Albers analyseert 'slimme voorbereiding' van Verstappen: 'Hij creëert rust in de auto' Formule 1
Formule 1

Albers analyseert 'slimme voorbereiding' van Verstappen: 'Hij creëert rust in de auto'

Albers analyseert 'slimme voorbereiding' van Verstappen: 'Hij creëert rust in de auto'

De Grand Prix van Australië liep voor Max Verstappen uit op een teleurstelling, maar verder heeft de Nederlander dit seizoen nagenoeg de maximale score gepakt: vier polepositions, drie overwinningen, twee keer de snelste ronde, en één Grand Slam. In Japan stond de snelste rondetijd lange tijd niet op naam van Verstappen, maar uiteindelijk snoepte de wereldkampioen het laatste puntje toch nog mee.

Lewis Hamilton eindigde vrij kleurloos als negende, maar de Brit had een gat van 48 seconden achter zich, en had dus theoretisch gezien de kans om een late pitstop te maken, en nog voor de snelste ronde te gaan. Mercedes koos ervoor om de 39-jarige Brit niet meer naar binnen te halen; mogelijk omdat hij Fernando Alonso en Oscar Piastri nog naderde, maar mogelijk ook omdat de rondetijd van Verstappen op dat moment buiten bereik lag.

Geheim zit hem in de voorbereiding

Dat Verstappen op oude harde banden nog dat laatste punt wist op te halen, op een circuit met veel bandenslijtage, zit hem volgens Christijan Albers in twee dingen. 'Hij heeft wat over, maar hij bereidt zich ook heel slim voor op die ronde', stipt Albers aan in de podcast van De Telegraaf. 'Hij laat zich een beetje terugzakken, en geeft wat qua rondetijd op. Hij zorgt ervoor dat de bandentemperatuur weer wat zakt, en dat hij rust creëert in de auto. Vervolgens zet hij in één keer weer volle bak aan. Hij gaat dan voor die snelle ronde, en pakt hem ook.' Albers merkt op dat Sergio Pérez dat ook probeerde, maar er niet in slaagde.

Albers had daarnaast nog aandacht voor het zusterteam van Red Bull Racing, waar Yuki Tsunoda wederom uitblonk met een Q3-deelname en een punt, terwijl Daniel Ricciardo na enkele bochten al uitgeschakeld was. Albers legt uit dat het gebrek aan zelfvertrouwen bij de Australiër goed zichtbaar is. 'Ricciardo wordt bij de start links en rechts om zijn oren gereden. Eerst komt rechts iemand voorbij, en daarna links. Dan wordt hij nóg nerveuzer, waardoor hij bij het uitkomen van bocht 2 gewoon slecht uitaccelereert.'

Alexander Albon bezorgde Williams wederom een flinke bad schade, maar deed volgens Albers weinig verkeerd. 'Het is dan makkelijk om van Alexander Albon te zeggen dat hij aan de verkeerde kant zat, maar als je zoveel meer tractie hebt, dan voel je jezelf opgesloten, en dan ga je zoeken naar oplossingen. Ricciardo zag hem gewoon niet.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws