen zien. F1Maximaal analyseerde de tijden.

Opvallend genoeg begon Sergio Pérez al veel eerder dan de rest aan de racesimulatie. De Mexicaan werkte maar liefst vijftien ronden af, beduidend meer dan de rest. De 34-jarige coureur heeft vaak moeite met het kwalificeren, en wil dus mogelijk vooral zorgen dat hij in de Grand Prix, die op zaterdag verreden wordt, het juiste tempo te pakken heeft.

Aston Martin draait alles open

Hoewel Alonso duidelijk de snelste rondetijd reed, gaf Verstappen na afloop al aan dat sommige teams het vermogen al volledig opendraaiden. Dat blijkt ook bij Alonso het geval te zijn: op de onboardbeelden is te zien dat de Spanjaard tweemaal op de knop 'GO 1' drukt. Deze knop is bij Aston Martin de kwalificatiemodus. Daarnaast begon de 42-jarige coureur met een ideale slipstream van een van de Stake-coureurs aan zijn ronde.

Verstappen steekt er met kop en schouders bovenuit

Zoals in Tabel 1 te zien is, was Verstappen gemiddeld genomen de snelste man in de racesimulatie. De Limburger reed in totaal tien ronden in een racesimulatie, waarvan één rustige ronde, die uit de analyse verwijderd is, net zoals dat bij de andere coureurs gedaan is. In de overige negen ronden was Verstappen een van de weinigen die de 33'ers wist aan te tikken. Dat deed Verstappen maar liefst vier keer in negen ronden tijd op het mediumrubber. Net als in Bahrein vallen de constante tijden op, en dat zorgt ervoor dat de wereldkampioen een gemiddelde van 1:34,038 wist neer te zetten.

Longruns | Verstappen heer en meester, snelle ronde Alonso geeft vertekend beeld
Verstappen pakt een ruime voorsprong op de rest.

Achter Verstappen was George Russell best of the rest, met een gemiddelde van 1:34,410, een kleine vier tienden langzamer dan Verstappen dus. Daarbij dient ook gezegd te worden dat beide Mercedes-coureurs maar enkele ronden reden in hun racesimulatie, al lijkt er weinig sprake te zijn van bandendegradatie op de C3-banden.

Spanning voor P2

De coureurs van Mercedes, Ferrari, en Sergio Pérez ontliepen elkaar weinig. Pérez reed wel veruit de langste stint van deze coureurs. De Mexicaan liet aan het einde van zijn run nog goede tijden zien, waardoor het duidelijk is dat de bandendegradatie verwaarloosbaar is, in ieder geval bij de RB20. Pérez zag zijn gemiddelde vooral inzakken vanwege het rijden van zeer wisselvallige tijden. Lost de 34-jarige coureur dat op, dan lijkt een één-twee voor Red Bull Racing weer tot de mogelijkheden te behoren.

Longruns | Verstappen heer en meester, snelle ronde Alonso geeft vertekend beeld
Tabel 2. De verschillen voor P2 zijn wederom klein, al varieert het aantal ronden flink.

Bij Ferrari koos men voor verschillende plannen bij beide coureurs. Charles Leclerc was de enige van de toppers die zijn racesimulatie op de zachte banden afwerkte. Veelbelovend voor Ferrari is dat de Monegask desondanks zijn bandenslijtage goed op orde leek te hebben. Sterker nog, hij was in zijn slotronde de enige coureur, op Verstappen na, die een 33'er wist te rijden. Dit wijst er mogelijk op dat Ferrari een éénstopper wil proberen met zachte banden en mediumbanden. Teamgenoot Carlos Sainz reed op de mediumbanden, en dankt zijn zwakke gemiddelde vooral aan de zwakke start. De Spanjaard kwam tijdens zijn stint ook steeds meer op snelheid.

McLaren en Alonso komen tekort

Bij McLaren lijkt er weinig hoop te zijn op podiumplekken, ook al gaf het Britse team na Bahrein nog aan dat het in de snelle bochten in Saoedi-Arabië beter zou moeten gaan. Lando Norris en Oscar Piastri gebruikten verschillende banden, maar kwamen er allebei niet aan te pas. Datzelfde geldt ook voor Alonso, die in de racesimulatie niet kon profiteren van zijn kwalificatiemodus. Alonso was daarbij een van de weinige coureurs die in de racesimulatie wel last leek te hebben van de bandenslijtage bij het Pirelli-rubber.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Pakt Verstappen de poleposition in Saoedi-Arabië? Krijg twee keer je inzet terug bij Jacks. Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws